Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund vill inte ha hemsidan som är påbörjad.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-10, 00:05 #21
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Jag råkade posta i fel tråd, men borde det inte synas att jag har redigerat inlägget?
Det syns inte om man redigerar inom någon minut, vilket jag tycker är bra om man bara gör någon snabbändring. Annars går det att radera inlägget också.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 00:42 #22
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.
Du borde absolut inte släppa det. Mycket bättre att hon lär sig en läxa som någon tidigare sa. Skicka en faktura till henne och i samma brev skickar du med mejlet som bekräftar att ni har ett avtal. Vill hon sedan bestrida fakturan (och gör det på ett korrekt sätt) så får du då ta beslut hur du ska göra. Men självklart ska du skicka iväg en faktura till att börja med.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 09:56 #23
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Jwradhe Jwradhe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 46
Jag har skickat en faktura, som hon motstrider och påstår att jag gjort fel.
Jag har efter hennes okey på våran affär börjat fråga efter information så jag fortast möjligen kan börja med hennes sida, vilket hon svarat på och sedan frågat återigen efter lite mer så jag har mer kött på benen för att veta va för slags design som ska passa henne, varpå hon igen svarar och jag indikerar på att vi ska börja när vi fått den info vi behöver, vilket jag sa att vi har va vi behöver nu för att börja. Men hon säger att hon aldrig sagt ordagrant "Nu kan du börja med hemsidan". För mig va detta ganska självklart via mina mail och hennes svar. Men hon ska ta detta till en jurudist för hon tänker inge ge sig. Jag vek mig lite och erbjöd henne att betala åtminsånde halva avgiften för mina utlägg och inte mina utlagda timmar. Men det har jag inte fått svar på ens. Tror jag släpper detta snart, har ganska för mycket hemma & på jobbet för att orka med detta just nu! Ska försöka skapa mig ett bra avtal och rutin vid start av arbete i framtiden.

Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av?
Jwradhe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 12:32 #24
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg

Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av?
Den frågan kan du faktiskt söka på forumet för att få svar!
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 14:47 #25
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 182
Egentligen skulle du kunna driva ärendet först till Kronfogoden, bestrider hon fakturan så går det vidare till Tingsrätten. Vilket kan vara väldigt nyttig erfarenhet som är bättre att få när det gäller små belopp än när du sitter med ett stort projekt och många fler arbetstimmar som du vill ha betalt för - då kan det vara riktigt väl investerad tid o pengar att redan ha gjort ett sådant ärende.
För när det är ett belopp under ett halvt basbelopp (ett basbelopp är 42000) så går det som småmål vilket gör att om motparten vinner kan dom inte som i amerikanska filmer kräva dig på massor av advokatkostnader utan småmål har man endast rätt att kräva ersättning för 1 timma rådgivning av advokat som motsvarar ca 1000 kr.

Det du riskar:
300 kr i Kronfogdens kostnad
450 kr att ta ett ärende till Tingsrätten
Din tid det tar dig att skriftligt och ibland muntligt redogöra för Tingsrätten.
Om Tingsrätten kräver muntlig förberedelse skall den ske på den som kravet står emot, där du måste närvara alternativ kan få gå per telefon.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 15:48 #26
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 17:28 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs
4-5 timmar utveckling + X timmar kravspecande blir Y timmar som du borde fakturera.

Det är just att hon avbutit ett påbörjat kravspecande som ger dig rätten att fakturera.

Du bör givetvis i fortsättningen skapa en helt annan "arbetsrutin" som gör att du har en kortare "införsäljning" som inte kostar kunden något, men så fort du avslutar infrsäljningsprocessen så ska du skriva ett "avtal" dels för att få en hållbar juridisk grund att fakturera från och dels för att göra klart för kunden att NU BÖRJAR DET KOSTA PENGAR! Om kunden inte kan godta att skriva avtal så ska du avbryta kontakten med kunden och gå vidare till nästa. (alternativt sälja mer mot samma kund).

Men det är viktigt att du inte gör ett arbete med kravspecande under "försäljningsproocessen" för det är inget säljarbete utan ett konsultarbete som du kan ta betalt för.

Det finns många konsulter spom inte gör något annat än skrivet kravspecifikationer som de fakturerar sin tid för.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 17:37 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Jwradhe Visa inlägg
Jag har skickat en faktura, som hon motstrider och påstår att jag gjort fel.
Jag har efter hennes okey på våran affär börjat fråga efter information så jag fortast möjligen kan börja med hennes sida, vilket hon svarat på och sedan frågat återigen efter lite mer så jag har mer kött på benen för att veta va för slags design som ska passa henne, varpå hon igen svarar och jag indikerar på att vi ska börja när vi fått den info vi behöver, vilket jag sa att vi har va vi behöver nu för att börja. Men hon säger att hon aldrig sagt ordagrant "Nu kan du börja med hemsidan". För mig va detta ganska självklart via mina mail och hennes svar. Men hon ska ta detta till en jurudist för hon tänker inge ge sig. Jag vek mig lite och erbjöd henne att betala åtminsånde halva avgiften för mina utlägg och inte mina utlagda timmar. Men det har jag inte fått svar på ens. Tror jag släpper detta snart, har ganska för mycket hemma & på jobbet för att orka med detta just nu! Ska försöka skapa mig ett bra avtal och rutin vid start av arbete i framtiden.

Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av?
Maila mig till [email protected] så ska jag skicka min avtalsmall som du kan ha som utgångspunkt för en ny och mer juridiskt hållbart avtal.

Det är som jag skrev tidigare i tråden viktigt att verkligen få till skriftliga avtal, för att göra det tydligt för kunden att nu har ni ett avtal och det börjar kosta pengar, du måst eju dessutom avtala om priset som ju bör ligga på marknadsmässig nivå. Dvs från 600 SEK per tim + moms och uppåt. De mindre jobben med webbdesign tar väl 1 och en halv till ett par dagar eller 12-16 timmar så det är inte orimligt att fakturera en dags arbete inkl förberedelser dvs 8 timmars á 600 SEK + moms dvs 4800 SEK + moms.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:40
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 17:47 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.

Håller fullkoligt med om att man måste vara tydlig redan från början om att man säljer en tjänst. Det finns ingen som helst anledning att försöka "lura" kunden för då blir det garanterat en tvist. Bättre då att kunde tackar nej om de inte har för avsikt att betala för tjänsten.

Samma sak gäller då att kunden ska inte börja diskutera ett visst upplägg om de egentligen inte är intresserade.

Summa summarum tydlighet från båda parter är betydligt bättre för alla.

En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m.

Hela livet består av en massa avtalsskrivande hela tiden. Avtal om telefonabbonemang, Mobiltelefon, Bilköp, Åka kommunalt, Anställningsavtal, Hyreskontrakt, Köp av bostadsrätt, ....

När många startar företag har de ingen aning om hur man skriver avtal, eller hur viktigt det är att skriva avtal, då bäddar det för konflikter....

Jag har gjort alla dessa misstag själv.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:54
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-10, 18:28 #30
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m.
En kurs i privatekonomi på högstadiet hade säkert gjort många gott. Jag tror dessutom det hade varit roligt för många att lära sig något riktigt som man har verklig användning för.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017