Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell med sjuka priser på domänförnyelser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-02, 23:35 #21
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
Vi kanske ska stänga ner tråden om folk vill på och förolämpa andra. Onödigt och syftet med tråden skrev jag i första inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Hade inte klockan varit runt 15 när du skrev det här hade jag nästan funderat på om du hade hunnit ta en grogg för mycket
Håller jag med om, jag tror Tims reaktion över prisvariationerna är rimligt, men jag tror att han med trådens gång har insett att 200-250kr/år för en domän är ett rimligt pris om man behöver gå med rimlig vinst på domänen, samtidigt som de billigaste aktörerna går med ren förlust på själva domänen och använder det som en lockvara, men att börja att förolämpa med att Tim har ev. tagit en grogg är lite för mycket, du kanske själv just nu har tagit en grogg för mycket Johan_W?

Citat:
Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
Jag har klankat mycket på Binero, specielt med allt trubbel som skedde när de uppgraderade sina system en si så där 15 gånger, men supporten är alltid hjälpsam och är åter mitt favoritwebbhotell måste jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
Jag skriver om domänförnyelser, inte om kvalitén på webbhotellet även om det faktiskt är relevant.
Nästan sant, du nämner att Binero har bra kvalitet på sitt webbhotell trots allt.

Senast redigerad av Danielos den 2011-09-03 klockan 00:16
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 00:26 #22
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Håller jag med om, jag tror Tims reaktion över prisvariationerna är rimligt, men jag tror att han med trådens gång har insett att 200-250kr/år för en domän är ett rimligt pris om man behöver gå med rimlig vinst på domänen, samtidigt som de billigaste aktörerna går med ren förlust på själva domänen och använder det som en lockvara, men att börja att förolämpa med att Tim har ev. tagit en grogg är lite för mycket, du kanske själv just nu har tagit en grogg för mycket Johan_W?
Hehe, hade varit trevligt men nej tyvärr ingen grogg

Ber om utsäkt till Tim om han tog det som en förolämpning, det var inte avsikten. Jag reagerade bara på att det lät som att Tim tyckte att det var lurendrejeri att INTE sälja domäner med förlust vilket lät lite snurrigt. Det är ungefär som att en företagare skulle tycka att det är ett jäkla hyckleri att vi svenskar ska ha så bra lön när det finns indier som jobbar mycket billigare.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 08:42 #23
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Danielos - en ursäkt är på sin plats från mig. Jag har hängt med dåligt internt och i och med vårt nya erbjudande kunde tydligen inte tekniken hantera två erbjudanden samtidigt så vi var tvugna att gå upp till 99:- på .SE tills vi löser det tekniska. My bad och tack för att du uppmärksammade det. Kunde ju vara någon internt tycker man. :-)

Prisvariationen kan man ju iofs se som en mycket konstig grej. Hade vi köp Volvo V70 och sett att det varierade med 200-300% på priset hade vi reagerat. Dock är ju inte domäner samma sak. Alla har olika värden bakom. Domaininfo kan ta högre peng för de ger en samlare av många olika toppdomäner en enkelt variant. Name ISP likaså. Webbhotellen har oftast marginaler på andra produkter som de kan jobba med om de är duktiga på att uppsälja när de fått kunden.

Det fina är väl då att marknaden fungerar väl trots variationen. Alla har någon vinkling som gör att varje svensk kan få exakt det de behöver. Man har goda valmöjligheter vilket är precis det vi vill ha.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 10:45 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Danielos - en ursäkt är på sin plats från mig. Jag har hängt med dåligt internt och i och med vårt nya erbjudande kunde tydligen inte tekniken hantera två erbjudanden samtidigt så vi var tvugna att gå upp till 99:- på .SE tills vi löser det tekniska. My bad och tack för att du uppmärksammade det. Kunde ju vara någon internt tycker man. :-)
Visst är det underbart att inte ha kontroll över sitt eget system? Även de minsta förändringar blir ofta stora företag.

Ni var billigast i någon timme iaf men de som lade beställning hos Daniel blev väl nöjda

Jag tycker också det är väldigt bra att den svenska marknaden är så pass varierad idag trots den begränsade kundkretsen. Det känns lite irrelevant att jämföra domänpriser rakt av utan att ta hänsyn till hur bra administrationen fungerar och vilka kringtjänster som finns osv. Det blir lite som att jämföra McDonalds med en lyxkrog. McDonalds måste ju vara bättre eftersom maten är billigare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-09-03 klockan 10:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 18:34 #25
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Visst är det underbart att inte ha kontroll över sitt eget system? Även de minsta förändringar blir ofta stora företag.

Ni var billigast i någon timme iaf men de som lade beställning hos Daniel blev väl nöjda

Jag tycker också det är väldigt bra att den svenska marknaden är så pass varierad idag trots den begränsade kundkretsen. Det känns lite irrelevant att jämföra domänpriser rakt av utan att ta hänsyn till hur bra administrationen fungerar och vilka kringtjänster som finns osv. Det blir lite som att jämföra McDonalds med en lyxkrog. McDonalds måste ju vara bättre eftersom maten är billigare.
Nja vi har kört 89:- mycket länge och 99:- i ett par veckor. Tror det varit det billigaste priset i Sverige det senaste året och därtill (ink moms dvs). ;-) Håller med om det där med system dock och härligt att tekniken får styra affären. Något av det tråkigaste som finns - men men det är bara att kämpa på och få tekniken att hänga med. Vi fick välja ett extremerbjudande på webbhotellsidan denna gång. :-)
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-03, 18:43 #26
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Önskar ibland att domänpriserna 10-dubblades ibland så slipper man folk som sitter på alla domäner utan att göra ngt med dom.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 09:39 #27
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 111
Tim Tim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 111
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Håller jag med om, jag tror Tims reaktion över prisvariationerna är rimligt, men jag tror att han med trådens gång har insett att 200-250kr/år för en domän är ett rimligt pris om man behöver gå med rimlig vinst på domänen, samtidigt som de billigaste aktörerna går med ren förlust på själva domänen och använder det som en lockvara, men att börja att förolämpa med att Tim har ev. tagit en grogg är lite för mycket, du kanske själv just nu har tagit en grogg för mycket Johan_W?



Nästan sant, du nämner att Binero har bra kvalitet på sitt webbhotell trots allt.
Nej tycker fortfarande inte det är rimligt.

Tog inte alls lika illa upp som det kanske uppfattades, men när man väl börjat på den vägen brukar det spåra ur.
Tim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 09:57 #28
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Önskar ibland att domänpriserna 10-dubblades ibland så slipper man folk som sitter på alla domäner utan att göra ngt med dom.
Ja, det skulle onekligen frigöra en hel del domännamn.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 10:01 #29
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
Nej tycker fortfarande inte det är rimligt.

Tog inte alls lika illa upp som det kanske uppfattades, men när man väl börjat på den vägen brukar det spåra ur.
Hur mycket vill du tjäna på det du gör? Vad är rimligt pris för en domän som någon har registrerat? Svaret är faktiskt detsamma på de två frågorna för det du vill tjäna är vad du anser är rimligt pris på det du säljer. Precis så är det med alla varor, ska jag sälja en vara så måste jag göra en vinst annars är det ingen idé att sälja varan (undantaget lockpriser men då blir det gungor och karuseller).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 10:14 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
Nej tycker fortfarande inte det är rimligt.

Tog inte alls lika illa upp som det kanske uppfattades, men när man väl börjat på den vägen brukar det spåra ur.
Varför är det inte rimligt? För de flesta företag är det som sagt var irrelevant om domänen kostar 100 eller 500 kr. Undantaget är ju privatpersoner, "hobbyföretag" samt "MFA-projekt" (liknande inräknade, därav citationstecken). Jag menar nu inte alls att dessa är värdelösa kunder men det är märkligt att dra slutsatsen att det är orimliga priser genom att utgå från dessa. Som företag måste man också sköta sin ekonomi. Gör man inte vinst på sina produkter så bör man tänka efter vad man sysslar med (använder man en produkt som lockvara är det naturligtvis en annan sak men man måste då fortfarande göra en indirekt vinst på denna). Det är inte särskilt kul i längden att vara kund hos ett företag som inte går bra och det är ännu mindre kul att driva ett sådant företag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017