FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Härligt, en riktigt bra nyhet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Förutom dom som nämndes finns tex recept.nu (TV4), se.nu (TVNU) Pizza.nu mm. Dessutom är det många småföretagare som använder .nu som sin huvuddomän. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kan faktiskt förstå tanken som är bakom, om jag tex startar en bilklubb och vill registrera johansbil.nu så känns det ju bättre för mig som faktiskt vill använda domänen om jag kan köpa den för några hundra direkt av leverantören, än att det är nån domänhandlare som köpt den och ska lägga på ett par tusen på priset. Man vill alltså att domäner ska vara något som faktiskt används och inte något som läggs på hög i hopp om att nån vill köpa dom dyrt. Tror faktiskt inte att det är nåt registry som egentligen gillar det, men Internet Sweden kanske kan ge sin syn på det. Skulle faktiskt vara intressant att veta hur dom ser på det egentligen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
När ni har läst det här. Scrolla upp lite och läs Peters inlägg igen. Och igen. För det är det värt.
Om bara alla kunde förstå... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tror mycket väl att en toppdomän som förbjuder parkering av domännamn skulle kunna locka investerare ändå och bli framgångsrik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Visst är det så, man behöver inte hålla med någon. Oavsett om dom har rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men på tal om naturlagar.. ICANN har tagit emot 1900+ ansökningar om nya toppdomäner. De som ansökt om dessa har spenderat 185 000 dollar bara i ansökningsavgift, till det kommer kostnader för jurister, avtalsförbindelser med tekniska (slavserverdrift mm) och administrativa (registrytjänster) leverantörer, mmm. så det är en ordentlig peng redan i detta stadie. Till det kommer att ett stort antal toppdomäner (ca 5-600 om jag inte minns fel) har haft fler än en ansökan, vilket gör att det i många fall har bedrivits kohandel, budgivningar och utköp av andra intressanter.. Vad jag vill få dig att förstå är att det finns en lång rad aktörer som ännu inte är på marknaden, som betalat - inte bara miljonen i ansökningavgift, utan även STORA pengar i NDA-avtal till konkurrerande aktörer. När de väl läggs upp i rotzonen och erbjuder sina domäner för allmänheten.. låt oss säga de närmare 1000+ generiska- eller geografiska ord-domänerna, så är de inte ensamma om att äntra domänscenen, utan de gör det tillsammans med många nya "nytillkomna". Vad som då kommer att ske är (som jag ser det) ett ställningskrig, priskrig, dumpning av priser eller vad man nu vill kalla det. Det blir vilda västern på riktigt.. Men det finns en sak som alla dessa gTLDer har gemensamt - de måste upp och hitta registranter så fort som möjligt. Och det finns såklart ett visst litet behov av "vanliga" registranter för dessa domäner, men av 100% så kommer du att hitta den skaran under 10%-strecket. Nej, de stora grupperna som kommer att registrera dessa domäner är: - Erfarna "domainers" som registrerar de "bättre domännamnen under respektive gTLD" - dessa kommer att parkeras/läggas upp i PPC-program. - En mycket stor mängd "lycksökare"/"mindre erfarna domainers" som registrerar semi-premiums - dessa kommer att parkeras/läggas upp i PPC-program. - Stora varumärkesinnehavare som gör det för att skyddsregistrera sina kännetecken - dessa kommer i allra högsta grad att parkeras. - Sen ska vi inte glömma att det finns stor risk att vi kommer att se "Kevin Ham - en masse" - allstå att gTLDerna själva eller genom bulvaner/avtal kommer att stoppa "wildcard" i respektive gTLD-zon, så att ALLA OREGISTRERADE domäner leder till PPC-sidor. Att mot den verkligheten, uppmana toppdomäner att de ska förbjuda "parkerade domäner", ser JAG inte som särskilt troligt, framgångsrikt eller lyckosamt. För det är "Internets naturlag" som styr; marknaden.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|