FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
ha allt viktigt på en server (tex en virtuell maskin) sen kör du rdp mot den med laptopen....på så sätt lagrar du inget lokalt på laptopen. Vilket har den fördelen att du inte heller förlorar någon data om du blir av med laptopen, vilket du gör med kryptering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Funderat på att kryptera hela hddn med truecrypt (det inkluderar bootpartitionen). Någon som vet om det tar hemskt mycket prestanda när man sedan kör datorn?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Kör man TrueCrypt på SSD-diskar kan man även behöva köra ett "wipe" program efter att TrueCrypt installationen är klar, detta för att återställa SSD-prestandan, men det varierar beroende på SSD-tillverkaren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
USB-minne är väl snarare risk att man tappar bort. Inte ett så bra val kanske.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som många har nämnt, TrueCrypt sen har jag själv lösenord mm sparat i KeePass som ligger på den krypterade enheten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är därför man inte sparar något lokal på laptopen utan på sen sever/utvecklingsmaskin som man kör rdp mot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Min miljö är en stationär dator där jag hantera huvuddelen av utveckling etc. På den datorn har jag bla TrueCrypt installerad. Spara allt mitt arbete på TrueCrypt-enhet och kör backup till en extern server. När jag ska arbeta hos en kund tar jag med mig en bärbar med det material jag behöver lagrat på en TrueCrypt-enhet. Sen kan jag även nå min utvecklingsmaskin genom VPN vid behov. Förlitar mig inte enbart på VPN eftersom Internet faktiskt kan ligga nere när jag behöver det och sen går det snabbare för mig att jobba lokalt än mot en server/utvecklingsmaskin. Din lösning med RDP mot en server/utvecklingsmaskin är säkert bra för lösning för dig men jag tycker det är fel av dig att säga att man inte ska spara något lokalt precis som det vore en regel. Din lösning passar inte alla. Jag har några viktiga kriterier för det material jag sparar, ska vara lätt att nå och arbeta med, ska vara säkrad mot förlust och att materialet ska inte komma på villovägar om jag förlorar den. Det tycker jag att jag har uppnåt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Detta minimerar dataförlust om en hårddisk skulle rasa. Dock känns denna diskussionen som att vi försöker hitta en lösning på Murphys lag |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|