FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jämför inte .SE och ICANN - det är två väldigt olika organisationer som drivs på väldigt olika sätt. Efter många år i branschen då jag levt med begreppet non-for-profit så har jag lärt mig att det inte alls betyder icke-vinstdrivande. I USA står non-for-profit för en typ av bolag som har skattelättnader för att de inte delar ut sin vinst till aktieägare utan till något ändamål som ska gagna den bransch de verkar inom. ICANN är ett not-for-profit under Kalifornisk lag. .SE är en stiftelse som drar in pengar till sin FoU. Hur mycket kan du läsa i deras årsredovisning. Den enda tld jag känner till som medvetet gör nollresultat är DENIC, .de. Och ska man titta på vad DENIC tar för ett domännamn så ska samtliga toppdomänsregistries världen över sänka sina priser. På det ska Registrarer och resellers lägga på för sin administration för att de ska få ett nollresultat. Men eftersom de flesta Registrarer/Resellers är vinstdrivande bolag så vill de nog ha lite mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det jag menade med mitt inlägg om .SE och ICANN är att jag inte tycker det är deras uppgift att bedöma vad ett bra pris (för att förhindra ovanstående) för domännamnen är, utan de ska bara tänka på att täcka sina kostnader samt kunna finansiera olika projekt (t.ex. att "främja den fortsatta utvecklingen av Internet i Sverige" som är ett av .SE åtaganden/ansvar). Priset till slutkund sätts av registrarer/ombud och om de anser sig vilja gå med vinst eller priskunkurrera är upp till dem. Säljer de till förlust så räknar de med att kunna täcka det med merförsäljning av andra tjänster. Domännamn är bara en lockvara så att säga. Det jag kan tänka mig är att .SE tar ut en högre avgift för att kunna "främja internetutvecklingen" ännu mer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Å andra sidan så ingår det också i .SE's uppgift att hålla så hög kvalitet på zonen som möjligt. Så man får nog se det som naturligt att man således gör det med hjälp av prissättningen gentemot sina registrarer.
Med låga priser skulle risken vara att .SE zonen såg ut som .TK eller .info. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |