Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trilskande bokföringsprogram

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-09, 16:57 #21
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Citat:
Originally posted by Sten_UNICELL@Oct 8 2006, 21:07
Decibel, Du har valt att spara 35:- per månad och Du har därmed avsagt Dig vår hjälp. Vi måste ju självklart göra skillnad på den som betalar 35:- kr per månad och den som vill spara 35:- kr per månad. Bli inte irriterad om vi inte kan arbeta gratis. Vi är inte gnidna - vilket inlägget ger sken av - Vi skulle utan vidare kunna dubbla vår avgift ( till 800:- kr per år) för serviceavtal och ändå vara billiga.

Vi ser att Du numera har serviceavtal. Du fick betala 400:- kr extra i uppdateringskostnad eftersom Din version av UNI_BAS var äldre än 6 månader. Fortsättningsvis betalar Du 35:-kr per månad 400:-/år och Du har därmed kanske marknadens billigaste serviceavtal.
Japp, vi ordnade serviceavtalet just p.g.a. all bokföring för 2005 är borta, den finns i filen men finns inte i programmet.
Något bokslut är inte gjort i den filen what so ever (som var er förklaring till att 2005 saknades).

Ni promptade då att om jag löste serviceavtal kunde ni hjälpa till att kika vad som är galet, sagt och gjort så löste vi som du nämner serviceavtalet för att slippa massa problem.

16;e augusti mailade vi in filen till er, sedan dess har det varit totalt tyst ifrån Unicell AB.

Fast det kanske inte ingår i serviceavtalet?

------------------------------
Såhär såg mailet ut som jag skickade, jag ställde mig redan då och även nu frågande till om detta fel verkligen är ett supportfel eller programvarufel då vi har exakt 62st filer från olika datum, ingen av dem fungerar, man kan således uteslute korrupt backupfil.
------------------------------

Hej

Här kommer säkerhetskopian.

Vår bokföringsdator kraschade så vi har gjort följande:
- Installerat och uppdaterat UniBas
- Infogat backupen från förra datorn

Nu saknas 2005 helt

Vi får även körningsfel på rad 99 när vi klickar på Registervård ->
Kunder

Tack på förhand!
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 17:05 #22
Decibels avatar

Decibels avatar

Ska väl också tillägga att UniBas inte är skit i den form jag uttryckte mig, men utvecklarna verkar inte ha tagit hänsyn till att data kan komma att flyttas mellan datorer och fel kan uppstå att man installerar om programvara/operativsystem.

De få gånger jag har haft telefonkontakt med UniCell har man fått svar på de frågor som funnits (det är en vetenskap att installera UniCell igen om man bytt dator).
Men just i detta specifika fall blev jag väldigt fundersam till det hela.
Oläst 2006-10-09, 22:33 #23
Sten_UNICELL Sten_UNICELL är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Nykomling

Citat:
Originally posted by robertsson@Oct 9 2006, 09:21
Unicell: Det är en dj*vla skillnad på support och felavhjälpning. I detta fall tolkar jag som ett fel i mjukvaran och då ska man inte behöva köpa nån support för att få felavhjälpning.
Vissst är det skillnad på support och felavhjälpning. Du tolkar det som fel i mjukvaran när Decibel skriver: "...i helgen dog dock disken i burken ..." - sa Du verkligen fel i mjukvaran?? Varken "burken" eller "disken" tillhör det som normalt kallas mjukvara.
Sten_UNICELL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 22:40 #24
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Storen@Oct 8 2006, 21:25
....Angående Mamut så tillämpar ju ni samma åtgärd i praktiken...eller?
Absolut inte!
Men om man får en hårddiskkrasch, då kan vi inte leverera ut just den version som köptes ett halvår tidigare. Den enda version vi kan leverera är den senaste. Om man köper ett programn utan service, bör man själv se till att ha en säkerhetskopia av både datafil och programfil.

Ingen kan begära att man med automatik vid en hårddiskkrasch ska få en gratis uppdatering.
Oläst 2006-10-09, 22:47 #25
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Decibel@Oct 9 2006, 17:05
Ska väl också tillägga att UniBas inte är skit i den form jag uttryckte mig, men utvecklarna verkar inte ha tagit hänsyn till att data kan komma att flyttas mellan datorer och fel kan uppstå att man installerar om programvara/operativsystem.

De få gånger jag har haft telefonkontakt med UniCell har man fått svar på de frågor som funnits (det är en vetenskap att installera UniCell igen om man bytt dator).
Men just i detta specifika fall blev jag väldigt fundersam till det hela.
Det är lätt att flytta UNI_BAS mellan olika datorer:

Gör en installation på den nya datorn. Det skapas då en UNI_BAS-mapppå hårddisken.

Hämta därefter datafilen (2 filer - .4DD och .4DR) och lägg dessa i den nya mappen.

Klart. - Svårare än så är det inte.
Oläst 2006-10-09, 22:53 #26
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2005
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar

Reg.datum: Sep 2005
Vänta lite nu, är det inte rätt standard att man kan importera äldre backup filer i en nyare version??? Ok om det hade varit tvärtom men nu så var det ju faktiskt så att dem uppgraderade till en nyare programversion och då är det väl rätt självklart att den skall vara bakåtkompatibel eller så får ni ju helt enkelt tillhandahålla de äldre versionerna så att era kunder kan ladda ner dem.
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 23:22 #27
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sten_UNICELL
Citat:
Ursprungligen postat av Storen
....Angående Mamut så tillämpar ju ni samma åtgärd i praktiken...eller?
Absolut inte
Men om man får en hårddiskkrasch, då kan vi inte leverera ut just den version som köptes ett halvår tidigare. Den enda version vi kan leverera är den senaste. Om man köper ett programn utan service, bör man själv se till att ha en säkerhetskopia av både datafil och programfil.
Ingen kan begära att man med automatik vid en hårddiskkrasch ska få en gratis uppdatering.
Nej, kanske inte en nyare version av programmet... Det vore ju liksom enkelt för en oärlig person att utnyttja sin "rätt" så att säga. Däremot tror jag säkert att du/ni har äldre versioner kvar som ni då skulle kunna tillhanda hålla för de kunder som faktiskt betalade en gång i tiden.

Du skrev:
"Mamut - billigaste serviceavtal - 948:-kr/år (betalar Du inte, då stängs programmet av!!)"... Och det var detta jag ställde mig frågande till eftersom jag tolkar detta som att ni i praktiken kör samma race... ?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 23:45 #28
Decibels avatar

Decibels avatar

Min intention är inte att svartmåla varken bokföringsprogrammet eller utvecklarna utan enbart ha ett lagomt fungerande, enkelt program att nyttja.

Och ja, funkar riktigt bra att installera om program/os, råkar man däremot ha en annan version av UniBas på burken än 4D filerna kommer ifrån så... försvinner ev. föregående år och nu i senaste versionen AKTUELLT ÅR.

Då jag funderade lite på detta så åkte jag upp till andra firman och kikade i butiksdatorn som också kör UniBas (står på 4cars HB om du önskar verifiera att vi är kunder) och iscensatte samma händelse, vi har ändå ny butiksburk så jag tyckte jag kunde passa på.

Backupfilerna tas ut från datorn om kör UniBas
Nya datorn installeras med FÄRSK fil ifrån www.unicell.se
Backupfilerna förs in.

Resultat:
ALLA inlagda affärshändelser saknas numera (dock fungerar gamla kassaburken så det är inte hela världen för oss, snarare för UniCell)

Samma händelse upprepar sig på FYRA helt fristående datorer, fristående lokaler, fristående användare, fristående företag som bokförs men har den gemensamma nämnaren att det är UniBas som används.

Nu kommer jag inte ihåg om Magnus köpte med support till licensen dit upp men vi hör väl av oss per telefon då vi nu har två ärenden som det är problem med.

Håller er uppdaterade i tråden hur det hanteras av UniCell AB, tror nog dom är tillmötesgående när vi hjälper till att hitta buggar i deras annars välfungerande mjukvara

Lite pinsamt att just den programvara man köper inte är kompatibel med sina egna backupfiler bara för att det kommer en ny version.
Oläst 2006-10-10, 09:36 #29
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Jag är beredd att hålla med Sten på Unicell. Det är inte deras ansvar att hjälpa till när ett serviceavtal inte finns. Det är inte välgörenhet de håller på med.

Men jag tycker att de borde ha en extra tjänst som innebär att de hjälper företag med deras program som råkat ut för problem, även om de inte har serviceavtal. Dock till ett högt avskräckande pris. Detta borde göra att fler tecknar serviceavtal med dem.
Daniel29 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 09:37 #30
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by SweCat@Oct 9 2006, 15:58
instämmer, Edison lärde man sig på någon timme, och det fungerar superbra. Trevlig supportpersonal trots att jag ej har serviceavtal. Man kan nämligen få service av dem för en timkostnad vid behov. det är för mig ett jättebra alternativ, i stället för att betala en fast kostnad/ år betalar jag när jag verkligen behöver hjälp. De behöver ej jobba gratis och jag kan få snabb hjälp även om jag ej är fastlåst av avtal
Även vi kan debitera per timme. Problemet är bara att vi nte kan fakturera mindre belopp än 300:- kr helt enkelt därför att det annars blir en ren förlustaffär.

Det vore därför intressant att veta vad Du betalar för en timmes hjälp hos Edison. Får jag gissa på 400:- till 500:- kr per timme.

Återigen hos oss får Du ett helt års serviceavtal inklusive telefonhjälp och fria uppdateringar för 400:- kr.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017