Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lägre .se pris

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-01, 23:11 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Marcus - Förtydligande(Ledsen, jag klippte och klistrade lite):

Jag anser att du har fel i att dom som köper 500 för 60 000 lika gärna kan köpa för 100 000 pga att dom har en uträknad budget för vad 500 domäner genererar vs. får kosta per år. 40 000-diffen kan vara hela årsprofiten.
--------
Sen står jag helt oförstående :huh: till ditt resonemang om antal domäner skulle öka.

- Det är väl klart som korvspad att antalet domännamn du kan skapa ur en toppdomän är bestämd - det skapas ju inte fler möjligheter att skapa domäner för att du reglerar prisnivån!
Vanligt för en "öppen för alla-domän" gäller 3-67 tecken hos vissa tlder fungerar idn-tecken, andra godtar inte helt numeriska domäner etc. Men antalet potensiella domäner kan ju alltid faställas per toppdomän. Är vi överens om det ?

Enda möjligheten du som topadministrator har att reglera antalet domäner han säljer är endera genom att reformera reglerna ELLER genom prissättningen. Sänker du priset drastiskt köper folk fler, höjer du så handlar färre. Men sen kan det komma aspekter som att om han tar mer betalt har han råd att marknadsföra domänen (genom egen omsorg eller genom alternativa marnadsföringsinsatser mot ÅF-led, eller rentav sänka kostnaden för att bli ombud etc etc)

(Ber om ursäkt för att jag var otydlig - satt med lite annat)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 00:54 #22
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Dec 2 2005, 00:11
Marcus - Förtydligande(Ledsen, jag klippte och klistrade lite):
Jag anser att du har fel i att dom som köper 500 för 60 000 lika gärna kan köpa för 100 000 pga att dom har en uträknad budget för vad 500 domäner genererar vs. får kosta per år. 40 000-diffen kan vara hela årsprofiten.
Jo men då finns det alltid något annat företag med en mer passande budget. Men visst, det var ju lite väl hårddraget kanske. Menade snarare på att det inte skulle hjälpa speciellt mycket.
Citat:
Sen står jag helt oförstående till ditt resonemang om antal domäner skulle öka.
Nej, jag förklarade bara vad de som tidigare uttalade sig i tråden önskade med en prishöjning (dvs fler lediga domäner), men jag menar på att det alltså INTE blir så.

Citat:
- Det är väl klart som korvspad att antalet domännamn du kan skapa ur en toppdomän är bestämd - det skapas ju inte fler möjligheter att skapa domäner för att du reglerar prisnivån
Exakt. Då var det iaf klargjort.

Citat:
Vanligt för en öppen för alla-domän gäller 3-67 tecken hos vissa tlder fungerar idn-tecken, andra godtar inte helt numeriska domäner etc. Men antalet potensiella domäner kan ju alltid faställas per toppdomän. Är vi överens om det ?
Jadå, det är vi helt överrens om.

Citat:
Enda möjligheten du som topadministrator har att reglera antalet domäner han säljer är endera genom att reformera reglerna ELLER genom prissättningen. Sänker du priset drastiskt köper folk fler, höjer du så handlar färre. Men sen kan det komma aspekter som att om han tar mer betalt har han råd att marknadsföra domänen (genom egen omsorg eller genom alternativa marnadsföringsinsatser mot ÅF-led, eller rentav sänka kostnaden för att bli ombud etc etc)
Dock känns det inte riktigt som om varken den ekonomiska förtjänsten eller marknadsföringsaspekten är huvudsakliga anledningar till varför nic-se tidigare har reformerat reglerna eller varför de nu sänker priserna. Reformeringen känns snarare som ett naturligt steg i utvecklingen av Internet-Sverige generellt. Sänkningen är förmodligen ett agerande som resultat av tidigare framförd kritik samt att marginalerna trots allt är väldigt bra för NIC-SE. Vilket man kan se inte minst iomed de pengar de delar ut i form av "Internetfonden".

Citat:
(Ber om ursäkt för att jag var otydlig - satt med lite annat)
Ingen fara, tack för klargörandet i alla fall.
Oläst 2005-12-02, 01:03 #23
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Julklapp för många som har många domäner! Hehe!

Nu finns det ju säkert massor av hotell som dumpar under 120 kr ! Men vill kund köpa domäner via oss för inköps pris fram till nyår så kan man ju maila mej! 5 st minimum, parkerade som ni vet vad!

Kul att domänennamnets pris minskar i delen av toltalvärdet av att driva verksamhet på nätet! Jag vill att kvaliten på hostingen skall styra så jag är överlyckligt av Nic-SE's beslut!

Det finns andra ombud på WN, skall inte NIC's sänkta pris ge upphov till priskrig?

Ni vet vart kan man beställa och få en .se domän per (Start / Pro) konto gratis och resten kan en trogen kund koppla för inköpspris tills 1 januari 2006.

Nä förresten!

Jag tycker vi tar vara på detta och låter det vara fritt fram för ombud med reklam i denna tråd! Så får vi se om WN's besökare kan få en trevlig Jul!

Som sagt ombud för nic-se får göra reklam och nå WN's medlemmar för kampanjer som sträcker sig till nyår! Varken mer eller mindre!

Pris per domän kopplat till ett konto med minst 50 mb utrymme, dessutom skall 14 andra domäner kunna kopplas! Priset skall löpa på Nic-SE's avtalsperiod a 12 månader!

1.* Dvs. 1 st .se domän, möjligheten att koppla 9 domäner till. 50 mb utrymme. Mail minst 10 st pop3 konto / en per domän under 12 månader! Alla avgifter skall vara inkluderade, förutom priser för dom 9 extra .se som kostar X kr styck och .com som kostar X kr styck!

2.* .se domän och parkering.

3.* .com domän och parkering.

Normalt är 1.* ett paket som minst bör kosta mellan 5 och 6 tusen kronor om året, om det är .se-domäner rakt över.

Självklart gäller inte ovanstående rack-kumder!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 03:21 #24
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Thomas@Dec 1 2005, 18:03
vill kund köpa domäner via oss för inköps pris fram till nyår så kan man ju maila mej! 5 st minimum, parkerade som ni vet vad!
/.../
Ni vet vart kan man beställa och få en .se domän per (Start / Pro) konto gratis och resten kan en trogen kund koppla för inköpspris tills 1 januari 2006.
Blev lite osäker, menar du att du bjuder på domännamnet vid köp av webbhosting eller bjuder du på webbhosting då man beställer domännamn till självkostnadspris?

Och gäller det bara för personer som vill köpa 5 eller fler domännamn? Varför inte låta folk köpa bara ett domännamn om det nu säljs till självkostnadspris?
Blir väl inte dyrare eller billigare för dig?
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 05:30 #25
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by omid@Dec 2 2005, 04:21
Blev lite osäker, menar du att du bjuder på domännamnet vid köp av webbhosting eller bjuder du på webbhosting då man beställer domännamn till självkostnadspris?

Och gäller det bara för personer som vill köpa 5 eller fler domännamn? Varför inte låta folk köpa bara ett domännamn om det nu säljs till självkostnadspris?
Blir väl inte dyrare eller billigare för dig?
Humn, vet du vad! Vad är mest fördelaktigt för dej!!

Men, skit samma för att inte göra nåt otydligt! Köp ett webbside konto 12 månader så reggar vi dina domäner till självkostnadspris!

Men ge det några timmar för andra kommer vara billigare jag lovar! Några hotell måste sova lite innan jul-mössan kommer på!!!
Oläst 2005-12-02, 12:50 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Och varför får bara ombuden göra reklam? Vad innebär egentligen ett ombud i det här fallet. Måste det vara bolaget som kommer med erbjudandet som är ombud? (Det finns nämligen några webbhotell som har bolag inom samma koncern som är ombud - men får eller får de inte göra reklam?)

I och med att vi inte är ombud utan har valt ett strategiskt samarbete istället får vi alltså inte göra reklam?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 13:56 #27
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Dec 2 2005, 13:50
I och med att vi inte är ombud utan har valt ett strategiskt samarbete istället får vi alltså inte göra reklam?
Jag uttryckte mej som en åsna! Alla som säljer domäner skall det ju givetvis vara.
Oläst 2005-12-02, 14:02 #28
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004

Undrar vad Loopias svar blir på detta.
Sänker dom priserna ännu mer eller kommer dom att stanna?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 14:07 #29
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Loopia har väl redan sänkt sitt pris?
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 17:56 #30

Citat:
Originally posted by Lindahl@Dec 2 2005, 15:07
Loopia har väl redan sänkt sitt pris?
Har inte dom alltid haft 138:- för en .se ?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017