Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ingen framtid med konstiga elbilar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-03, 11:05 #21
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

Lite roligt att det publiceras en artikel väldigt likt mitt andra inlägg
http://www.nyteknik.se/art/42285
Fast dom hade gärna kunnat tagit upp ekologisk etanol.

Det positiva med etanol skulle kunna vara att lantbrukare kan återanvända gamla åkrar och detta finns nog mycket av även utanför Sverige. Sedan kanske det går att använda etanolen för bränsleceller.
Det känns ändå som att etanolen kommer bidra till många negativa saker och jag tror att vi ska använda den temporärt.
Någon som vet verkningsgraden på biodiesel?
Har undersökt lite om biodiesel och som det ser ut just nu så används den nästan enbart som blandning till standarddiesel. Har ännu inte hittat någon artikel om motorer som kan köra på rent biodiesel. Vet dock inte vad den har för fördelar gentemot vanlig etanol.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 11:11 #22
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by kullervo@Oct 2 2005, 22:46
Sverige har enorma naturresureser (skog) för att tillverka etanol. Senast förra veckan blev det offeciellt att en ny 4-miljardersfabrik ska byggas i Sverige. Att börja köra de bilar vi redan har på etanol låter ju helt klockrent.

Att det är miljöfarligt att tillverka el köper jag inte. Om vi är så dumma att vi använder el till att värma hus och vatten så får man ta itu med det problemet först. El är den dyrast och oftast den mest eftertraktade energiformen medans värme är den absolut sämsta. Om man började värma villor med träpellets (där verkningsgraden i en panna är 90%) så skulle vi få sjukt mycket el över som räcker både till att köra alla bilar på samt att det skulle gå att sälja mycket på export.

När man tillverkar etanol av skog så går det först åt mycket energi för själva framställningen. Sedan är det förmodligen inte möjligt att utvinna all energi i veden till etanol. När man sedan förbränner etanolen i en bilmotor är verkningsgraden bara ca. 25%.
NOooooooo!!!!
Vi ska inte använda skog för att tillverka etanol. Då är vi ute på fel väg.
Snarare ska vi ta efter den Afrikanska nobelpristagaren (som jag inte kan namnet på) och gå ut och plantera träd.
Oläst 2005-10-10, 11:02 #23
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Vad tror ni om Maya-100?
http://www.electrovaya.com/innovation/zev_tech.html

23-36 mil är grymt.
På sidan kan man också hitta jämförelse mellan datorbatterier till våra portabla som räcker 2-4 Timmar. Enligt dem så har de batterier för portabla datorer som räcker 12-16 timmar.
De räknar med 470 W per liter. Har man storleken av ett större bilbatteri skulle man kunna driva en hushållsugn i 1 timme och då är batteriet också mycket lättare.
Nackdelen är väl att det tar lite mer än 5 timmar att ladda.
Oläst 2005-10-10, 16:24 #24
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Wow! 95% av all biltrafik i Sverige skulle kunna gå med elbilar som klarar 15 mil mellan laddningarna. Om den där bilen klarar 36 mil mellan laddningarna skulle man kanske t.om ha råd med att ha lite värme i kupén en svensk vinterdag =)
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-10, 16:44 #25
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
NOooooooo!!!!
Varför inte?
Energiskog kanske är ett bättre alternativ eller hampa (den som kallas för industrihampa inte den andra).
Även om batterierna får bättre prestanda så är det långt kvar tills dess de kan utgöra ett realistiskt alternativ dessutom kommer det behövas en markant ökad elproduktion för att täcka behovet.
Skall fyra/fem miljoner bilar laddas upp en gång per dygn så blir det en del.
Eftersom det tyvärr inte verkar finnas någon större opinion för att bygga fler kärnkraftverk så är el inget vettigt alternativ.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-10, 17:41 #26
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by hubbert@Oct 10 2005, 16:44
Citat:
NOooooooo!!!! *
Varför inte?
Energiskog kanske är ett bättre alternativ eller hampa (den som kallas för industrihampa inte den andra).
Även om batterierna får bättre prestanda så är det långt kvar tills dess de kan utgöra ett realistiskt alternativ dessutom kommer det behövas en markant ökad elproduktion för att täcka behovet.
Skall fyra/fem miljoner bilar laddas upp en gång per dygn så blir det en del.
Eftersom det tyvärr inte verkar finnas någon större opinion för att bygga fler kärnkraftverk så är el inget vettigt alternativ.
Energiskog kan jag hålla med om är ett bättre alternativ och är utmärkt alternativ till oljan medans vi senare går över till eldrift.
Tänk på att detta inte sker på en gång utan kommer ha några år på nacken.
Jag är övertygad att inom dom närmaste åren så kommer elbilar med Altairs nanobatterier sakta men säkert ta över etanoldriften och övriga elbilar med andra typer av batterier. Att ladda upp ett batteri inom 10 minuter är A och O för att det ska fungera för alla och det är vad dem kommer klara av.
Det finns ingen anledning att lägga bördan på etanolproduktion när vi också kan använda elbilar. Eftersom detta är en process som inte sker på en gång, kommer också elkapaciteten dynamiskt följa efterfrågan. Även om vi inte bygger ut fler kärnkraftverk, kommer vi importera el från länder som kan. Jag tror att plats för odling av energiskog m.m för etanolproduktion kommer vara ett argument att lägga mer prioritet på eldrift. Att börja hugga ner skog eller förstöra naturtyper är lika pinsamt som när Vattenfall köper brunkolsgruvor i Tyskland.

Hade tidigare förhoppning om vindkraft men detta är svårt för att många tycker att den förstör utsikten. Bygga vindkraftverken långt ut i havet eller högt upp på ett berg kostar en hel del. Dyrast är nog att dra ledning men när det är gjort så är det bara bygga fler i en rad.
Oläst 2005-10-10, 19:21 #27
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
...kommer vi importera el från länder som kan.
Jovisst kommer vi bli tvingade till att göra det (vi är det redan till viss del), men det löser inga problem på sikt, att vara beroende av omvärldens kärnkraftverk eller kolkraftverk är knappast en hållbar utveckling i vare sig ett kort eller långt perspektiv.
Speciellt inte när vi än så länge har det tekniska kunnandet att bygga kärnkraftverk och enkelt kan tillägna oss tekniken att producera entanol.
Att hugga ned skog finns det inga problem med (snabbodlad eller "naturlig") tvärtom det är en oändlig resurs.
Störs du inte över alla åkrar som finns lite överallt i landet?
De är verkligen "onaturliga" för att inte tala om vägar, broar...
Oro för naturtyper kan jag förstå men det får inte gå till överdrift, vårt omvårdande av att behålla allt som det alltid sett ut måste ha en viss sans, annars hade vi suttit nakna i en kall grotta med ett fyrkantigt hjul och ätit rötter fortfarande...

Edit:korr
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-10, 20:16 #28
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
HA! Vilken läcker bil. Klart jag skulle vilja synas i den, men fråga om jag skulle vilja köpa den, njaaa! knappast.

Tänk er! Gubben, frugan och 3 barn i den bilen *Skrattar*
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-10, 20:29 #29
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag kan gå med på att dom åkrar man lagt ner eller inte gör någon nytta kan användas för att odla energiskog.
Jag går inte med på att trädtyper så som tall, gran, björk, asp osv huggs ner för att lämna plats för energiskog. Det är det dummaste man kan göra (misstänker att Vattenfall redan planerar detta )
Att vara beroende av kärnkraftverk och tyvärr kolkraftverk från andra länder kan man nog inte komma ifrån så länge vi inte bygger ut.
Kärnkraftverk är för mig gränsfall tills man fått igång fusionskraftverk om 20-30 år. Jag hoppas annars på solkraft eller vindkraft men det får man väl drömma om.
Vågkraft finns det nya lösningar på och verkar lovande.
Vad gäller etanol skulle man kanske kunna ta giftalger och försöka jäsa dem till etanol. Kanske två flugor i en smäll.
Oläst 2005-10-10, 20:39 #30
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Ben@Oct 10 2005, 20:16
HA! Vilken läcker bil. Klart jag skulle vilja synas i den, men fråga om jag skulle vilja köpa den, njaaa! knappast.

Tänk er! Gubben, frugan och 3 barn i den bilen *Skrattar*
Funderar på om jag inte skulle åka omkring naken i den medans jag smaskar i mig en mjukglass.
Göra lite dålig reklam för den alltså så att den aldrig kommer produceras.
Själv skulle jag nog bli kändis.

Fortsätter jag så här kommer nog tillverkaren uppfylla detta. :unsure:
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017