Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Angående UPS vid co-location.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-10, 15:55 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Under hösten var vi ute och letade hallar och hamnade till slut hos IBT. Alla vi var i kontakt med som gav ett seriöst intryck hade UPS inkluderat.

Om de som äger hallen redan har investerat ett par hundra tusen i en UPS som ska täcka hela hallen ligger de ju i deras intresse att sälja den tjänsten också - enklast är ju att det ingår.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-10, 16:10 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Alla riktiga leverantörer har ju UPS, samt att man inte lär tjäna något på att få enstaka rack utanför UPS.

Men finns som sagt anledning att man kanske hyr ett rum utan UPS och vill ha något eget, men man hyr inte in sig hos någon "riktigt" leverantör och ber om att få utan UPS på enstaka server för spara någon krona. Skulle antagligen blivit dyrare att levera utan UPS med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-10, 22:23 #23
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Flitig postare

Citat:
Originally posted by patrikweb@May 10 2006, 14:59
En generator har mycket bra effekt igentligen mot batteri, har sett små generatorer som klarar 5.0KVA för runt 7k med drifttid på 9h med en tank. Om man räknar att man ska ha UPS med samma effekt och tid så blir storleken och kostnaden mycket.
En generator av "serverhallstorlek/kvalitet" börjar på ett par hundra tusen och går sedan upp.
Till det tillkommer underhåll, tester, installation, styrlogik (ställverk m m) och ännu mera underhåll.
Återigen en ganska stor kostnad / kund, och kvadratmeterpriset på hallen ökar med ca 20000-30000 (har inte siffrorna framför mig så det är en höftning)...
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-11, 09:30 #24
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Sedan vill man ha två dieslar också om man skall kunna hävda att det är redundant. Och bägge skall vara dimensionerade så att de kan driva hela anläggningen solo om något skulle hända.

Men det känns som om vi jämför päron och vinflaskor. Det är ju helt klart olika behov och kostnader om man vill ha en 5kVA diesel med 9h driftstid jämfört med diversifierade dieslar på ca 500kVA styck med bränsletankar på 50 000 liter vardera.

Det finns flera som kör en "hall" med en enkel diesel och en hobby-ups och sedan hävdar att de har äkta a+b kraft. Begreppsförvirringen är total

/Mattias (som arbetar på IP-Only)
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-11, 14:03 #25

Citat:
Ursprungligen postat av PRQ
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
En generator har mycket bra effekt igentligen mot batteri, har sett små generatorer som klarar 5.0KVA för runt 7k med drifttid på 9h med en tank. Om man räknar att man ska ha UPS med samma effekt och tid så blir storleken och kostnaden mycket.
En generator av serverhallstorlek/kvalitet börjar på ett par hundra tusen och går sedan upp.
Till det tillkommer underhåll, tester, installation, styrlogik (ställverk m m) och ännu mera underhåll.
Återigen en ganska stor kostnad / kund, och kvadratmeterpriset på hallen ökar med ca 20000-30000 (har inte siffrorna framför mig så det är en höftning)...
Isåfall måste det vara riktigt riktigt stora saker och i den storleken blir priset per kund rätt liten.

Finns ju "riktiga" generatorer som är mindre, brukar finnas vid enstaka stationer samt vissa master för gsm och liknande.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-11, 15:29 #26
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Isåfall måste det vara riktigt riktigt stora saker och i den storleken blir priset per kund rätt liten.

Finns ju "riktiga" generatorer som är mindre, brukar finnas vid enstaka stationer samt vissa master för gsm och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av PRQ
och kvadratmeterpriset på hallen ökar med ca 20000-30000
(inget underhåll eller annat löpande medräknat då)
Oläst 2006-05-11, 16:59 #27
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by mlindstrom@May 11 2006, 09:30
Sedan vill man ha två dieslar också om man skall kunna hävda att det är redundant. Och bägge skall vara dimensionerade så att de kan driva hela anläggningen solo om något skulle hända.
Men det känns som om vi jämför päron och vinflaskor. Det är ju helt klart olika behov och kostnader om man vill ha en 5kVA diesel med 9h driftstid jämfört med diversifierade dieslar på ca 500kVA styck med bränsletankar på 50 000 liter vardera.
Det finns flera som kör en hall med en enkel diesel och en hobby-ups och sedan hävdar att de har äkta a+b kraft. Begreppsförvirringen är total
/Mattias (som arbetar på IP-Only)
Framförallt har jag lärt mig att man ska få be att se dessa dieslar. Det är inte allt som finns på pappret finns i verkligheten.

Jag har inte sett IP-Onlys hallar; men jag har sett Internet Borders, InterXions och Port80s hallar (port80s hall i BGC) i Stockholm. I port80s fall har jag visserlinge inte sett själva dieseln. Jag har sett ett par andra hallar också, men inte på samma nivå.

Därmed inget sagt om IP-Onlys hall. Jag har fått ett seriöst intryck av IP-only men aldrig bemödat mig med att se på hallen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-11, 17:11 #28
Flitig postare

Flitig postare

Generator kan kanske vara lite svårt att se eftersom de tenderar att stå på taket eller liknande...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017