Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upprop för flexibla webbhotell!

Visa resultat för omröstning: Vad tycker du?
Nöjd som det är, även om jag inte utnyttjar allt. 21 55.26%
Vill ha mer flexibla webbhotell. 17 44.74%
Antal röster: 38. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-26, 11:50 #21
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Det finns många exempel på detta, har flera bekanta som kommit och frågat mig om råd, när detta har hänt.

Men att inte mäta bandbredd innebär ju inte att bandbredden är obegränsad eller helt fri, det är enkelt att identifiera en site som drar för mycket resurser och hänvisa till vissa paragrafer i villkoret, tänk på att vissa webbhotell har tex. 4000 GB i trafik, en gräns som jag själv tycker är absurd.
Det är ju bland annat därför jag menar att man ska betala för det man behöver och använder utöver ett grundkonto.
Omega Man är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-26, 11:55 #22
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man Visa inlägg
Det är ju bland annat därför jag menar att man ska betala för det man behöver och använder utöver ett grundkonto.
Jag håller helt med dig om detta, men tyvärr är det många webbhotell som översäljer, och när en kund full ut utnyttjar gränserna stänger man kontot och säger att man "utnyttjar resurserna på ett onormalt sätt".
Så på slutet av dagen så handlar det om försäljningsmoral, för överförsäljning fungerar väldigt bra pga att gemene saknar kunskap och medvetenhet.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-26, 13:27 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jag håller helt med dig om detta, men tyvärr är det många webbhotell som översäljer, och när en kund full ut utnyttjar gränserna stänger man kontot och säger att man "utnyttjar resurserna på ett onormalt sätt".
Så på slutet av dagen så handlar det om försäljningsmoral, för överförsäljning fungerar väldigt bra pga att gemene saknar kunskap och medvetenhet.
Nja, där har du nog fel. Beror snarare på att det är extremt få som utnyttjar för mycket resurser.
Oläst 2011-02-26, 13:31 #24
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, där har du nog fel. Beror snarare på att det är extremt få som utnyttjar för mycket resurser.
Hänger inte med, vad beror på att det är få? Jag har aldrig sagt att dom är många. Överförsäljning bygger ju på att inte alltför många utnyttjar fullt ut alla resurser. Ett webbhotell som slänger ut 50% kan ju självklart inte överleva.

Eftersom du även citerar:
Citat:
Så på slutet av dagen så handlar det om försäljningsmoral, för överförsäljning fungerar väldigt bra pga att gemene saknar kunskap och medvetenhet."
Så skulle jag även vilja att du förklarar varför det påståendet är fel?

Senast redigerad av Danielos den 2011-02-26 klockan 13:35
Oläst 2011-02-26, 14:17 #25
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Oversell är ett måste för att vara ekonomisk. Att sitta med en överkapacitet på dyr hårdvara (lagring och backup i första hand) fungerar inte, det blir dyrare för kund och för företaget. Däremot så är det ju så att ändras utnyttjandegraden så får man ju följa med med hårdvaran och jag har aldrig varit med om att slå i taket, varken i egna företaget eller på jobbet. Den som inte sysslar med någon form av oversell skulle jag vilja göra ett studiebesök hos.

Exempel: Räknar man ihop den sålda bandbredden hos en colocationleverantör och jämför med vad den faktiskt klarar av så vill jag påstå att det inte finns någon som skulle klara av att alla kunderna maxar samtidigt. Inget konstigt alls tycker jag.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 13:12 #26
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Oversell är ett måste för att vara ekonomisk.
Att syssla med oversell är att skapa sig falska fördelar mot sina konurrenter och de kunder som inte har kunskap eller medvetenhet lockas på ett oseriöst sätt.

Citat:
Att sitta med en överkapacitet på dyr hårdvara (lagring och backup i första hand) fungerar inte, det blir dyrare för kund och för företaget.
Fast oversell är inte att sitta på överkapacitet, det är mer att lura folk att man är bättre än sina konkurrenter.
Vidare så drabbar oversell de seriösa kunderna som inte utnyttjar sina resurser, när de få som utnyttjar allt fullt och drar ner servern och skapar obalanserad generell belastning. De flesta företag som vill satsa på ett så seriöst hosting företag som möjligt, lägger inte sina sidor på ett hotell där allt är "utan gräns" eller nästan. Väl definierade gränser på resursutnyttjande värnar inte bara om alla kunder, utan gör även livet enklare för hosting företaget att planera tillväxt och löpande drift och underhåll.

Citat:
Den som inte sysslar med någon form av oversell skulle jag vilja göra ett studiebesök hos.
Det tror jag, men jag tycker man enkelt ser skillnaden mellan de hosting företag som är seriösa och inte har en extrem overselling mot de som sysslar med det på ett mycket osunt sätt, kanske främst i USA och detta börjar vi tyvärr i Sverige apa efter.

Citat:
Exempel: Räknar man ihop den sålda bandbredden hos en colocationleverantör och jämför med vad den faktiskt klarar av så vill jag påstå att det inte finns någon som skulle klara av att alla kunderna maxar samtidigt. Inget konstigt alls tycker jag.
Fast det är inte bandbredden idag som är flaskhalsen, det är onormalt utnyttjande på hårdvara, främst php processer. Utan att nämna några namn känner vi väl till vad oversell har skapat i seghet i systemet och problem med i/o prestanda i disksystemet. När man har sålt mer än vad man har i resurser, och alla generellt använder mer resurser än vad man har, vad gör man då? Slänger ut hälften av alla kunder eller säger att det ska bli bättre så småningom?

Senast redigerad av Danielos den 2011-02-27 klockan 13:25
Oläst 2011-02-27, 13:19 #27
Supermoderator

Supermoderator

Daniel, vilken verklighet lever du i? Vilka företag försöker inte lura sina kunder att de är bättre än konkurrenterna?
Oläst 2011-02-27, 13:30 #28
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Daniel, vilken verklighet lever du i? Vilka företag försöker inte lura sina kunder att de är bättre än konkurrenterna?
Menar du att de flesta företag försöker lura sina kunder att dom är bäst? Att det inte finns någon skillnad?

De bästa företagen som verkligen är bäst, lär väl inte lura sina kunder, utan bara de som inte är så bra. Overselling är att luras, eftersom kapaciteten inte finns i verkligheten, att locka sina kunder på andra sätt än som har med verkligheten att göra är inte seriöst. Hosting marknaden tenderar att vara en gröt av företag med liknande tjänster, jag tror mer på att fler hosting företag borde nischa in sig på specifika kundgrupper, erbjuda bästa möjliga tjänster till denna kundgrupp och ta bra betalt för det. Om man som hosting företag erbjuder en helt unik tjänst, lär man väl kunna säga att man är bäst eftersom ingen annan erbjuder samma sak.

Senast redigerad av Danielos den 2011-02-27 klockan 13:46
Oläst 2011-02-27, 13:47 #29
Supermoderator

Supermoderator

Tycker du är betydligt mer negativ. Du försöker få de flesta webbhotell att framstå som oseriösa (till skillnad från dig självklart). De flesta kör med overselling idag, både i Sverige och utomlands. Gör man inte det så förlorar man många kunder som ser att andra erbjuder "mycket mer".
Oläst 2011-02-27, 13:49 #30
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Du försöker få de flesta webbhotell att framstå som oseriösa (till skillnad från dig självklart).
Rent påhopp från din sida, finns mängder med seriösa hosting företag som inte sysslar med overselling, där tex. Oderland, patrikweb eller space2u.com är bra exempel.
Jag pratar ju om skillnaden mellan seriösa och oseriösa webbhotell, och i det lägga att jag skulle hävda att vårt webbhotell skulle vara det enda webbhotellet på den seriösa sidan, tycker du själv att ditt påstående är seriöst?

Citat:
De flesta kör med overselling idag, både i Sverige och utomlands.
Stämmer inte, finns ganska många som inte kör oversell. Titta tex. på signupen på space2u: http://www.space2u.com/order/order.php?webhosting ett exemplariskt och seriöst sätt att inte köra oversell. Märk väl vilken prisskillnad det är mellan 0,5Gb och 30Gb diskutrymme, lite skillnad mot att säga att alla har 400GB eller?

Senast redigerad av Danielos den 2011-02-27 klockan 17:36 Anledning: Revidering
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017