FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har precis genomfört ett projekt modell större där jag gjorde om en sida från php till Ruby on Rails. Projektet var i princip mitt första och tog ganska lång tid. Det är ganska många som varit nyfikna på varför osv så jag tänkte att det kanske kunde vara passande med en tråd om mina erfarenheter. Det bör påpekas att jag jobbat med php i fem år men aldrig använt ett ramverk så eventuella jämförelser är lite haltande. Därtill har jag bara jobbat med rails i 6 mån nu men har gått djupare in i det än jag någonsin gjort med php. Jag är en medelgod programmerare som gärna "klipper och klistrar". Först och främst. Anledningarna till att jag valde att göra om sidan (som var fullt fungerande) till Rails var att jag blev övertygad om en Rails-frälst vän att prova. Att jag sedan bestämde mig berodde på: - Att jag kunde få ut mycket mer av sidan. Bättre funktionalitet etc. Jag kände helt enkelt att jag kunde göra mer med Rails. - Gems - de olika sorters plugin som finns till Rails gör att man slipper programmera en massa saker. - Programmeringsspråket i sig är riktigt elegant. En kommando rad kan liksom bara läggas på, tex Time.now.to_date + 4.days = dagens datum + 4 dagar. - Strukturen - Ruby är ju själva programmeringsspråket och Rails ramverket. Detta gör det lätt att veta var man ska sätta saker. Koden blir mycket lättare att hålla koll på. - Konsol och felsökning. Man har en konsol som skapar mycket åt en automatiskt, därtill en aktiv webblogg där man hela tiden kan se parametrar och vad som händer i webbservern vilket är mycket praktiskt i felsökning. Jag famlar inte lika mycket i mörkret som med php och det gör programmeringen roligare. Några nackdelar jag upplevt: - Det är en viss tröskel att lära sig språket. Man kan inte bara tuta och köra på samma sätt som med php. På gott och ont. Jag har svurit en hel del kan erkännas. - Det är inte riktigt lika lätt att hitta svar via Google. - Ibland skiter man i om det är 100% rätt men det vill inte gärna Rails. Det kan vara lite frustrerande ibland när man bara vill fulhacka (även detta på gott och ont). - Server och publicering är mer komplicerat / dyrare. Jag stod mellan att välja mellan en VPS med Ubuntu (vilket i princip innebar att jag var tvungen att lära mig Ubuntu...halvsugen) eller använda Heroku.com. Det temporära valet föll på Heroku.com som är snyggt och välgjort men dyrt. Man betalar för prestanda och funktion och jag betalar för närvarande $35 i månaden. För mindre applikationer (nya sidor tex) är det dock gratis! Så, fråga så ska jag se om jag kan svara. Jag hade själv velat ha en sån här tråd när jag började. |
|||
![]() |
![]() |
|
|