FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sludent:
Du har säkert rätt. Behövs ännu mer minne funkar säkert 7000-serien. Dell har ju sin R910 som stödjer 1 TB RAM med 4 CPU:er. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar för alla svar, vilken raketfart det blev sen imorse haha!
![]() Det är PostgreSQL som ska användas (det här systemet MÅSTE användas), Det kommer inte att vara särskilt många användare.e Om man ser som så att det blir 45 användare på peak times per kluster. Det är mest en lösning med dynamisk utrymmesökning som är viktigt för det här. Behövs fortfarande mycket bättre servrar än de i exemplet? Att jag valt just dessa är bara en kostnadsfråga. Finns det anledning att köra på värre så kan jag göra det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Om det är en kostnadsfråga så finns ju Xeon 3400-serien, den är att föredrag framför desktop-versionerna (Core i*) och liknande.
Xeon är Intels processorer för servrar och arbetsstationer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är ingen expert på området, men Amazon RDS kanske kan vara en lösning?
De kan man ju i stort sett skala upp mot oändligheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vilken kurs är det du läser?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kurs?
Det är lite research till en tjänst som jag sa i första inlägget. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu ska vi se att jag är med här:
Det du vill göra är alltså att skala PostgreSQL mot oändligheten? Inte mot en fast gräns på x TB, utan mot oändligheten? Då är mina följdfrågor: * Vad har du hittat i manualen och vad var det för brister med den informationen? * Vad har du testat själv? Jag håller med aelander om att en bra kravspecifikation har någon form av gränser med. Fler variabler är ofta bättre när man systemerar en servermiljö. För att skala mot oändligheten måste systemet vara helt fritt från flaskhalsar (något jag tvivlar på att du kan lösa med PostgreSQL), emedan en fast gräns (helst med ett definierat databasschema) gör det lättare att veta vilka flaskhalsar man ska fokusera på att undvika. Visst kan man bygga ett system som skalar mot oändligheten, men det är mycket dyrare än att bygga ett som skalar upp till en specificerad gräns. Det lättaste och billigaste (och som får dig ut på marknaden snabbast) är att bygga systemet för en gräns och när du slår i taket vet du var flaskhalsen är och kan systemera om efter det. Då får du erfarenhet under tiden, samtidigt som du kan börja tjäna pengar. Om du satsar påa tt skala oändligt innan du ens kommer ut på marknaden så kommer någon annan vara före dig och kunderna borta. Senast redigerad av emilv den 2010-12-18 klockan 11:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Ska man skala databaser brukar ju inte problemet vara hur mycket disk man ska komma åt annars. Problemet blir för det mesta hur man ska klara av att ställa frågor mot datan. Då du för varje X TB kommer behöva en ny DBMS nod för att klara denna del. Frågan är isåfall om man inte från början vill bygga på en klusterlösning med PgSQL (finns en mängd redan), så länge man kan partitionera sin data effektivt så skalar det i stort till oändligheten.
Annars låter det mycket som om det är någon typ av data warehousing du vill bedriva. Isåfall finns det gott om databas-system som är till för just det och hanterar dess problematik betydligt bättre än en vanlig relationsdatabas som pgsql.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har läst lite mer om detta och har nu hittat PgPool-II, antar att det är något sådant du talar om Clarence?
Det verkar i princip lösa alla mina problem ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Vidare förstår jag inte vad som är så himla svårt med utrymme som går mot oändligheten. Om man läst en endaste universitetskurs i matematik kan väl inte ha undgått att ha skapat bekantskap med det. Det är först om man i datan som skalar mot oändligheten har relationer som inte skalar på samma sätt som man kan råka ut för ett problem.
![]() |
Svara |
|
|