Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stulna bilder...igen...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-25, 14:51 #21
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Citat:
Originally posted by Sneaky@May 25 2006, 14:08
Vad det gäller regler för vad jag får göra och inte så har jag redan från börjat tagit reda på reglerna. Men det är ju bra att ni skriver dem igen så andra här vet om det och inte behöver fråga mig vad jag får och inte får göra.
Som wiggin sa, jag kommer hålla trevlig ton och försöka få han att ta ner bilderna.
Det verkar som han har gett med sig nu och är villig att sammarbeta.
Ytterligare ett sätt att göra det svårare (inte hindra) för folk att sno bilder är att slänga ett layer med en transparant bild över din bild eller att lägga in ett irriterande javascript som förbjuder höger click i webläsaren.

du kan även köra en ett program som "krypterar" din html och gör det svårt att läsa html koden.. har även sett javascript för att visa email adresser utan att de finns skrivna i html koden, det kanske skulle gå att använda för att skriva bildnamnet i stället.

jag tycker du skall ta en koll på bildombudsmannens sida, han har tipps om någon bok med prisupgifter för bilder, skicka sedan en faktura till killen som snodde bilderna :-)
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 15:09 #22
JavaBlues avatar
JavaBlue JavaBlue är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 66
JavaBlue JavaBlue är inte uppkopplad
Medlem
JavaBlues avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 66
Citat:
Originally posted by Alper@May 25 2006, 01:59
Jag tycker du får skylla dig själv om du inte markerar dina bilder på något sätt.
Va bra, med den logiken får jag ju sno din bil. Menar, du har ju inte satt en text "Tillhör Alper" i grön text över hela motorhuven.
JavaBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 15:09 #23
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Citat:
Originally posted by magic@May 25 2006, 14:51
jag tycker du skall ta en koll på bildombudsmannens sida, han har tipps om någon bok med prisupgifter för bilder, skicka sedan en faktura till killen som snodde bilderna :-)
Hehe, ja om han fortsätter att trilskas med mig så...

Jag får väl kolla igenom möjligheterna att baka in skydd i bilderna, men det är nog för mycket arbete då det gäller hundratals bilder. Kanske finns program om gör det per automatik, skall kolla upp det.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 17:02 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Finns program för att automatisera processen att lägga in EXIF. Smart och enkelt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 18:34 #25
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Ursprungligen postat av JavaBlue
Citat:
Ursprungligen postat av Alper
Jag tycker du får skylla dig själv om du inte markerar dina bilder på något sätt.

Va bra, med den logiken får jag ju sno din bil. Menar, du har ju inte satt en text "Tillhör Alper" i grön text över hela motorhuven.
Haha, japp.. do so jag har både registreringsskylt och ramnummer samt identiferings uppgifter på min bil.

Så... jag förstår inte ens vart du vill komma

Med det jag skrev syftade jag självklart på dagenssamhälle hur det ligger till idag, folk snor från varandra hela tiden.. så det bästa man bör göra är att markera tydligt på något sätt.

Men självklart, tänker man som dig så kan jag gå runt med massa tusenlappar i handen i en mörk gränd ingen ska få råna eller sno dem ändå.. eller hur??

Det har inte med saken att göra serru.. man måste fortfarande anpassa sig till samhället och stoppa ner tusenlapparna i fickan eller markera sina bilder så ingen snor dem.

Detta är mina egna personliga åsikter, jag menar inte att man SKA göra så utan att man BÖR göra så enligt mitt tycke.

Ha en bra dag!
// alper
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 18:42 #26
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Originally posted by wiggin@May 25 2006, 12:17
Det var det löjligaste jag hört? Självklart skall man inte behöva förstöra sina bilder genom att lägga text eller på annat sätt förvränga dem. Visst kanske det försvårar att folk snor dem.
Nä, självklart ska man inte BEHÖVA göra det.. det tycker inte jag heller.
Men du måste ju förstå och se på samhället också, finns många saker man inte ska behöva göra.. t.ex låsa sin cykel. Men alla på denna planet kan inte skilja på ditt eller mitt. Så man får tyvärr anpassa sig till samhället precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Sen om det leder till att ens bilder ser mindre bra ut, det spelar ingen roll.. det är sånt man får ta. För vad finns det för andra alternativ? Att riskera att dina saker blir stulna? Jaha? Hellre att dem ser fulare ut så dem inte blir stulna.. än att dem ser bra ut och BLIR stulna..

Mina personliga åsikter.

PS. En annan sak till trådskaparen är att det självklart inte hjälper att ha en liten text längst ner på bilden.
Då kan man bara klippa bort den biten precis som du själv säger. Så därför är mitt tipps att skriva en text över hela bilden och göra den mindre synlig via fade t.ex 10% eller så.

peace. <_<
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 19:10 #27
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Citat:
Originally posted by Alper@May 25 2006, 18:42
PS. En annan sak till trådskaparen är att det självklart inte hjälper att ha en liten text längst ner på bilden.
Då kan man bara klippa bort den biten precis som du själv säger. Så därför är mitt tipps att skriva en text över hela bilden och göra den mindre synlig via fade t.ex 10% eller så.
Jovisst serru, mina medlemmar klagar som bara den på att jag har logga och text nere i hörnet, utan att det stör bilden i sig.

Text rakt över det heliga skulle göra dem stört förbannade.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 19:35 #28
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Ja det har jag full förståelse för... Tänk dig om man kom till bion, hade betala sin biljett och så stod det ett svagt "TILLHÖR NEW LINE CINEMA" över hela duken.

Jag hatar personligen sådana märkningar, men jag tycker inte att de små bildena i hörnet stör det minsta.

EDIT: stavfel
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 21:15 #29
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Originally posted by Hofvet@May 25 2006, 19:35
Ja det har jag full förståelse för... Tänk dig om man kom till bion, hade betala sin biljett och så stod det ett svagt TILLHÖR NEW LINE CINEMA över hela duken.
Jag hatar personligen sådana märkningar, men jag tycker inte att de små bildena i hörnet stör det minsta.
EDIT: stavfel

Ja men det är inte samma sak. En konkurrent kan liksom inte springa in på en biograf och sedan genom att titta på filmen stjäla filmen och sedan spela upp den någon annan stans och försöka sälja. Det funkar inte så med filmer, helt annorlunda. Finns dock alltid piratkopiering, ja.

Det är upp till ägaren att prioritera saker, om det är värt att kunderna blir nöjda och bilderna stjäls.. eller om det är värt att förlora några kunder men vara 100% säker på att inget stjäls.

Men jag tycker fortfarande man bör anpassa sig till samhället, hur det funkar idag.
Inte låta något vara olåst sen säga, "jamen dem har ingen rätt att själa" visst har dem inte det.. men det händer ändå.

gl hf.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 21:51 #30
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag som trodde det var ganska vanligt att biofilmer kopierades och sprids på internet. Självklart har jag haft helt fel, har jag nu insett, genom att läsa den här tråden.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017