Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Soliditet, Certifierad E-Handel, Trygg E-handel osv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-25, 23:59 #21
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Det är mkt mer än en logotyp som sagt. Trygg ehandel är inget vinstdrivande företag. Det görs flera hundra testköp om året, extremt mkt tid i granskningstid och dessutom utveckling och omvärldsbevakning för att förebygga bedrägerier.

Om man ser det som att man köper en logga tycker jag man ser det lite kortsiktigt, det man egentligen köper är att någon gör skitjobbet att faktiskt jobbar för en säkrare svensk ehandel vilket gagnar alla trygga ehandlare. Dessutom får man en möjlighet att påverka den enda branschorgnisationen som jobbar för svenska ehandlare specifikt och man får samma rösträtt som halens ellos och nelly bland annat
Och ja jag är dan

Ja, varför skulle man inte få det? Självklarhet när man betalar lika mycket i avgifter, eller?

Själv anser jag att Trygg Handel som logga och "förening" som man kallar sig, men drivs som AB, är utan tvekan största illusionen man har sålt i Sverige vad anbefaller distanshandel. Inte bara Trygg Handel men alla logotyper av denna typ, oavsett företag som driver de, är beroende av tre saker; rädda konsumenter, skumma företag som vill lura kunder samt det stora grupptrycket som logotypen innebär.

Ingen logotyp gör det säkrare att handla i en butik, då butiken kan göra fel eller lura en kund oavsett vilken logotyp man har. Ekonomin kan ändra sig från dag till dag och det kan också därmed butiksägarens avsikter att driva butiken seriöst eller inte. En logotyp kan bara redovisa historiska data inte vad som kan hända vid ett kommande köp. Trygg Handel är egentigen inte snabbare att avslöja skurkar än alla på internet som skriver i forum, recenserar butiker mm.

Det hemska är nog grupptrycket. I och med att vissa av dessa logotyper-företag har fått stora aktörer har man fått in fotfästet och grupptrycket ökar på alla som kanske annars skulle stå över. Uttalande som nedan från Dan är ju typiska exempel på grupptrycket som ökar lavinartat.

Citat:
och om 2-3 år kommer de som inte är certade ha ett stort underläge om de inte har starka egna varumärken.
Själv anser jag att SDH och logotyp-företag stryper distandhandeln i Sverige med detta för att kostnader för dessa certifieringar gynnar oftast de som redan har fina omsättningar och har råd med de - vilket har diskuterats på olika forum innan. Det är definitivt ett sätt att slå ut de allra minsta konkurrenterna på marknaden. Varför inte sätta kostnaden mot omsättningen, så skulle jag gärna vilja se hur många av de stora företagen som skulle vara med. Kanske många, kanske inte, men det skulle vara en rimligare prissättning.

Jag säger inte att SDH är fel, då man gör säkert mycket gott, men logotyperna, från alla möjliga företag, på marknaden är bara ett sätt att tjäna pengar på konsumenternas rädsla ochh skurkar till ehandlare.

Om jag driver ehandel själv, kommer jag klart att använda någon logotyp, även om jag för tillfället tycker att dessa är "fel" på så många sätt. Tyvärr, grupptrycket är så starkt och man får helt enkelt följa med strömmen.

(Sedan fattar jag inte varför alla referenser på deras sida till "förening" när det drivs som AB. Någon får kanske förklara det för mig.)
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 00:08 #22
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Personligen kan jag inte påminna mig att jag någonsin tyckt "Wow, de har köpt ett gulligt märke från Trygg e-handel eller Soliditet eller annan, nu känner jag mig trygg...".

Vad jag kan minnas har jag heller aldrig hört någon annan som nämnt att de med anledning av en sådan "certifiering" gjort köp. Däremot att man undviker att köpa om man efter ett besök inte hittar villkor, möts av SSL och efter en snabb koll på nätet får dåliga vibrationer...

Är jag överdrivet negativ nu kanske...?
Oläst 2011-04-26, 00:13 #23

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Personligen kan jag inte påminna mig att jag någonsin tyckt "Wow, de har köpt ett gulligt märke från Trygg e-handel eller Soliditet eller annan, nu känner jag mig trygg...".

Vad jag kan minnas har jag heller aldrig hört någon annan som nämnt att de med anledning av en sådan "certifiering" gjort köp. Däremot att man undviker att köpa om man efter ett besök inte hittar villkor, möts av SSL och efter en snabb koll på nätet får dåliga vibrationer...

Är jag överdrivet negativ nu kanske...?

Ja. Du tittar på de runt omkring dig som är vana att surfa och shoppa på nätet. Titta bara på de som inte är lika vana. Min mor anser alla butiker med "gul logotyp" vara bra - är de det? Hon kollar inte villkor, SSL mm., men hon ser logotypen som hon känner igen. Oftast vid hennes större köp tittar hon på logotypen och jag letar efter de dåliga vibbarna innan köpet

Så det du skriver beror definitivt på kundgrupp.

Senast redigerad av Helix den 2011-04-26 klockan 00:16
Oläst 2011-04-26, 01:03 #24
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Du har redan bestämt dig, det är bra dock baseras ditt val på okunskap vilket är trist.

Att man bedriver det som ab är rent skattemässigt. Nästan alla föreningar har en serviceorganisation i ab-gorm pga att avgifterna ska bli avdragsgilla för de anslutna medlemmarna.

Sen så betalar man medlemskapsavg i sdh baserat på omsättning. Trygga ehandlare får dock flatrate första året vilket ger dem samma röst till lägre pris.

Och ja bedrägerier kan alltid ske men om någon jobbar för att minska dem så kan jag inte se hur alternativrt att ingen gör någonting skulle vara bättre?

Vem tror du lobbar mot regering gällande de nya lagarna från eu gällande cookies och returfrakter? Kanske du gör det eller isf kan du få 4 papp av mig också

Eller sköter påtryckninar mot logistikbolag och betalväxlar samt banker för den svenska ehandelsbranschen, vem gör det bättre eller lämpligare än sdh. De är den enda motpolen ehandlare har mot leverantörer och den samlade kraften i sdh överstiger vida det man som enskild handlare kan åstadkomma.

Sen är det såklart inget man måste ha men personligen tycker jag det är en nobrainer
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 02:38 #25

Citat:
Sen så betalar man medlemskapsavg i sdh baserat på omsättning. Trygga ehandlare får dock flatrate första året vilket ger dem samma röst till lägre pris.
Ok Dan, känns som begreppen går över gränserna här och likt andra modeller på nätet så blandas SGH och TryggHandel in lite i inläggen. Samma bolag men vi pratar om olika saker (avgifter); logon TryggHandel och medlemskap i SDH?

Menar du då avgiften för medlemskap i SDH eller TryggHandel logotypen? Ser i så fall inte någonstans på TryggHandel att den avgiften baseras på omsättning, vilket jag menade i mitt inlägg. Inte själva medlemskapet inom SDH, vilket antar du menar. Dock så är jag medveten om att cerifierade kan bli medlemmar i SDH ...

Citat:
Du har redan bestämt dig, det är bra dock baseras ditt val på okunskap vilket är trist.
På det första: Nej. På den andra påstående så Kanske, men då beror det endast på att jag har inte läst någonstans på SDH man har åstadkommit. Kommunikationen är dock dålig mot ehandlare. Inget jag hittar i nyhetsarkivet tyder på något som man har fått igenom för att förbättra för t.ex. ehandlaren. Så hur menar du att min kunskap skall vara om man inte ens kan förmedla vad man åstadskommit i Sverige för distanshandeln sedan 1983 eller när man nu startade AB? Utåt känns det bara som vilket företag som helst som drar in pengar på en logga och resten får betalt för att hålla möten och konferensar för intern ryggklappning och beundran. Tycker att om man kan publicera massor av nonsensnyheter på sidan borde man kanske närmare berätta öppet om sin lobbyverksamhet och vad man hittills åstadkommit, eller hur? Men det kanske du kan puscha på nu som en i styrguppen (fast det är väl TryggHandel eller SDH)?

Citat:
Vem tror du lobbar mot regering gällande de nya lagarna från eu gällande cookies och returfrakter?
Ja, vi får se hur det går där ...

Senast redigerad av Helix den 2011-04-26 klockan 02:42
Oläst 2011-04-26, 20:34 #26
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Jag svarade visst på flera inlägg samtidigt har kass överblick i iphonen.

Sdh är en ideell förening, trygg ehandel ett ab.

Kommunikationen och transparensen kan bli mycket bättre det har du helt rätt i och det jobbas hårt på det faktiskt men resurserna är begränsade.

Sen om lobbying funkar eller inte kan man aldrig veta i förhand men om ingen gör något händer garanterat ingdt det är iaf säkert.

Sen säger jag inte att teh är för alla men min personliga åsikt är qtt för mig är det kanon, vad andra ser för värde är helt subjektivt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 21:14 #27

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Sdh är en ideell förening, trygg ehandel ett ab.

Vill inte älta samma ämne, men visst hänvisar sdh till en förening hela tiden på sin sida, men det verkar som det är ett aktiebolag utan tvekan:

Svensk Distanshandel AB, Org.nummer: 556227-8365

och Trygg E-handel är en del av aktiebolag. Jag hittar ingen förening alls här ... gör någon det?

Senast redigerad av Helix den 2011-04-26 klockan 21:20
Oläst 2011-04-26, 21:50 #28
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
Certifierad E-Handel vs. trygg ehandel vilken som är mer känd är klart så ger det något mervärde att vara med i Certifierad E-Handel?

Dom flesta som tittar efter certifiering känner antagligen igen trygg ehandels märkning men hur många känner till Certifierad E-Handels märkning?
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 23:50 #29
Supermoderator

Supermoderator

Har de inte ungefär lika många anslutna i respektive system? Certiferad E-handel drivs väl också av ett företag...?

Så länge inte en konsumentorganisation eller företagsorganisation av rang står bakom tror jag detta är ett slag i luften för de flesta.

De flesta andra jag pratat har aldrig hört talas om vare sig Trygg E-handel eller Certifierad E-handel och de verkar bry sig föga.

Självklart, om man frågar tilltänkta kunder om de skulle tycka det vore bra med en certifering och om det är viktigt så får man svaret "Ja", men om man i stället frågar "Vad är viktigt för dig när du handlar i en e-butik eller för att du ska överväga att ahndla i en e-butik" så tror jag inte certifiering är en av de saker som automatiskt dyker upp i ens medvetande.
Oläst 2011-04-27, 11:44 #30
gregers avatar
greger greger är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2009
greger greger är inte uppkopplad
Nykomling
gregers avatar

Reg.datum: Jan 2009
Idag (2011-04-27) finns det 312 "Certifierade E-handel" och 365 "Trygg E-handel".

Certifierad E-handel frivs av en ideell förening www.allabolag.se/8024392253

Trygg e-handel drivs av ett aktiebolag "Svensk Distanshandel-Sdh" www.allabolag.se/5562278365. Det finns också en passiv ideell förening med samma namn, därav tvetydigheterna www.allabolag.se/8645013544/verksamhet

Det här är ju ett forum för e-handlare så det är naturligt att fokus ligger på hur mycket man som e-handlare kan tjäna på en certifiering, men för oss är det i första hand kunden/konsumenten som är fokus. Vi skyddar konsumenter från att råka illa ut och hjälper dem att få rättelse. Vi kan ju ta bort märkningen från e-butiken på kort varsel (den syns inte längre när vi återkallar certifieringen) då vi märker att kunder inte får sina varor eller inte får rättelse på berättigade klagomål eller att vi ser att handlarens betalningsanmärkningar hopar sig så att en konkurs är nära.

Vi hjälpt åtskilliga kunder att få tillbaka sina pengar, eller att efter långa förseningar få sina/rätt varor och kompensation för strul. Vi får då ofta tack som det här:
"Hejsan. Tack för er hjälp. Hejsan. Hade börjat betrakta saken som att man har blivit blåst på pengarna. Bra att det finns någon som bedriver er typ av verksamhet."
"Jag har faktiskt fått leveransen nu. Hade gett upp. Tack för hjälpen - saved my day

"Fick ett presentkort på 400 kronor från xxxx efter allt strul och att ni hotade med att dra in certifieringen"

Dessutom har vi från starten återkallat 41 certifieringar, så det finns många som vi på så sätt räddat från att få problem eller att bli av med pengar.

Måste också kommentera det som många skriver att dom genom att "garantera sig själva" med en fin logga kan få samma effekt som en tredjeparts-certifiering. Det kan förstås vilken oseriös e-handlare som helst göra och visar ingen respekt för vad en lonsument behöver. Se exempelvis märket "Outlet Garanti" på denna sida www.fabriksoutlet.com så tror de flesta förstår vad jag menar.

Senast redigerad av greger den 2011-04-27 klockan 11:48 Anledning: Nedkortning
greger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017