Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


internetskojare i mellan....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-25, 09:57 #21
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Citat:
Intressant att ni tycker att det är ok att göra fel bara för att någon annan gjort fel först. Applicerar ni det IRL med?
Eller... hur ska man annars få folk att förstå som inte vill lyssna?

Ja, ibland är en örfil världens bästa argument.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-25, 10:41 #22
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
[QUOTE=MrHandley] [QUOTE=klein]
Citat:
Ursprungligen postat av
Det har väl inte med saken att göra, ber någon att avboka en från listor, så skall man inte motas av motargument, utan då skall dom bara lösa de. Det hör till god netetikett att man fråga först innan man fyller någons mailbox med spam eller sätter upp dem på något nyhetesbrev.
[/QUOTE

Håller med, det är definitivt god netikett att ta bort någon som vill bli borttagen. Det är ju bara korkat att inte göra det.

Dock skrev du inte att det var det saken handlade om. För följer man lagen så har man rätt att skicka till juridiska personer, så länge det finns möjlighet att avsäga sig utskicket. Jag tycker att lagen blev felskriven i det avseendet och tittar man på proppen som låg innan så ser man att det fanns en annan avsikt, men som av någon anledning ändrades.

Intressant att ni tycker att det är ok att göra fel bara för att någon annan gjort fel först. Applicerar ni det IRL med?
Lagen är ganska tandlös, det innebär att man som AB innehavare bli ganska grovt trakasserad per epost av småkriminella element i samhället, bara för lagen är så tandlös och dåligt skriven.

Då är frågan vems tolkning som gäller. Jag anser att det är domän innehavare som avgör om det är ett jurdiskperson eller inte, även om affärerna sköts av ett AB, men ägs domänen av en privatperson är så det fortfarande så skall de bedömas som det är en icke jurdisk person.

Det bästa vore få till lagändring på området, så strängare regler gällde:

Förslag på nya regler.

- Det skall vara minst 2 års fängelsestraff och näringförbud för större utskick av spam och återkommande missbruk.
- Den som skickar spam skall har full dokumenation på man har gjort opt-in förfarande. Annars är det mottagaren version som gäller.
- Plus att skattemyndigheten skall ha rätt och göra extra skatterevison på alla som skicka spam, eftersom man vet att det är oftast grov eknomisk kriminaliett bakom spam utskick, därav bör RSV få ett verktyg och granska bolag som sysslar med denna verksamhet.
- Den som tar emot spam, skall kunna få skadestånd av den som skicka spam.
- Den där reglen att man skall får skicka spam till jurdisk person skall givetvis plockas bort, utan istället skall ett strikt Opt-in förfarande gälla.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-25, 10:48 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by pitbull@Mar 24 2008, 19:54
Hehe... Håller med klein.

Det har hänt att jag har lagt in spammande svenska företag i prenumerationslistan på mina jätteintressanta nyhetsbrev om pitbullhundar. Folk som saknar empatisk förmåga måste själv uppleva saker och ting för att förstå hur det känns för andra.
Det är inte bra heller, då trappar man upp det hela. Bästa är :

1) Handla inte av företag som skicka spam. Så länge det är billigt och skicka epost, det ger resultat, så kommer plågan bara bli värre.
2) Skicka tillbaka ett varningbrev, att ta bort min e-post adress annars gör jag så här eller så här. Dvs man se till att domänen kommer upp spärrtjänster osv.
3) Abuse anmäl.
4) Tilllämpa nolltolerans. Gör det obehagligt för företag och skicka spam, annars kommer våra mailboxar om några år bli helt nergeggade av svenskt spam.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-26, 10:16 #24
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Att lagen är tandlös och skulle behöva göras om är vi överens om.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-26, 23:28 #25
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Ännu bättre metod att hantera svenska spammare...

Skriv upp dom på Peter Ingestads mailutskick... värre dynga från paranoid jäkel får man leta efter....
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017