Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


KIA

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-06, 11:47 #21
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Instadia/Omniture gav mig ett pris i ett helt annat härad än det som nämnts ovan, en kostnad som ingalunda är aktuell för ett sidoprojekt som det vi driver.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 12:37 #22
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Citat:
Originally posted by LJO@Aug 18 2007, 22:40
Jag skulle inte oroa mig så mycket om KIAindex. Som annonsör skyr jag betalningsmodellen CPM. Om du betalar per klick (eller ännu hellre, per avslut) är besöksvolymen av mindre vikt.

Däremot är det helt klart värt att analysera sin egen webbplats med ett riktigt verktyg.

(Google Analytics är dock helt OK för många behov)
Det känns väl knappast relevant här? Det finns mängder med annonsörer som har vetskap/kunskap om branding. Självklart är det knappast meningsfullt att vara en del av KIA om man har -10k besökare i veckan. Men när storleken ökar och det finns en nisch så är potentialen hög att hitta CPM kampanjer med rätt säljare.

Betydligt trevligare för siten att sälja på CPM då du vet var du får efter avslutat kampanj och kan då budgetera framåt m.m. Det fulla ansvaret hamnar inte heller på annonsören som det gör vid en CPO/CPC kampanj. Upplåter jag annonsutrymme med CPC/CPO deal och annonsören gör en dålig banner med ett värdelöst erbjudande så skickas troligen inte speciellt mkt trafik eller sales heller för den delen.

Men jag har likförbannat hjälpt annonsören att stärka dennes varumärke mot målgruppen. Vad får jag får det då?

Nej här behövs en attitydförändring även hos många publishers. Att köra klickkampanjer kan vara lönsamt om man verkligen hittar rätt typ av annonsör med rätt typ av erbjudande. Men det sänker också värdet på annonseringen på era siter. Hur tror ni alla tidningar tjänar sina pengar? Fast avgift för annonsplats? Går det att mäta klick? Har dem mycket annonsörer? Varför kan man inte se en site som en tidning? Enda skillnaden är att man via siten kan leverera direkta sälj och ett RIKTIGT mätverktyg.

Nej KIA är i mina ögon mycket bra för branschen. Första riktigt bra möjligheten att kunna mäta sig mot sina konkurenter, det ger också en riktigt sanningsenligt bild för annonsören som letar efter rätt webbplats att synas på. Fabricera siffror är inte längre något som alla kan göra. Har vi inte alla råkat ut för dylikt:

- Pub: Vi har 200 000 besökare i veckan enligt vårat statistiksystem, här kommer en PDF som visar resultatet
- Ad: Jahopp, det ser ju jättebra ut. Då kör vi på det

I själva verket har Pub suttit och plitat ihop siffrorna själv och har kanske 60 000 unika egentligen. Resultatet blev inte riktigt som Ad hade tänkt sig.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 18:10 #23
LJO LJO är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 16
LJO LJO är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 16
Klart det är relevant. Kvalitet före kvantitet. Dessutom har webbplatsägare självklart rätt att ställa krav på annonsörer. Kravet kan vara i form av en viss klickfrekvens eller avslutsfrekvens. Uppfylls inte den så har webbplatsägaren rätt att avbryta annonseringen. Bra annonsörer är för övrigt ute efter mätbara resultat (vilket dock inte alltid behöver innebära direkt försäljning) och jobbar kontinuerligt med att förbättra sin marknadsföring. Med rätt betalningsmodell kan båda parter ställa krav på prestation. Det är lätt att gömma sig bakom "varumärkesbyggande", både för annonsörer och för webbplatsägare. Visst, men mät då åtminstone effekten!

Självfallet tycker jag dock att KIAIndex har en funktion att fylla, men det finns enligt min mening en fixering vid det hos vissa som är överdriven (samtidigt som det å andra sidan finns för många som inte ens vet vad det är).
LJO är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 18:47 #24
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Tummen upp för KIA som sak, men orimliga kostnader från många leverantörer.

Det iaf jag upplever med köpare som kommer in via KIA är att de oftare kommer från tidningsvärlden. De vill veta unika besökare i veckan och vad en fast placering skulle kosta för denna tid.

Internetannonsering kan ju knappast fortsätta vara så extremt mycket billigare än tidningsannonsering, ska bli intressant att se hur mycket högre avkastning per unik besökare det blir när ytterligare 30% av nuvarande marknad för tidningsannonser flyttats över till nätet .

Citat:
Originally posted by LJO@Sep 6 2007, 18:10
Bra annonsörer är för övrigt ute efter mätbara resultat (vilket dock inte alltid behöver innebära direkt försäljning) och jobbar kontinuerligt med att förbättra sin marknadsföring. Med rätt betalningsmodell kan båda parter ställa krav på prestation. Det är lätt att gömma sig bakom varumärkesbyggande, både för annonsörer och för webbplatsägare.
Upplever ofta att många inköpare på framförallt större företag inte VILL ha en riktig resultatmätning , utan föredrar att kunna presentera räckvid mot specifik målgrupp. Köpa en tidningsannons är liksom safe, köpa en banner med tracking som ej görs av en själv och sen presenteras för chefen känns genast lite läskigare

Jag har gärna fel men ...
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 19:44 #25
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Citat:
Originally posted by LJO@Sep 6 2007, 18:10
Klart det är relevant. Kvalitet före kvantitet. Dessutom har webbplatsägare självklart rätt att ställa krav på annonsörer. Kravet kan vara i form av en viss klickfrekvens eller avslutsfrekvens. Uppfylls inte den så har webbplatsägaren rätt att avbryta annonseringen. Bra annonsörer är för övrigt ute efter mätbara resultat (vilket dock inte alltid behöver innebära direkt försäljning) och jobbar kontinuerligt med att förbättra sin marknadsföring. Med rätt betalningsmodell kan båda parter ställa krav på prestation. Det är lätt att gömma sig bakom "varumärkesbyggande", både för annonsörer och för webbplatsägare. Visst, men mät då åtminstone effekten!

Självfallet tycker jag dock att KIAIndex har en funktion att fylla, men det finns enligt min mening en fixering vid det hos vissa som är överdriven (samtidigt som det å andra sidan finns för många som inte ens vet vad det är).
Jag håller med dig på flera punkter "lustigt" nog. Men vad jag menade med relevans var väl just att där faktiskt KIA gör en stor skillnad är för de siter som säljer på CPM.

Jag kanske tolkade ditt första inlägg på fel sätt, men i mina ögon såg det ut som att du menade att KIA inte var något att bry sig speciellt mkt i då man helst köper på klick.

Köpa på klick ja då är det en helt annan sak. Då har ju inte antalet besökare som kommer se annonsen någon större roll då du just bara betalar för klicket. Men som tidigare nämnt så görs det en hel del CPM köp och det ökar drastiskt i takt med att tidningsförsäljningen dalar. De gamla vana printköparna är vana vid: Säljs i 70 000 upplagor, pris för fast placering i denna tidning. CPM blir ju då det närmaste för dem i köpet.

Jag måste också passa på att hålla med Palmik att det är många köpare som faktiskt inte är alls intresserade av att få ett resultat presenterat. Förutom då möjligen ett bevis på de antal visningar man köpt. Kan verka skruvat men jag tror faktiskt ditt argument har en stor poäng där. Man vaktar sin rygg lite. Vid köpen i tidningarna som man gjort i hundra år så pyntar man och hoppas på det bästa. Ingen chef som blir sne eller dylikt.

Sedan finns det givetvis en skara med riktigt kompetenta köpare också, som mäter statistik från dag ett och jobbar med annonserna kontuinerligt under perioden för att förbättra resultatet. Men desvärre är dem ganska lätträknade just nu iaf.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017