Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är vi verkligen så lååångt efter ...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-08, 20:03 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by WebboT@Jun 8 2008, 19:20
Man lägger bara en lapp i brevlådan som säger att man har ett paket som ska med och att det ligger i t.ex. garaget. När brevbäraren kommer så tar han med paketet. Helt kostnadsfritt dessutom. Har posten Sverige samma service?
Lantbrevbäring kallas det i Sverige sen 1877.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 00:43 #22
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Man lägger bara en lapp i brevlådan som säger att man har ett paket som ska med och att det ligger i t.ex. garaget. När brevbäraren kommer så tar han med paketet. Helt kostnadsfritt dessutom. Har posten Sverige samma service?
Lantbrevbäring kallas det i Sverige sen 1877.
Frågan är om du kan skicka ett internationellt paket med tullhandlingar och allt (med posten) utan att behöva gå till posten om du bor i vasastan/Stockholm?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 00:55 #23
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -Westman@Jun 8 2008, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Man lägger bara en lapp i brevlådan som säger att man har ett paket som ska med och att det ligger i t.ex. garaget. När brevbäraren kommer så tar han med paketet. Helt kostnadsfritt dessutom. Har posten Sverige samma service?
Lantbrevbäring kallas det i Sverige sen 1877.

Frågan är om du kan skicka ett internationellt paket med tullhandlingar och allt (med posten) utan att behöva gå till posten om du bor i vasastan/Stockholm?
I vasastan finns det väl ändå ett antal postar? Där jag bor så har jag "grannar" som bor en mil bort.

Måste säga att posten är ganska trevlig här ute, även om man måste åka 1.5 mil till en mack om man vill se skymten av ett paket eller posthorn.

http://www.posten.se/soktjanst/sok_p...cestallen.jspv
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 01:29 #24
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Citat:
Originally posted by -WebboT@Jun 9 2008, 00:43
Citat:
Originally posted by -Westman@Jun 8 2008, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Man lägger bara en lapp i brevlådan som säger att man har ett paket som ska med och att det ligger i t.ex. garaget. När brevbäraren kommer så tar han med paketet. Helt kostnadsfritt dessutom. Har posten Sverige samma service?
Lantbrevbäring kallas det i Sverige sen 1877.

Frågan är om du kan skicka ett internationellt paket med tullhandlingar och allt (med posten) utan att behöva gå till posten om du bor i vasastan/Stockholm?


I vasastan finns det väl ändå ett antal postar? Där jag bor så har jag "grannar" som bor en mil bort.

Måste säga att posten är ganska trevlig här ute, även om man måste åka 1.5 mil till en mack om man vill se skymten av ett paket eller posthorn.

http://www.posten.se/soktjanst/sok_postkon...icestallen.jspv
ok, så då har posten bättre service i Sverige. Visste inte detta. Tack för informationen.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 01:33 #25
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Det måste finnas ett bakomliggande skäl vi inte känner till, en orsak till att man vill göra BankID till något oanvändbart - för idag funkar det faktiskt riktigt bra. Jag har mitt på ett krypterat USB-minne och använder det både hemma och på jobbet.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 01:52 #26
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by jomper@Jun 9 2008, 00:33
Det måste finnas ett bakomliggande skäl vi inte känner till, en orsak till att man vill göra BankID till något oanvändbart - för idag funkar det faktiskt riktigt bra. Jag har mitt på ett krypterat USB-minne och använder det både hemma och på jobbet.
Ja, om skall skall installera och låsa det till datorn, så blir ju USB-användningen ett minne blott ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 00:01 #27
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Originally posted by WebboT@Jun 8 2008, 19:20
Du nämnde inget om Internet abonemang, Telefonabonemang och Kabel TV som jag tog som exempel i mitt inlägg.
När det gäller dessa tre så tecknar man alltid utan någon som helst bindningstid. Vi kan byta mellan bolag från en dag till en annan och precis hur ofta vi vill och det kostar nada att byta.
Nja, har bott i New York snart 1 år, visst det är säkert mer extremt i NY med så mycket människor, varje stat har ju egna lagar och regler också, det ryms många Sverige i 1 USA. Det extra säkerhetslager du tänker på är igentligen bara en cookie vad jag vet som knyter datorn till inloggningen, som man får ta fram en gång. Vår hyresvärd tar endast emot checkar för hyran, och jag har uppfattat det som mer regel än undantag här.

Håller med om abbonemangen, har själv TimeWarner och det var sjukt smidigt, installerades 2-3 dagar efter beställning och sen är det bara att betala varje månad, online med kreditkort, och betalar man inte så stänger de bara av och hämtar tillbaka det, inga bindningstider och massa krav. Men jag förstår också varför amerikanerna är så skuldsatta, som konsumenter har de inte många rättigheter mot företagen och det är vilda västern när det gäller att ta ut räntor, avgifter och sätta korta betalningsvillkor.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 00:20 #28
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
BankID tjänsten var riktigt kass, långsam och oigenomtänkt redan från början, och är fortfarande. Linux / Mac ? Det tar en evighet att registrera, hämta och logga in...

Jag är beredd att hylla min bankdosa från Swedbank, och dess Internetbank (trotts att den har driftstörningar titt-som-tätt).

Att låsa in sig ännu mer med BankID känns som början till slutet.
Jag förväntar mig en bojkott!!
wooper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 00:23 #29
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
Citat:
Originally posted by ZN@Jun 10 2008, 00:01
Men jag förstår också varför amerikanerna är så skuldsatta, som konsumenter har de inte många rättigheter mot företagen och det är vilda västern när det gäller att ta ut räntor, avgifter och sätta korta betalningsvillkor.
Är väll så det blir när man inte har några bindningstider / avtalstider? Som verksamhet måste man ju självklart få tillbaka sina pengar. Och tyvärr är det ju (säkerligen, har inga bevis) många som nappar på "ingen bindningstid" etc.

"Betala efter sommaren" från El-Giganten är det säkert många som gått / hoppat på, men inte haft tillräckligt eller inget alls när det väl ska betalas.
wooper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 00:47 #30
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av wooper
Citat:
Ursprungligen postat av ZN
Men jag förstår också varför amerikanerna är så skuldsatta, som konsumenter har de inte många rättigheter mot företagen och det är vilda västern när det gäller att ta ut räntor, avgifter och sätta korta betalningsvillkor.
Är väll så det blir när man inte har några bindningstider / avtalstider? Som verksamhet måste man ju självklart få tillbaka sina pengar. Och tyvärr är det ju (säkerligen, har inga bevis) många som nappar på "ingen bindningstid" etc.
Vad har skulder och ingen bindningdstid på sitt telefonabonemang med varandra att göra?


Citat:
Och tyvärr är det ju (säkerligen, har inga bevis) många som nappar på "ingen bindningstid" etc.
Vi har ju inga bindningstider här.....hur ska man då kunna nappa på det?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017