Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


handel med domännamn hotad?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-07, 14:35 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Alto@Mar 7 2008, 15:30
www.SnoweBill.com Sign it!
# 1150
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 14:55 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Som många andra här på WN så har jag en ny webbplats på gång. Jag har inte
bestämt vilket domän jag ska använda och har spånat fram alla möjliga alternativ. De
flesta namn jag har kommit på är upptagna och i 9 fall av 10 är det just sidor som bara
innehåller reklam. :angry:

Det här har tagit väldigt mycket tid. Tid som jag hade kunnat använda till att göra min
kommande sajt bättre.
Som så många andra kan man ju registrera domännamn för framtida projekt och under tiden ha dem som MFA-sidor för att kanske tjäna ihop registreringsavgiften tills den dag projektet sjösätts..eller så kan man värdera sin egen tid man lägger på att leta och omvandla den till en budget man kan lägga på att köpa en av de upptagna adresserna...menat som förslag <_<

Citat:
Ett annat exempel är domäner som registreras bara för att säljas vidare. Som Drupal-
användare så tycker jag att drupal.se borde vara en svensk sida som handlar om
Drupal. Försöker man gå in på drupal.se så styrs man nu om till någon mupp-sida där
domänen säljs för 25 000 euro.
Och om en träskotillverkare från Laxå skulle köpa adressen för att marknadsföra sina produkter skulle det förstås vara fel?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 18:48 #23
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
[quote]Originally posted by Adam N@Mar 7 2008, 06:02
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT,Mar 6 2008, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm,Mar 6 2008, 09:50
På .com domäner tycker jag faktiskt att för många sidor endast är skräp. Det man borde göra är att förbjuda sidor med bara reklam.
Japp! och i samma veva borde "dom" förbjuda sidor med produkter och tjänster som verkar stötande. Även bloggar och nyhetssidor med fel åsikter borde förbjudas. För att inte tala om alla dessa miljoner meninslösa länkkataloger och länksidor med adsense på
QUOTE]
Är det VM i missförstånd och överdrifter eller? :blink:
Ironi...var det menat som...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 18:49 #24
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Fniss Adam N - Jag anser att du har en barnsligt naiv syn på tillvaron och frihet när det passar dig själv.
tar du dig tid att söka eller läsa i lite trådar på WN så hittar du ganska snart mina, andras och ICANNs förslag och åsikter om de drygt 30-35 miljoner com-adresser som ligger i tastingscheman (och visioner om utvecklingen).

Visst är det ett problem som behöver åtgärdas, och jag är av den uppfattningen att om det skulle kosta så lite som en quarter istället för att vara gratis, så skulle intresset decimeras med väldig fart. Men vad jag dryftar här i ämnet spelar noll roll eftersom beslut om detta kommer att tas av de berörda ansvariga senare i vår
Ok, det låter bra att något är på gång. Jag är inte så erfaren som vissa andra när det gäller domäner, men jag är glad att jag får diskutera frågan här och samtidigt lära mig en del. Begreppet "tasting" var nytt för mig, men nu har jag läst på lite. Verkar som både Google och ICANN jobbar för att motverka detta.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Vidare förutsätter du en massa saker i ditt resonemang och om vi tar ditt exempel med bratz.com - vad är det som säger att bratz.cm och brats.com och liknande adresser inte skulle kunna vara registrerade och ha verksamhet före bratz.com-sidan..eller för den delen ha helt legitima förehavanden i Kamerun eller annan del av världen. Du förutsätter alltså att endast större kända sidor får existera och att teckenlika domäner automatiskt ska peka till dessa för att din dotter inte lärt sig tangentbordet eller att någon annan har för feta fingrar!? Är det korrekt uppfattat
Nope. Det är helt fel uppfattat (igen). Det är lätt att kolla vilken domän som är registrerad först och det är också lätt att se vem som har registrerat domänen. Alltså behöver man inte "förutsätta" det ena eller det andra. Det finns mer eller mindre sofistikerade sätt att ta reda på om en domän är registrerad i ond tro och man kan dessutom automatisera detta för större delen av dessa domäner idag.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

- Tänk då tanken att det kan finnas stackars Koreanska barn vars föräldrar svär över dina adresser.
Ärligt talat. Inte ens i min vildaste fantasi så finns denna möjlighet. Men man kan förstås aldrig vara helt säker.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Är det ett stort problem för dig med din stackars dotter så råder jag dig till att spara den som favorit som hon kan klicka på. alternativt lägga in spärrar lokalt för att komma till de farliga sidorna.
Självklart har min dotter favoriter. Det var som sagt bara ett exempel.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Jag har själv kraftigt begränsat intresse av porrsidor på nätet, men att begränsa och förbjuda nätets innehåll är en farlig utveckling om du frågar mig.
Håller med till 100%. Kul att vi är överens om något.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Vidare måste jag säga att det är en intressant syn du har på dina egna annonser;
Citat:
Pengarna jag tjänar på annonserna är helt försumbart.
Är knappast relevant i sammanhanget - du har 5 textannonser på din sida och i likhet med de miljontals domäner som ligger i parkeringsprogram så är annonserna associerade med sidans innehåll eller domännamn. Var menar du att skillnaden ligger? Det tar kanske 5-10 minuter att sätta upp en templatesida med relevant livefeedinnehåll som du kan begränsa att visa endast 5 textannonser och du hinner även peppra den med keywords, taggar, h1, h2 och alttexter - men är då den sidan mindre värd än din för att den gick snabbt att göra?
Det är svårt att dra några exakta gränser mellan olika webbplatser, men försök tänka så här: Om den genomsnittlige besökaren stannar mer än 5 minuter på sidan, klickar vidare på interna och externa länkar etc, då är det en ok sida. Om istället den genomsnittlige besökaren tänker "Bläää, reklam!!!" och lämnar sajten inom 5 sekunder, så är det inte ok (dvs en överväldigande majoritet skulle tycka att internet vore en smula bättre om sajten inte fanns).

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Slutet på ditt inlägg blir närmast löjeväckande då det talar emot det du skriver tidigare.
På vilket sätt? Jag försöker skilja mellan varumärken och domäner och det var ju det du ville. :huh:

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Precis som du skriver saknar ett varumärkesskydd i Korea rätt på Niue och i Sverige och lika lite ska man klampa in på in i Kamerun och domdera gällande bratz.cm bara för att din dotter och andra inte är vana vid tangentbord.
Håller med om att vi inte kan tala om för Kamerun vad de ska göra. Men en gång i tiden så var det någon som tilldelade ".cm" till Kamerun. Det är en rättighet som Kamerun har och de tjänar troligtvis en del pengar på detta. Nu har det skapat problem för internetanvändare runt om i världen och då bör man (enligt min mening) komplettera rättigheten med vissa skyldigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag däremot är helt övertygad om att först till kvarn är just den lösning som gynnar majoriteten - tillkommer sedan namntvister finns ATF och UDRP förfaranden som prövar rätt till domänen. Och vad gäller .com-domäner så talar statistiken för att ca 85% av de som igångsätter UDRP får rätt till domänen. Det är var registrants frihet och ansvar att använda sin domän till vad han eller hon vill - inte ditt och mitt!

Det är också lite lustigt att vissa Svenskar med sina 0,53% av världens internetanvändare ser på Internet från någon sorts storebrorsroll..

December 2007:
Globalt 1 319 872 109
Sverige 6 981 200
Kanske beror på att Sverige (och övriga Norden) har lösningar på de problem som resten av världen kämpar med och svär över. Då vill man gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 18:50 #25
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -Adam N@Mar 7 2008, 06:02
Citat:
Originally posted by -=WebboT@Mar 6 2008, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av =aquastorm
På .com domäner tycker jag faktiskt att för många sidor endast är skräp. Det man borde göra är att förbjuda sidor med bara reklam.
Japp och i samma veva borde dom förbjuda sidor med produkter och tjänster som verkar stötande. Även bloggar och nyhetssidor med fel åsikter borde förbjudas. För att inte tala om alla dessa miljoner meninslösa länkkataloger och länksidor med adsense på

Är det VM i missförstånd och överdrifter eller?

Ironi...var det menat som...
Ok, lät mer som sarkasm. Sorry att jag missuppfattade.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 19:00 #26
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Som många andra här på WN så har jag en ny webbplats på gång. Jag har inte
bestämt vilket domän jag ska använda och har spånat fram alla möjliga alternativ. De
flesta namn jag har kommit på är upptagna och i 9 fall av 10 är det just sidor som bara
innehåller reklam. :angry:

Det här har tagit väldigt mycket tid. Tid som jag hade kunnat använda till att göra min
kommande sajt bättre.

Som så många andra kan man ju registrera domännamn för framtida projekt och under tiden ha dem som MFA-sidor för att kanske tjäna ihop registreringsavgiften tills den dag projektet sjösätts..eller så kan man värdera sin egen tid man lägger på att leta och omvandla den till en budget man kan lägga på att köpa en av de upptagna adresserna...menat som förslag <_<
Tack för förslaget (det sista du skrev alltså). Ska faktiskt allvarligt överväga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ett annat exempel är domäner som registreras bara för att säljas vidare. Som Drupal-
användare så tycker jag att drupal.se borde vara en svensk sida som handlar om
Drupal. Försöker man gå in på drupal.se så styrs man nu om till någon mupp-sida där
domänen säljs för 25 000 euro.
Och om en träskotillverkare från Laxå skulle köpa adressen för att marknadsföra sina produkter skulle det förstås vara fel?
Inte nödvändigtvis. Om det görs i god tro så är det helt ok. Shit happens. Om de däremot vill snylta på varumärket för att sälja träskor till mig och andra Drupal-användare, så är det inte ok.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 20:54 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Kliar i fingrarna att göra ett monsterinlägg..får de vad det blir..

Men okejdå jag ska tona ner mig lite, och jag skriver ofta inlägg för att visa att det finns flera sidor och aspekter på ett problem och sällan svart och vitt.
Inte alltid för att jag har en bestämd uppfattning om något. Då skriver jag oftast ut att "jag anser".

Tar vi toppdomäner så är det enormt komplext och det är ICANN som tilldelar suveräna stater egna TLDer.
Reglerna för dessa ccTLDer (Country Code Top Level Domain) bestämmer sedan den registerhållare som den suveräna staten utser dvs egen regi eller lägger ut driften till annan part.
Exempel på det är:
.nu som sköts av ett Amerikanskt företag i Boston; Nu Domain Ltd/Nunames/Worldnames.net.
.st sköts av det Svenska företaget Bahnhof
.tc, .vg, .ms och .gd sköts av det Brittiska företaget AdamsNames

När det gäller sk gTLDer (Generic Top Level Domain) som .com, .net, .name .org, .info osv Så tilldelas registerhållare periodvis (med ett par undantag)
Tar vi .com och .net så sköts den av VeriSign, Medan PIR sköter .org och Afilias sköter .info för att ta ett par exempel medan ombudsauktorisationer sker mot ICANN.
Medan exempelvis gTLDer som .museum (som sköts av Svenska Naturhistoriska Muséet) naturligtvis kräver att registranten är ett Museum, samma sak med .edu som kräver lärosäte.

Samtliga registerhållare har aktiva gällande avtal med ICANN. mao förändringar eller tyckanden är inte applicerbara och defenitivt inga "Nu ska ni göra så här.." mitt under gällande avtal MOT deras vilja.
Det är också en enorm spridning i användandet av olika TLDer tar vi .com så hade den TLDn i höstas ca 56 miljoner registrerade domäner + uppskattningsvis 35 miljoner domäner
i tastingscheman (som också kallas "Kiting" eller "add/drop schemes")

Problemet med tasting gäller främst .com och .net och bygger som du säkert läst på en lucka i regelverket som låter en ICANN-registrar gratis att "ångra" sin registrering inom 5 dagar. (full refund)
Detta gör att flera hundra "skuggombud" registrerats som då gratis (och enligt regelverket) kan kidnappa uppemot i vissa fall 400 tusen domäner och hålla dem i strax under 5 dagar.
Under denna tid läggs domänerna oftast i parkeringsprogram för att tjäna pengar på klick, sedan ångras registreringarna och ombudet får tillbaka pengarna för dem. Sedan görs samma procedur igen = add/drop shema
Snabbt räkneexempel: Du har 100 000 domäner som i snitt drar in 10 cent per dag=10 000 dollar * 5 dagar= 50 000 dollar * 6,3 = 315 000 SEK per 5-dagarscykel. Det går 73st 5-dagarscykler på ett år = 22 995 000 SEK !! för 100 000 domäner...och det är alltså uppskattningsvis 35 miljoner som ligger i dessa scheman.

Just "tasting" är i stort sett samma sak, men med defenitionen att man tastar vilka domäner som är värda att behålla (dvs vilka som ger klick) resten byter man ut miot nya tills man har ett "komplett" add/drop schema
Pga av att detta växt till ett gigantiskt problem de sista 2-3 åren så har även detta börjats erbjudas slutkonsumenter med aen annan liten touch: pool.com kallar det för "Catch och Release" och låter slutkunder
testa domäner i 4½ dag för priser ner till 10 cent styck (beroende på hur mycket du laddar ditt konto med).
Detta problem är sedan länge känt men jag anser att ett växande problem är att de stora elefanterna gör det mer och mer öppet och på så sätt gör fenomenet mer rumsrent. Om du tar den här listan igen
http://www.verisign.com/information-servic...age_002166.html
och klickar på bokstaven E och rullar ner en bit så hittar du ett stort antal eNom-registrarer. Tidigare har elaka tungor hävdat att eNom legat bakom flera flera hundra LLC-Delaware-registrarer med varierande namn,
medan eNom numera alltså visar det öppet. En annan registrar som nyligen klev fram och berättade att de själva hade en domänportfölj på 150 000 bättre domäner
http://about.tucows.com/media/news/tucows-...rtfolio-assets/
Utöver det så var det nyligen en annan elefant NetSol (Network Solutions) som startade med sk "Frontrunning" som innebär att om du söker på en domän hos dem alltså bara för att se om den är ledig
- så registrerar dom den (eller en variant av add/drop) dvs dom kidnappar domänen så att du bara kan registrera den genom dem och inget annat ombud. Naturligtvis hävdar dom att det är för att "skydda"
dig som kund så att ingen annan "sniffar" och märker vilken domän du söker på och då skulle registrera den från dig. Detta har även skett under flera år bla av "skuggombud" som Domaindoorman och Belgium Domains mfl
som sniffat trafik (alt. verkat i maskopi med andra ombud) och sedan "kidnappat" domänen och har du då tagit kontakt med dem om att få köpa den, så har priset legat på ca 1000 spänn (för en domän dom inte betalat en krona för)

Det skrämmande med dessa ombud jag listat här är att de totalt sett är världens #2, #3, #4 största ombud (Bara Go Daddy är större) sen kommer Enom, NetSol och Tucows. http://www.webhosting.info/registrars/fast...domains&oo=desc
Nu finns det väl i runda tal drygt 1200 ICANN-registrarer och jag säger inte att alla eller att de flesta är fula fiskar, men om 3 av de 4 största ombuden pysslar med domänhantering som vanligtvis ses som oetiskt vad gör då inte många av de andra 1196?
Vad jag anser är att de MFA, "reklamsidor" som enskilda användare lagt upp är i relation till dessa bjässar inte ens mätbara eller knappt iaf.

Det är för övrigt till dessa ombud som ICANN ska lägga fram förslaget om att ta död på tasting - tror du att det kommer att bli problemfritt?

För övrigt sker en stor del av domänregistreringar genom privacy/anonymitetstjänster eller bulvaner (Det har vi Svenska storägare som bevisar..), så det är absolut inget som är självklart att få fram identiteten på en registrant under exempelvis .com och .net...eller .se för den delen, mycket kan skapas med hjälp av avtal..
Och vad sedan gäller .nu - så har registrantuppgifter ALDRIG visats på NÅGON .nu-domän, däremot kan den tekniska kontakten visas, men inte alltid! Sök exempelvis hos www.nunames.nu på [internetsweden.nu]

Jag hoppas att du kan se det här som en beskrivning av hur komplext jag ser det och inte som ett besserwisserinlägg som ska skriva dig på näsan.

Jag glömde slutklämmen = det centrala med att få all tasting lönsam är *trumvirvel* Google! - Google står bakom ca 70% av alla annonser i parkeringsprogrammen, och där Yahoo eller andra står för annonserna så sköts de med Googleägda Oingo - Så Google har fingrarna i många syltburkar..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-08, 10:37 #28
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Jag tackar och bockar. Det var nog ett av de intressantaste inläggen jag har läst på WN. Tydligt och objektivt dessutom. Lite svårt att hänga med när det är många nya ord, men så är det ju alltid.

Kan inte riktigt se det som ett svar på mina inlägg utan mer en förklaring till varför det är som det är och varför det inte finns någon enkel lösning.

Citat:
Originally posted by Internet Sweden+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Internet Sweden)Samtliga registerhållare har aktiva gällande avtal med ICANN. mao förändringar eller tyckanden är inte applicerbara och defenitivt inga "Nu ska ni göra så här.." mitt under gällande avtal MOT deras vilja.
[/b]

Jag tror detta är det största problemet. Avtal kan man inte ändra hur som helst. Man kan bara hoppas att det finns någon liten klausul i avtalet om att registerhållare och ombud inte får utnyttja sin rätt och systematiskt använda kryphål på ett sätt som missgynnar ICANN eller "internet" (i någon lämplig definition). Kanske jag blandar ihop registerhållare och ombud här, men det finns säkert avtal mellan dessa också. Skulle vara intressant att veta när avtalen går ut. När det är mycket pengar inblandat så är det dock risk att avtalen förlängs på ett eller annat sätt (diskreta mutor och hot).

Google är dock inte låsta av några avtal vad jag kan se, så det ska blir intressant att se om de kan stoppa "tasting" etc, om de nu vill det:

<!--QuoteBegin--http://www.spokesmanreview.com/blogs/txt/archive/?postID=3758

We may be soon seeing the end of the five-day domain tasting plague.

Inside reports suggest Google will stop monetizing all domains if they are less then five days old. This change by Google could kill domain tasting for good.
[/quote]
Google och Yahoo är dock inte ensamma spelare på marknaden, så man kommer hitta andra vägar. Kanske öppnar det upp för Googles konkurrenter att ta marknadsandelar.

Så länge man kan ha domän i gratis tasting schemes så kommer problemet vara kvar.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-08, 11:53 #29
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Jag tackar och bockar. Det var nog ett av de intressantaste inläggen jag har läst på WN. Tydligt och objektivt dessutom. Lite svårt att hänga med när det är många nya ord, men så är det ju alltid.
Sådana kommentarer uppskattas mycket!
Citat:
Kan inte riktigt se det som ett svar på mina inlägg utan mer en förklaring till varför det är som det är och varför det inte finns någon enkel lösning.
Exakt, jag ville ge en förklaring till att det är komplext och att fokus vad gäller kritik mot tasting (men kanske främst MFA och parkerade sidor) ofta är felriktad och att det är enorma pengar involverade. Verkade mer kreativt att informera än att kritisera dina inlägg.
Citat:
Kanske jag blandar ihop registerhållare och ombud här, men det finns säkert avtal mellan dessa också. Skulle vara intressant att veta när avtalen går ut. När det är mycket pengar inblandat så är det dock risk att avtalen förlängs på ett eller annat sätt (diskreta mutor och hot).
Det är många som blandar ihop dessa men hierarkin ser grovt ut så här:
ICANN
Registry (Registerhållare, oftast inte direktsäljande)
Auktoriserad Registrar (ICANN-auktoriserade i gTLD-fallen, annars auktoriserade direkt av Registry)
Subombud/SubReseller (återförsäljare till Auktoriserade Registrarer, kan även kalla sig Registrarer)
Ombud till Subombud (Det finns även sådanda)
Registrant/Innehavare (är slutkunden som står som Owner vid registrering)
Citat:
Google är dock inte låsta av några avtal vad jag kan se, så det ska blir intressant att se om de kan stoppa "tasting" etc, om de nu vill det:

Citat:
Originally posted by http://www.spokesmanreview.com/blogs...e/?postID=3758
We may be soon seeing the end of the five-day domain tasting plague.

Inside reports suggest Google will stop monetizing all domains if they are less then five days old. This change by Google could kill domain tasting for good.
Google är naturligtvis inte ensamma, men de är störst. Google har också genom årens lopp gjort liknande utspel som ovan, men samtidigt finns ingen inblick kring vilka siffror de tjänar, men backar man bara lite och ställer sig frågan: VEM förlorar mest på att tasting skulle försvinna eller VEM tjänar idag mest på tasting? Om en domäninnehavare får 10 cent för ett klick, så torde det ju vara ganska säkert att parkeringsprogrammet som domänen ligger i tar en cut på 3-10 cent (olika beroende program såklart) men sen har vi då annonsprogramägaren...som tar en cut (vem vet hur stor!?)
Skillnaderna i Adwords/Adsense varierar säkert oehört mycket beroende på sökord/relevans/område/budgivning på sökord osv men jag vet exempel där annonsörer betalat 9 SEK för ett "click-through" och där en sidägaren där klick skett fått ca 1,50 SEK (alltå inte parkeringsprogram där fler skär i kakan)
Det går naturligtvis bara att spekulera och gissa sig till någon halvsanning här, men det står ju ändå ganska klart att Google, Yahoo mfl skulle vara de största förlorarna..

För övrigt är Google också ICANN-registrar..(och nej jag insinuerar inget - men så är det)
Citat:
Google och Yahoo är dock inte ensamma spelare på marknaden, så man kommer hitta andra vägar. Kanske öppnar det upp för Googles konkurrenter att ta marknadsandelar.
Det har jag svårt att se idag eller de närmaste åren.
Citat:
Så länge man kan ha domän i gratis tasting schemes så kommer problemet vara kvar.
Sant! Internets användande står de närmaste åren också inför en kommande explosion (framförallt från Asien) och med de flera tusen nya toppdomäner som är på väg, så anser jag att om inte ICANN lyckas göra något åt tasting nu, så kommer fenomenet tasting snart att överskuggas av betydligt värre problem vad gäller domäner (och felaktigt användande/utnyttjande) av dessa.

Tänkte bara slutligen kommentera .cm-domäner (Kamerun) som har varit återkommande i flera av dina inlägg.
Det finns en person vars företag köpt in sig hos det afrikanska registret, så att besökare till alla oregistrerade .cm-domäner hamnar på hans annonssida [agoga .com] Är du intresserad kan du läsa mer om det här
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017