Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kräver stopp för fulregistrering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-17, 20:54 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by claesm@Jan 17 2008, 20:13
Naivt och naivt. Jag har nog registrerat fler varumärken än vad du har.

Men bekymret är ju precis som jag skriver, vanliga användare har inte en jävla susning om skillnader hit och dit utan ser det ett domännamn som påminner om ett företags-, tjänste- eller varumärkesnamn som de känner igen, tror de ju att domänen leder dit.

Det som retar mig är folk som av någon jävla anledning alltid ska hitta ett försvar för dessa fifflare och trixare. Som dels släpper igenom tvivelaktiga registreringar för att öka på sina egna intäkter eller släpper igenom tvivelaktiga registreringar bara för att man har hål i huvudet. Dels alltid ska försvara varför det blivit så eller ska vara så.

Det finns INGET som helst skäl att släppa igenom www-handelsbanken.se.

"Men de har ju följt reglerna", skiter väl jag i. En sådan domän har inget skäl att finnas till.

"Men det ska ju vara rättvist för alla", skiter väl jag i. Jag tycker inte bovar och banditer ska omfattas av någon slags rättvisa.

"Men vi följer ju bara reglerna", skiter väl jag i. Ersätt sådana byråkrater med folk som har hjärna.

Att släppa igenom snabbregistrerade varumärken för ugnsvantar och gödsel som blev till "shopping.eu" och "muscials.eu" är antingen fiffel i den högre skolan där någon fått pengar vid sidan om som tack eller är det ett gigantiskt hål i huvudet. Att amerikanska ambassaden inte fick "usa.eu". Att godkänna ett snabbregistrerat varumärke för "barc & elona" som blev till "barcelona.eu".

För att inte tala om de tusentals .se-domäner som trixades med på samma sätt med icke-giltliga tecken och annat skit. Låt alla de som hittade på bolag eller bifirmor med å, ä och ö för att kunna regga bra .se-domäner (tåxi blev till taxi.se, "Vet & Enskåp" blev till "vetenskap.se") nu få de domäner de sökte, t ex "tåxi.se" och "vetenskåp.se" så kan de utspruntliga säljas igen (ges till eventuell varumärkes- eller firmainnehavare, lottas ut eller auktioneras ut).

Bunta ihop dem och ta tillbaka dem, är mitt förslag.

Och - alla ni riktiga affärsmän här på WN - visst ger det bättre karma, känns bättre att bygga verksamheter på något man själv skapat i stället för att - höhö - utnyttja andra verksamheter och folks goda tro och luras?

PS. Nunames tillät mig inte förnya registreringen av ett domännamn jag haft i mer än 10 år, ett domännamn som de dessutom efter 2, 4, 6 och 8 år tyckte jag skulle förnya, vilket jag tycker är en jäkla skillnad. Ska du hacka på mig, gör det för http://tinyurl.com/2lnpyb eller för alla jag utbildat i hur det fungerar med domäner (Ctrl-Alt-Delete m fl) men ha i minne att det är tolv år sedan. Väx upp.
Jag är ledsen claesm, men jag hittar inte kärnan i ditt inlägg och jag undrar om du verkligen läste vad jag skrev!?

Meningen var inte att försvara dessa registreringar utan att påtala skillnader mellan varumärken och domäner eftersom du skriver
"Njo, det är de nog".

Och ärligt talat så skiter JAG i hur många varumärken du registrerat eller inte eftersom det inte är relevant för att skaffa ett domännamn.

Jag bryr mig heller inte ett dyft om hur länge du har "fått" ha .nu-domänen ifråga för Nunames.
Syftet med DIN registrering är ju ganska solklart oavsett om du haft den i 2,4, 6 eller fler år.
Och att kalla andra som gör samma sak som du gjort för fixare och trixare med motiveringen att det var så länge sen som du gjorde det är en vek och svag ursäkt som inte håller för mig - hade inte Nunames tagit tillbaka domänen skulle du stolt haft den kvar..

Saken är att det finns regelverk för domäner som nyttjas och utnyttjas.

Men om du ska vara sentimental och nostalgisk och ta upp 12 år gamla synder kanske du ska vända dig till nån som bryr sig...barnbarnen kanske bryr sig?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 21:00 #22
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 17 2008, 21:54
Saken är att det finns regelverk för domäner som nyttjas och utnyttjas.
Och jag har svårt för dem som av någon anledning försvarar felaktig användning och utnyttjande.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 21:15 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Saken är att det finns regelverk för domäner som nyttjas och utnyttjas.
Och jag har svårt för dem som av någon anledning försvarar felaktig användning och utnyttjande.
Okej, Skulle det vara jag då som försvarar..?

Men om du ska starta korståg bör du kanske starta med dig själv?
Självglorifiering av det slaget du pysslar med imponerar föga!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-26, 21:16 #24
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Originally posted by ZN@Jan 16 2008, 11:22
Handelsbanken har tröttnat på att Stiftelsen för internetinfrastruktur inte stoppar fulregistreringar av domännamn. Nu kräver banken att myndigheterna ingriper.
Var det inte Handelsbanken som fick köpa loss sin förkortning från Mr Glück, eller blandar jag ihop det med någon annan bank?
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017