Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Oseriösa Webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-08, 15:01 #21
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Enligt svensk lagstiftning är negativ avtalsbindning förbjudet när det gäller privatpersoner. Det är dock tillåtet när det gäller företag. Enligt lagstiftningen kan avtal likaså ingås utan att man "kråkar" på ett papper.

Med utgång från lagstiftningen kan ett webbhotell aldrig kan kräva en privatperson på pengar för nästkommande avtalsperiod, med hänvisning till att avtalet förlängs automatisk om en uppsägning inte sker (dvs negativ avtalsbindning). Om webbhotellets kund är ett företag då går det dock för sig.

Om Lennart var kund hos dessa webbhotell som enskild företagare, ja då hade webbhotellen rätt att kräva honom på pengar. Personligen anser jag inte att det är rätt, men det är en helt annan sak. Webbhotellen har haft lagen på sin sida och Lennarts påståenden saknar därmed grund.

Förövrigt så hör personliga angrepp inte hemma i ett så pass seriöst forum som WN. Kan en moderator plocka bort detta?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 17:03 #22
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Personliga angrepp är något som aldrig hör hemma i en diskussion, oavsett vad.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 19:00 #23
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
I just detta fallet är det lite speciellt, vi tillämpar 0 dagars uppsägning (som många andra) och sa upp abonnemanget direkt och fimpade fakturan som gällde kommande period.

Men den tid som förflutit kvarstår och kommer så göra.

(Ang. ev. påhopp eller så får nån anna .mod fixa, jag modererar helst inte trådar som handlar om jx)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 19:31 #24
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Men snälla Jonathan samhället är fullt av avtal som gäller tillsvidare om de inte sägs upp.

Bindningstid och avtalstid är för övrigt inte samma sak.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 20:15 #25
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Ja, samhället är fullt av avtal som gäller tillsvidare men långt ifrån alla dessa avtal fungerar på samma sätt som webbhotellsavtal. Om man har ett avtal med ett webbhotell så betalar man i regel för tjänsten i förskott (nu var detta inte fallet med JX och Lennart). Då gäller det jag tidigare förklarade om negativ avtalsbindning.

Konsumentverket är rätt så tydliga om detta likaså.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-08, 21:10 #26
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
#MODERATOR-kommentar#

Jag har inte för avsikt att lägga mig i diskussionen i tråden och har nu redigerat vissa inlägg i tråden som var irrelevanta för sakligheten i diskussionen.

Finns det fortfarande kommentarer som bör tas bort är Lennart eller annan välkommen att PM:a mig så åtgärdar jag det givetvis.

/ Marcus

Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 8 2007, 08:50
Ett antal påhopp, sakliga felaktigheter samt att tråden styrs av ägaren till Webbhotellet vilket jag har synpunkter på gör att jag avslutar min medverkan här.
Jag anser frågan mycket intressant och hoppas ni kan fortsätta diskutera den. Vill du trots detta inte fortsätta diskussionen här på WebmasterNetwork är du välkommen att hänvisa till en diskussionsplats som du anser vara styrd av en oberoende tredje part.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 13:01 #27
lennartsvanberg lennartsvanberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 6
lennartsvanberg lennartsvanberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 6
Tar upp tråden igen då jag har levt i den förvissning om praxis för beställning som jag beskrivit i början på inlägget. Jag har haft fel, Jx har rätt - så som de har beskrivit det för företagare är helt korrekt, jag har tidigare bokat webbhotell som privatperson alternativt utomlands via kreditkort och då har situationen varit en annan. Jag ber om ursäkt.
lennartsvanberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 15:38 #28
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by JonathanS@Aug 8 2007, 20:15
Konsumentverket är http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1204 om detta likaså.
Utan att tittat på den sida du länkar till så är det inte säkert att konsumentverkets uppfattning är samma som rättens uppfattning. Troligen strävar de allra flesta webbhotell efter att hitta avtal som fungerar så bra som möjligt för alla parter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 17:03 #29
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 8 2007, 09:50
Felaktigheterna i denna tråd är många - ingen får automatiskt förlänga avtal, vare sig mellan företag eller privatperson.
Webmasternetwork är uppenbarligen inget användarforum utan moderatorn i denna tråden är ägare till webhotell, visste inte detta för då tappas meningen med att som användare diskutera frågan.
Ett antal påhopp, sakliga felaktigheter samt att tråden styrs av ägaren till Webbhotellet vilket jag har synpunkter på gör att jag avslutar min medverkan här.
Ingen moderat eller ägare av detta forum har hoppat på dig direkt. Det är de andra medlemmarna som har ”hoppat på dig” så ordet är verkligen fritt här. Men det känns jävligt skumt att du har haft detta problem med som många företag.

För övrigt så kan avtal förlängas automatiskt när de har gått ut.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 23:02 #30
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Håller med många tidigare talare, gällande att avtalen förlängs automatiskt i väldigt stor utsträckning. Och precis som JonathanS säger gäller detta ju "i stor usträckning" just sådant vi betalar i efterskott.

Bra exemel är ju ett abbonemang på en tidning, eller rättare sagt prenumeration. förlängs alltid, men sägs upp i många fall genom att man inte betalar fakturan eller att man ringer ett samtal. I detta fall betalar man ju alltid i förskott.

En lite öppen fråga, varför går det inte helt enkelt att vid en beställning av ett webbhotellkonto eller liknande maila ut ett avtal. Detta måste sedan kunden skriva under och skicka tillbaka. antingen genom att scanna in det eller skicka med snigelpost. Då borde ju ett antal "dumma" frågor gällande avtal kunna raderas bort. Det är ju inte så att denna hantering kommer att kosta multum. allt går ju automatisera väldigt stort, även om det kommer med snigelpost.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017