Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa en dator till företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-07, 07:25 #1
rejj rejj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2005
rejj rejj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2005
Hej,

det är så här att jag tänkt köpa ny dator. Jag skulle då vilja göra det genom min enskilda firma, har f-skattsedel och ansökt om moms, så att jag kan lyfta momsen och spara lite pengar.
Har haft företaget ett halvår nu snart, men har än så länge inte haft några inkomster till företaget.
Jag förstår att man inte bara kan lyfta momsen när man ska köpa nåt, utan att man måste ha haft inkomster...

Jag har hört av en polare att man dock kan göra så att man "sätter in" pengar i sitt företag och därefter köper datorn genom företaget och att man därefter kan lyfta momsen.

Nu är jag inte så hajj på det här med företag, moms, skatt etc. utan skapade bara företaget för att jag behövde det när jag skulle sälja lite t-shirts på min community (har inte fått några pengar än, så jag har inte ens gjort en "riktig" momsredovisning, utan bara skrivit in "0" på alla (har momsredovsning 1 gång / månad, onödigt kanske men jag tog det när jag registrerade företaget))

Är det någon som skulle kunna/vilja hjälpa mig och tala om exakt hur jag gör från insättning av pengar till företag -> köp av dator -> redovisning?
Då menar jag verkligen allt, eftersom min kunskap i ämnet är minimal.

Tack på förhand!

ps. jag kommer att gå en liten kurs i bokföring etc hos skatteverket på torsdag, men är inte säker på att de kommer ta upp just detta. ds.
rejj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017