Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Namngett personer som inte gillar XXX på sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-22, 17:07 #21
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by Storen@Dec 22 2005, 17:51
Om jag skriver Lennart Larsson , Sofia Nilsson & Georg ... Kan dessa personer möjligen finnas? Och kan alla dessa personer känna sig kränkta och anmäla mig enligt PUL då?

Tror inte det va... Måste finnas något konkret innan lagen tillämpas....eller?
Personuppgifter definieras enligt lagen som:

Citat:
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet
Så att skriva följande:

Citat:
Sven Svensson hatar glass
Är alltså inte ett brott mot PUL, men följande är:

Citat:
Sven Svensson på Svenssonvägen 1 hatar glass
Om ett namn är unikt eller om det indirekt framgår vilken person som man menar så är det också ett brott mot PUL.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-22, 17:28 #22
tydal tydal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
tydal tydal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by Storen@Dec 22 2005, 17:51
Om jag skriver Lennart Larsson , Sofia Nilsson & Georg ... Kan dessa personer möjligen finnas? Och kan alla dessa personer känna sig kränkta och anmäla mig enligt PUL då?
De behöver inte känna sig kränkta. Det kvittar om det du skriver är smickrande, styggt eller sant. Det är alltid olagligt om du inte fått tillstånd från dem först. Just dina exempel syftar väl inte på en specifik person, men om du exempelvis skulle lägga ut ett foto på Internet vore det inget snack. Du måste först få tillstånd av alla som syns på bilden.

Se http://www.pul.nu/ för mer information.
tydal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-22, 17:57 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Vad gäller att anmäla till polisen och liknande myndigheter så kan det vara bra. En anmälan i sig gör oftast inte mycket men om det kommer in tusen anmälningar i samma ärende...

Dessutom bidrar det till statistiken och kan förhoppningsvis leda till ökade resurser för polisen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-22, 21:15 #24
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Gonte
Citat:
Ursprungligen postat av tydal
Om man har råd att avvara 2000 kronor till Radio- och TV-verket så slutar PUL gälla för webbplatsen.
Ansökningsavgiften är 2000 kr, men det är långtifrån säkert att man får ansökan godkänd... Om man får det godkännt så slutar visserligen PUL att gälla, men vissa delar av PUL får motsvarighet i de regler som gäller för media...
Reglerna kring utgivningsbevis återfinns i 1 kap. 9§ Yttrandefrihetsgrundlagen (vissa regleringar finns även i 4 kap. LTY men dessa har knappast någon relevans i sammanhanget). Kraven för att utgivningsbevis ska utfärdas är att "behörig utgivare utsetts och åtagit sig uppdraget" (4 kap. YGL innehåller föreskrifter om utgivare - i pricip person som inte är försatt i konkurs, har förvaltare eller är underårig), ett namn som inte lätt kan förväxlas med någon annat, att informationen tillhandahålls till allmänheten på särskild begäran (t.ex. att man surfar till en webbplats eller likn.). Det krävs också att verksamheten påbörjas inom sex månader från utfärdande. Det kan konstanteras att kraven inte är speciellt höga och jag har svårt att se att någon skulle nekas utgivningsbevis.

För övrigt kan nämnas att YGL är exklusiv straff- och processlag vilket betyder att brotten som finns i 5 kap. YGL (7 kap. Tryckfrihetsförordningen) är de enda brott som utgivaren kan åtalas för (vad det gäller det som publiceras).

Slutligen är det värt att notera att man oavsett om man omfattas av PUL eller inte får skriva vad som helst. Exv. har ju Expressen förlorat ett mål mot en viss fd partiledare där hon utpekats som porrfilmsaktör (om jag minns rätt) och det skulle inte förvåna mig om de fälldes snart igen.

PS. Som kuriosa kanna nämnas att yttrandefrihets- och tryckfrihetsbrott är de enda brott i Sverige där en jury kan finnas med i bilden. Dessutom får man dubbel prövning -- även rätten har att pröva saken. (Om juryn däremot skulle komma fram till att inget brott begåtts är detta bindande för rätten, och då kan den åtalade alltså inte fällas till ansvar.)
Oläst 2005-12-22, 22:07 #25
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Vad jag förståt (kan ha fel) har media en oskriven lag i Sverige att man inte namnger männsikor som inte är dömda.
En viss kvällstidning gick ju ut med bild på en misstänkt i ett mycket omskrivet ministermord för några år sedan i Sverige. Det visade sig att personen i fråga inte alls var den eftersökta gärningsmannen och därmed riskerade ansvarig utgivare 2 års fängelse för grovt förtal.

Tror media aktar sig för att ta sådana risker och vad jag förstår så var det där med att publicera en bild och namn en chansning för att få sälja fler lösnummer.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017