FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Poängen är att underåriga borde inte kunna hyra film utan förmyndares tillstånd. Finns förmyndares tillstånd så bör avtalet vara format så att denne blir ansvarig. Videoägarens ansvar att se till att denne inte hyr ut till underåriga, som saknar tillstånd.
Vet inte hur det blir med filmen i det fall det inte finns någon förmyndare som gett 16åringen tillstånd att hyra film. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var ljuva tider när man var yngre.
Hyrde film och böcker på bibblan. Behövde aldrig bry sig om att lämna in filmen i tid då man var för ung för att krävas på en extra betalningsavgift. Även om man är minderårig får dom inte "skicka" räkningen till föräldrarna. Bara för dom att tacka att man överhuvudtaget lämnar in filmen i rimlig tid =) Tyvärr kom jag inte ihåg om jag var 15 eller 17 när dom sa "glöm vad jag sa (ang förseningsavgift)" efter dom frågat om min ålder vid en sen inlämning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, det är nog alltid riskabelt att göra affärer med ungdomar under 18 år och man bör nog som näringsidkare vara väl medveten om de skydd som finns för ungdomar och barn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
i de fall jag nämner så har jag ingått avtal enligt säljarens försäljningsvillkor och fått varan levererad tillsammans med fakturan... Undrar också varför kronofogden tar sig an ärenden med minderåriga om det avtalen nu automatiskt är ogiltiga... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj oj oj. Enkelt.
Nu tar vi det här i rätt ordning; 1. Det finns ingen åldersgräns på skulder..(med eller utan föräldrarna medgivande) 2. Lämna in ärendet till kronofogden som ett betalnings föreläggande. och begär även handräkning. (kronkalle går då hem till honom och hämtar filmen) 3. Föräldrarna är betalningsansvariga tills han är 18 år. (Dom kan vägra, det hjälper inte, skulden/ärendet försvinner inte) 4. När han fyller 18 år övergår ansvaret på skulden till honom personligen, med indrivning på lönen ect. och följer honom till han fyller 80 år. 5. Det finns inget minibelopp för ärende hos kronofogden. Mvh Lennie |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Säger inte lagen emot sig själv lite då?
Om personen inte kan ingå avtal kan man ändå driva in en faktura då som exempel? Fast du kan inte binda han mer än till första fakturan? Om det nu skulle vara som exempel webbhotell konton eller liknande som sträcker sig med kvartalsbetalning etc? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Säger inte lagen emot sig själv lite då?
Nej. Inte om person har förstått vad han har ingått för avtal. Att han har varit vid sina fulla sinnens bruk. ect Att det finns inget lurendrejeri bakom avtalet. ect... Om personen inte kan ingå avtal kan man ändå driva in en faktura då som exempel? Ja. Inga problem. Kolla po Telia, mobiltelfonforetag ect. Mvh Lennie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lagen säger inte emot sig själv. Minderåriga kan normalt inte ingå rättsligt bindande avtal. Föräldrabalken är relativt tydlig och relevanta kapitel och paragrafer har citerats ovan.
Punkt 3 och 4 i Sundreams inlägg är helt felaktiga; föräldrarna har inte ansvar för sina barns skulder och skulden följer inte någon tills denne är 80 år. Indrivning via arbetsgivare ("på lönen") sker förstås inte om man begärt handräckning. Punkt 1 är inte fel i sig själv men då inga avtal kan ingås av minderåriga blir det svårt att samla på skulder. 2. respektive 5. kan jag inte svara på, kan inte UB.
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
3. Föräldrarna är betalningsansvariga tills han är 18 år. (Dom kan vägra, det hjälper inte, skulden/ärendet försvinner inte)
Vad som menar ar att kronofogden forst fragar föräldrarna OM de vill betala sina barns skulder. ( samhallsansvariga for sina barn) (Dom kan vägra, det hjälper inte, sonens skulden/ärendet försvinner inte) 4. När han fyller 18 år övergår ansvaret på skulden till honom personligen, med indrivning på lönen ect. och följer honom till han fyller 80 år. Den som driver ett ärende mot någon person, kan så länge denna lever, driva ärendet och indrivningen mot honom. ( jag skrev 80 år endast som exempel. Du kan driva indriningsärendet tills han dör.) Alla mina uppgifter kan du kolla, genom att ringa kronofogden och få de bekräftade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För att förtydliga: skulden finns kvar för en person om det sker preskriptionsavbrott. Om så inte sker preskriberas skulden efter en viss tid. (se Preskriptionslagen 1-2, 5 §§)
![]() |
Svara |
|
|