FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att han syftar på högnivåspråken som sätter ramarna. PHP är ju förhållandevis enkelt enligt min mening (nog för att jag själv inte kodat sen Java var nytt) och troligen lättare att sätta sig in i om man redan har erfarenhet från ett högre språk, rent systemarkiteturmässigt. Sen har givetvis de "gamla" och väletablerade språken en särskild plats på högskolan; på samma sätt som man vurmar över gamla ekonomiska eller politiska modeller i samma lokaler. Känn dig inte avskräckt över det.
Skulle tro att du har en riktigt bra chans till anställning om du dels lär dig privat; dels utbildar dig och sedan hittar en bra praktikplats någonstans. Min erfarenhet är att praktikplatsen ofta ses som en "provanställning" där du har möjlighet att visa framfötterna. En bra väg in när man är ny och saknar nätverk och meritlista. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har inte ens sett möjlighet till att läsa webbspråk på min institution. Att jag kan PHP/ASP.net osv är knappast något jag skryter om på mitt CV och inte något jag lärt mig på min datavetenskapliga utbildning. Dessutom kommer knappast PHP vara framtiden. Enligt min mening har det språket blivit ihoplappat tillräckligt och bör lämna plats för något bra och genomtänkt språk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men visst går det att tjäna pengar på scriptspråk som PHP, det är nog det mest utbredda scriptspråket för webben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
PHP är ett seriöst språk och att säga något annat visar på kunskapsbrist anser jag. Några av världens största webbplatser använder PHP och det finns mängder med riktigt avancerade system där PHP är grunden. Jag själv har jobbat använt PHP som bas för integration mellan stora system inom Telekom, en av Sveriges största vädersajter och ett stort inkassosystem.
Har man följt PHP sedan slutet på 90-talet vet man också att PHP har en hel del bagage men också att språket utvecklats oerhört. Det finns andra modernare språk som Python vilka är relativt populära. PHP går mer och mer mot att införa liknande, modernare, strukturer från t ex Python och Javascript. Det är en av de stora styrkorna med PHP. Att det utvecklas. Sedan kan man spendera hur mycket tid som helst med att bråka om petitesser som huruvida PHP är ett "sant" objektorienterat språk eller inte. Problemet är att det finns alldeles för få riktigt bra utvecklare med en bredare kunskapsbas. Så plugga på universitet. Koncentrera dig på mjukvaruarkitektur och lättrörliga utvecklingsmetoder och ta till dig det det tänket. En duktig utvecklare lär sig ett nytt språk om han behöver. Kunskaper i flera språk ger också större möjligheter att se många olika lösningar på problem. Det stora tänket tar lång tid att utveckla och är det som skiljer en duktig utvecklare som kan jobba i större mer krävande applikationer mot den som är duktig nog för att göra mindre webbplatser. (Och C som nämns ovan. När PHP används i mer avancerade sammanhang kan det vara bra med bra C-kunskaper. Vissa delar kan man bli tvungen att göra i C eller C++ som extensions till PHP för prestanda eller av andra skäl.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bra talat dotvoid.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Har hoppat på en utbildning nu som inriktar sig endast mot php! web application developer på jensens yrkehögskola i sthlm.
Lärt mig mkt under tiden jag pluggat själv hemma. det viktigaste är att man kan grunderna och kodar för att lära och sparar alla koder man använder (koder man själv skrivit, open source, från böcker och tutorials...) och att Cheat Sheets och Frameworks are the shit! Blueprint för css Jquery för javascript Symfony för php Finns det inget framework för html?:P Ne skojar, men andra verktyg som ni har använt som underlättar för kodandet? (program? sidor?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Nja, där är du nog ute och cyklar lite. Det sker nog faktiskt mer professionell utveckling utanför än på webben, däremot ofta med kopplingar mot webbapplikationer. Då räknar jag bort alla små standardjobb som webbplatser till mindre företag och allt som kan klassas som hobbyprojekt. Sedan finns det en mängd stora applikationer där säkerheten är oerhört viktig inom t.ex. flyget och försvaret och som inte har mycket alls med webben att göra. De flesta jag känner som arbetar med programmering i någon form gör det i andra språk än webbspråken och de har generellt också bättre betalt. Flera av dessa har inte ens läst datautbildningar utan t.ex. teknisk fysik. Det finns inte mycket pengar på nätet helt enkelt med undantag för de allra största. Är man inte helt 100% säker på vad man vill göra och vill ha en bred, attraktiv utbildning så rekommenderar jag att läsa till civilingenjör.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-30 klockan 10:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När jag började läsa körde jag en linux webb server, med apache bind osv för stundenter och andra i mitt studierum och hade flera hundra konton, och den kunskap jag hade då är i princip samma som jag har idag. Men det är klart, studietiden var en av mina bästa, otroligt vad kul man hade för det mesta med andra studenter, fester, sittningar, onsdags studentpuben osv. Man satt på sitt studentrum med 10Mbit -97 och man var mycket lycklig med allt som detta innebar, msn fanns inte utan det var icq som gällde ![]() Senast redigerad av Danielos den 2009-10-31 klockan 13:26 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|