FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det som Conny skrev ska man såklart sträva efter, men det är verkligen lättare sagt än gjort. "A-players" är väldigt svåra att både locka till sig och hålla kvar i bolaget.
Jag tror det här försvåras ännu mer om man ska jobba på distans. När man bygger upp ett högpresterande "A-team" så är miljön man befinner sig i en av de allra viktigaste komponenterna. Kan man skapa en arbetsmiljö som uppmuntrar kreativitet och som verkligen motiverar medarbetarna till att prestera är väldigt mycket vunnet och man har då många kandidater som kan bli "A-players". Man får en positiv anda och man inspireras och motiveras av varandra. Ett sånt här team sköter sig i hög grad själv och behöver inte speciellt mycket styrning. Ska man istället bygga upp ett team av "A-players" på distans kommer man nog få det väldigt mycket tuffare. Det blir svårt att motivera och få alla att dra åt samma håll och det blir väldigt svårt att skapa den där andan som gör att alla lyfter sig och presterar på max. Kommunikationen brister och det blir då väldigt svårt att få ett autonomt team som sköter sig själva utan massa styrning. Många som är "A-players" i rätt miljö kommer nog inte vara det på distans. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om man har skickaliga chefer som kan skapa den här positiva spilaren där A-players arbetar så brukar man även ge B+-players möjligheten att lyfta sig själva i håret och bli A-players, allt detta beror på vilka ledare man har i organisationen. Viktigt är också att man som ledare alltid anställer människor som är bättre än en själv. det vågar för det mesta bara A-ledare göra, de är inte rädda för konkurrensen från de A-players de anställer, tvärtom så inspireras och entuasiasmeras alla i hela gruppen av denna positiva spiral. (Jag har hämtat mycket av detta från Steve Jobs och Guy Kawasaki men det stämmer mycket väl med mina egna erfarenheter, där jag jobbat i "A-team", då lyfter man sig själv i håret och presterar mer än man själv trodde var möjligt) Om man däremot börjar anställa B-players eller människor som är lägre kompetensmässigt än en själv så kommer hela organisationen att ställa om sig efter det (B-players amställer C-players, C-players anställer D-players o.s.v.), de du anställer kommer i sin tur att anställa de som är lägre players än de själva, och till slut får man en "bozo-explosion" som Steve Jobs och Guy Kawasaki uttrycker det. Jag tolkar Steve Jobs och Guy Kawasakis användning av begreppet "Bozo" som "idioter" eller "clowner" i nedsättande bemärkelse, lite inkompetenta individer. Det ska inte sammanblandas med det afrikanska folkslaget "Bozo" enligt Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Bozo Tolka det mer enligt uppslagsverket Word Spys definition: http://www.wordspy.com/words/bozoexplosion.asp Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-23 klockan 10:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
På mitt dayjobb (större konsultbolag) så uppmuntras det att vi arbetar hemifrån - OM det passar med det uppdrag vi för tillfället har. På mitt nuvarande uppdrag (globalt bolag) ses det inte som konstigt att arbeta hemma. Det finns så många kontor att möten via IM / telefonkonferens är vardag - att mötas ansikte mot ansikte ett undantag.
Att arbeta hemma sparar både tid & pengar för den anställda och skonar även miljlön. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Först känns det som att det beror helt på vad det är för typ av företag/uppdrag man har.
Vi är i mitt företag ganska flexibla, man kan flexa i princip så mycket man vill och även om vi inte aktivt uppmuntrar till att jobba hemifrån tror jag aldrig det hänt att vi sagt nej till det. Däremot tror jag att flera dagar i veckan på kontoret är positivt, den sociala biten, samarbetet och allt snack runtomkring. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Yahoo förbjuder nu sina anställda att jobba hemifrån just med hänvisning till att man vill bygga mer av ett sammansvetsat team:
http://www.svd.se/naringsliv/bransch...an_7947392.svd
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
De promotar inte att jobba hemma på mitt jobb, vi har självklart förutsättningarna för att jobba på distans med vpn och mobila anslutningar etc men ledarna vill inte att man jobbar hemma. Sen att man har beredskap ibland vilket gör att man per automatik får jobba på distans för att lösa inkommande ärenden kl 5 på natten.
Så jag har möjligheten, och tar mig ochså lite frihet att arbeta på distans. Men jag vet att det inte är uppskattat från ovan av någon anledning. Jag jobbar på Sveriges största operatör. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|