FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Något bokslut är inte gjort i den filen what so ever (som var er förklaring till att 2005 saknades). Ni promptade då att om jag löste serviceavtal kunde ni hjälpa till att kika vad som är galet, sagt och gjort så löste vi som du nämner serviceavtalet för att slippa massa problem. 16;e augusti mailade vi in filen till er, sedan dess har det varit totalt tyst ifrån Unicell AB. Fast det kanske inte ingår i serviceavtalet? ------------------------------ Såhär såg mailet ut som jag skickade, jag ställde mig redan då och även nu frågande till om detta fel verkligen är ett supportfel eller programvarufel då vi har exakt 62st filer från olika datum, ingen av dem fungerar, man kan således uteslute korrupt backupfil. ------------------------------ Hej Här kommer säkerhetskopian. Vår bokföringsdator kraschade så vi har gjort följande: - Installerat och uppdaterat UniBas - Infogat backupen från förra datorn Nu saknas 2005 helt Vi får även körningsfel på rad 99 när vi klickar på Registervård -> Kunder Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Ska väl också tillägga att UniBas inte är skit i den form jag uttryckte mig, men utvecklarna verkar inte ha tagit hänsyn till att data kan komma att flyttas mellan datorer och fel kan uppstå att man installerar om programvara/operativsystem.
De få gånger jag har haft telefonkontakt med UniCell har man fått svar på de frågor som funnits (det är en vetenskap att installera UniCell igen om man bytt dator). Men just i detta specifika fall blev jag väldigt fundersam till det hela. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men om man får en hårddiskkrasch, då kan vi inte leverera ut just den version som köptes ett halvår tidigare. Den enda version vi kan leverera är den senaste. Om man köper ett programn utan service, bör man själv se till att ha en säkerhetskopia av både datafil och programfil. Ingen kan begära att man med automatik vid en hårddiskkrasch ska få en gratis uppdatering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Gör en installation på den nya datorn. Det skapas då en UNI_BAS-mapppå hårddisken. Hämta därefter datafilen (2 filer - .4DD och .4DR) och lägg dessa i den nya mappen. Klart. - Svårare än så är det inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vänta lite nu, är det inte rätt standard att man kan importera äldre backup filer i en nyare version??? Ok om det hade varit tvärtom men nu så var det ju faktiskt så att dem uppgraderade till en nyare programversion och då är det väl rätt självklart att den skall vara bakåtkompatibel eller så får ni ju helt enkelt tillhandahålla de äldre versionerna så att era kunder kan ladda ner dem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du skrev: "Mamut - billigaste serviceavtal - 948:-kr/år (betalar Du inte, då stängs programmet av!!)"... Och det var detta jag ställde mig frågande till eftersom jag tolkar detta som att ni i praktiken kör samma race... ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
|
Min intention är inte att svartmåla varken bokföringsprogrammet eller utvecklarna utan enbart ha ett lagomt fungerande, enkelt program att nyttja.
Och ja, funkar riktigt bra att installera om program/os, råkar man däremot ha en annan version av UniBas på burken än 4D filerna kommer ifrån så... försvinner ev. föregående år och nu i senaste versionen AKTUELLT ÅR. Då jag funderade lite på detta så åkte jag upp till andra firman och kikade i butiksdatorn som också kör UniBas (står på 4cars HB om du önskar verifiera att vi är kunder) och iscensatte samma händelse, vi har ändå ny butiksburk så jag tyckte jag kunde passa på. Backupfilerna tas ut från datorn om kör UniBas Nya datorn installeras med FÄRSK fil ifrån www.unicell.se Backupfilerna förs in. Resultat: ALLA inlagda affärshändelser saknas numera (dock fungerar gamla kassaburken så det är inte hela världen för oss, snarare för UniCell) Samma händelse upprepar sig på FYRA helt fristående datorer, fristående lokaler, fristående användare, fristående företag som bokförs men har den gemensamma nämnaren att det är UniBas som används. Nu kommer jag inte ihåg om Magnus köpte med support till licensen dit upp men vi hör väl av oss per telefon då vi nu har två ärenden som det är problem med. Håller er uppdaterade i tråden hur det hanteras av UniCell AB, tror nog dom är tillmötesgående när vi hjälper till att hitta buggar i deras annars välfungerande mjukvara ![]() Lite pinsamt att just den programvara man köper inte är kompatibel med sina egna backupfiler bara för att det kommer en ny version. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är beredd att hålla med Sten på Unicell. Det är inte deras ansvar att hjälpa till när ett serviceavtal inte finns. Det är inte välgörenhet de håller på med.
Men jag tycker att de borde ha en extra tjänst som innebär att de hjälper företag med deras program som råkat ut för problem, även om de inte har serviceavtal. Dock till ett högt avskräckande pris. Detta borde göra att fler tecknar serviceavtal med dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det vore därför intressant att veta vad Du betalar för en timmes hjälp hos Edison. Får jag gissa på 400:- till 500:- kr per timme. Återigen hos oss får Du ett helt års serviceavtal inklusive telefonhjälp och fria uppdateringar för 400:- kr. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|