Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Val av bredband?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-10, 00:45 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Tobab
Citat:
Originally posted by -elprisguiden@May 9 2007, 15:21
24mbiten som vanlig bredbandsleverantörer erbjuder via adsl/cable är oftast bara 24 mbit åt ena hållet, neråt. Uppåt får du kanske bara 1Mbit.


Numera kan man faktiskt få 3mbit uppströms. Men det är ju inte heller så vasst om man är många som delar lina.
Finns ju många tekniker att välja, VDSL klarar ju mycket högre. Handlar vad dom olika operatörer kan erbjuda.

Citat:
Originally posted by -Hofvet@May 10 2007, 00:22
Citat:
Originally posted by -Westman@May 9 2007, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet
Otroligt vilka prisskillnader det ska vara, här i Västerås får du en 10/10 full duplex för 699:- i månaden från stadsnätet. Är du privatkund får du en tio gånger så snabb lina för halva priset.
Fast vill du ha en fast ipadress (eller flera) så blir det dyrare. Vill du dessutom ha egen RDNS så kan du glömma Stadsnätet. Dessutom är SLA:n för stadsnätet oacceptabel för en affärskritisk funktion.
Det ingår 5 st fasta ip-adresser. RDNS och SLA har jag inte så bra koll på måste jag erkänna.
Så sätt är det inga problem att leverera IP över stadsnät, är SLA det handlar om. Som leverantör kan man inte garantera tillgänlighet utanför sitt egna nät.

Och vet själv hur det är, det förekommer avbrott i stadsnäten. Det görs service samt fiber omläggningar och allt.

Men kvaliten skiljer sig mellan olika stadsnäten, men för ett IT Cafe bör en stadsnät anslutning fungera bra alla fall. Dock kanske då inte en skit "bredbandsanslutning" för 200 i mån utan en seriöst anslutning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 01:03 #22
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
Så en dedikerad fiberlina för ca 2000-3000 kr i mån är i överdrift?
Det har kommit så många bud, och jag känner att jag inte riktigt är övertygad åt endera håll....

Jag ska lägga upp en tråd på server sidan ang ev switchar o routers, ni som är intresserade att kötta lite sånt får gärna bidra där osså!
atrsotoudeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 01:19 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Normalt så hålls priset uppe på företagslinor, som operatör kan du ha nästan ha 99% vinst på vad kunden betalar i vissa fall.

Medans vissa kunder gör man mindre vinst på, är alltid olika föresättningar att leverera kapacitet till en kund. Så vissa kunder betalar en annan kunds anslutning i vissa fall indirekt.

Pga fiberkostnaden och kanske fibergrävnings kostnaden så kan priset tyckas vara högt på 10Mbit. Men finns fibern där så kan du trycka oändligt nästan med trafik över den sedan om man behöver högre hastighet.

Men ser inga problem att kunna leverera det för 2.000-3.000 beroende på förusättningarna. Och varje operatör kommer ge dig olika svar, om operatör X har 3km till sin närmaste POP och operatör Z har 10km till sin POP så kommer den som får billigaste access kostnad att kunna pressa priset mer.

Sedan handlar det även hur stor leverantören är, är det riktigt stor så har säkerligen bättre priset för fiberhyran.

Men bara för du betalar mer hos en leverantör så betyder inte det att det behöver vara bättre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 09:16 #24
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det vore intressant att få veta vilken stad du tänkt etablera dig i.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 18:06 #25
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Vi kör med dubbla 24/3 linor på vårt kontor vilka kostar ca 700kr/mån/st från två olika leverantörer. Binder man sedan upp lite olika trafik mellan dom båda så flyter det på relativt bra även när det ska spelas och annat, dock enbart 15 ws i nätverket. Så du bör klara dej på ett gäng adsl-linor om prislappen blir lägre än fiber. Installationen på fiber är ju det som kostar mest anser jag.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 18:20 #26
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
Staden lämnas fortfarande hemlig...

Ja, tanken på uppdelade ingångar har slagit mig, men hype faktorn fr en dedikerad fiber kabel är onekligen stor, både för mig och framtida kunder...

Sen slipper man allt ståhej med multipla routrar etc. Men jag uppskattar nytänkandet i tråden!

Jag har en följd fråga: Bahnhof erbjuder en tjänst som heter fast city net 10 mbit / s dedikerad fiber och kostar 2950 kr /mån... Priset är ju grymt bra, men undrar om tjänsten är så bra som det låter?

Följande ingår
Dedicerad symmetrisk bandbredd
DNS-tjänst för domäner
5 publika IP-adresser eller fler
Extra modemkonto och kringtjänster
Övervakning dygnet runt
Felanmälan dygnet runt
Tjänstegaranti med 100% avtals-SLA
Teknisk support 8 - 18 (vardagar)
Fastighetsnät tillkommer -
s.k. "lokal access" ingår förstås!

Jag ser inga direkta fel / problem, men jag undrar hur de kan erbjuda ett så billigt alternativ?!

Deras 100 Mbit / s kostar 6950 kr, vilket även det är superbilligt!
atrsotoudeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 20:33 #27
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Jag har i några år drivit ett Spel café i Gävle.. dock sålt nu..

Där hade vi 10/10 fiber för ca 5000kr/mån. Dock så fick vi söka IP-adresser själva och fick då ett klass-c (254 adresser). Företagsabb. tycker jag man ska kräva fri mängd ip för..

Ang. bandbredden så räckte det gott och väl, är ju ping man är intresserad av mest..

Det tråkiga med våran leverantör var supporten, endast öppen vardagar till kl 18. Helger och övrig tid fick man prata med en kille på energibolaget som bara kunde skriva en felanmälan som dom tog tag i på vanliga arbetstiden.. Drygt när routern i våran link dog en fredag kväll när man hade öppet dygnet runt hela helgen.
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 21:00 #28
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Bahnhof brukar leverera bra men akta dig för deras sälj- och ekonomiavdelning. De verkar inte kunna kommunicera internt och har uppenbara problem med kundvård. Den tekniska leveransen och supporten har dock fungerat klanderfritt.

De har ett stort "eget" fibernät och jag tycker nog att det är ganska ok pris. Beroende på vilken stad det nu gäller så har de olika accesspunkter. Det du får bekosta är installationskostnaden vilket är direkt beroende av avståndet vilket alltså bör påverka val av lokal. Det gäller även andra leverantörer som t.ex IP-only.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 21:28 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det finns många som är väldigt negativa till Bahnhof. Ryktet är långt ifrån det bästa. Finns det ett annat alternativ som verkar bättre och inte kostar mycket mer hade jag nog personligen valt det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 21:33 #30
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
Hehe, alla dessa blandade åsikter...

Ja, det kmr nog alltid finnas strul med alla tjänster som erbjuds.
Håller fortfarande på att kolla runt efter andra alternativ, men de flesta ter sig betydligt dyrare än bahnhof.

Ska kolla upp DGC imorgon...

Håller er uppdaterade!
atrsotoudeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017