Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolag i Estland?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-03, 01:03 #21
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Jag vill egentligen inte smita undan skatten, men som skrivits, 50-60% skatt, det känns lite väl magstarkt.

Kommer inom en snar framtid att överväga att flytta utomlands, internet är ju ändå inte bundet av nationsgränser.

Att leva, och att leva någorlunda väl på en mindre verksamhet är betydligt svårare i Sverige än i många andra länder tycks det, därför att staten ska beskatta varenda jäkla led. Inkomst, sociala och moms.

Om inte Estland, så kanske Tjeckien eller som föreslagits här, Spanien. Får se.

PS. Min personliga åsikt om program som MrWize tog upp här i tråden är att de är bedrägerier i allt utom till namnet. Att jämföra dem med vanliga affiliateprogram, där man trots allt i de flesta fall marknadsför produkter med ett verkligt värde, medan "produkterna" (om sådana ens finns) i MLM-företagen oftast är undermåliga och överprissatta, och knappast avsedda att verkligen säljas. Iden i 95% av dessa MLM-bolag är istället att tubba folk att gå med för att dessa i sin tur skall rekrytera familj, släkt och vänner med erbjudanden om snabba vinster och pengar som är för bra för att vara sanna. Jag har sett på nära håll hur dessa MLM-företag verkar, och vilken förödande inverkan de kan ha på människors liv.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 03:22 #22
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Hade du tänkt flytta utomlands kan det vara idé att titta på hur enkelt det är att driva företag/leva i landet istället för att bara jaga de lägsta skattesatserna. En bra utgångspunkt för en företagare som vill flytta utomlands är den här listan:
http://www.heritage.org/Index/

Själv skulle jag nog valt Irland. De kanske inte har världens lägsta skatter men skatterna är egentligen inte mitt största problem. Jag hade gladeligen gått med på att betala en något högra plattskatt om jag hade sluppit joxet med deklarationen eller levt med rädsla att rsv ska komma och hoppa på en bara för att man gjort något bidrag fel. Går skatter till bra saker som välfärd och utbildning har jag inga problem att betala dem. Men nu känns det som om mycket går till byråkrati. Inte minst om man räknar in alla timmar jag måste spendera med blanketter och broschyrer.

Edit: Irland ligger närmast till hands mest av personliga skäl. Jag gillar helt enkelt den irländska kulturen. Skulle jag gå helt efter den där listan och bara väga in lite andra standardpreferenser som klimat och språk så skulle valet antagligen falla på Nya Zeeland, Kanada eller Danmark.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 14:01 #23
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Fast nu är det ju inte helt enkelt att bara flytta till Nya Zeeland eller Kanada... Inom EU är det ju fritt fram så det är ju, enligt mitt förmenande, här det är intressant att kika på alternativ.

Estland har för övrigt en enklare hantering av mycket jämfört med Sverige, men sedan finns det ju förstås andra nackdelar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 15:28 #24
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Det är klart att den fria etableringsrätten och andra samarbeten inom EU är starka argument för att flytta inom EU. Men jag tycker inte att det ska hindra en. Finns ju ett par exempel här på forumet där folk har flyttat till bland annat USA och etablerat en verksamhet även om det kanske är lite krångligare.

Lite off topic men det är ingen som har funderat på att bli PT. Dvs att man inte bor tillräckligt länge i ett land för att behöva skatta där (oftast mindre än 4-6 månader per år) och alltså flyttar mellan ett par länder man gillar. Jag själv har många länder och kulturer jag skulle vilja uppleva så en tanke jag haft är att skaffa lägenhet/hus i både t.ex. Österrike och Argentina och sen bo halva året på vardera ställe och försöka hyra ut bostaden resten av året. Då kan jag ju skriva mig och mitt företag på t.ex. bahamas och betala nada skatt och det kanske väger upp de extra omkostnaderna att bo i två länder.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 16:22 #25
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jag tror nog att Österrikes och Argentinas skattemyndigheter har lite åsikter om det upplägget. Hade Sverige varit inblandad och du hade haft en bostad här och inte kan styrka att du har stakrare knytning till något annat land så lär du åka på beskattning här.

Nu vet jag inte om detta gäller även i Österrike, men sannolikheten är stor för att ditt upplägg inte riktigt håller. Varför inte bara se till att skriva dig på Bahamas då och sedan köpa bostäder på de andra platserna och se till att driva din verksamhet från Bahamas?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 16:24 #26
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
EN tanke slog mig, finns det någon här som funderat på de västindiska öar som tillhör EU-länder? Någon som har faktisk erfarenheter av etablering där? Det finns ju an dra öar runt om i världen som tillhör EU-länder...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 14:20 #27
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Någon här som driver bolag i Estland? Hur funkar det tycker du?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 14:49 #28
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
Startade ett bolag i estland för ett par år sedan, gick smidigt tog hjälp av en utom stående person som var insatt i det hela. Kostade cirka 10.000 och det fungerade väldigt smidigt och bra!
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 20:03 #29
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av inpbox Visa inlägg
Startade ett bolag i estland för ett par år sedan, gick smidigt tog hjälp av en utom stående person som var insatt i det hela. Kostade cirka 10.000 och det fungerade väldigt smidigt och bra!
Vilka fördelar har du märkt av jämfört med ett svenskt AB?
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 20:29 #30
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
Nu kan jag tyvärr inte riktigt svara på den frågan, allt gick tyvärr åt skogen med det bolaget och själva idén. Så vi hann inprincip bara starta upp bolaget. Tog cirka 8 timmar sedan var allt klart med papper,bank osv.

Även om allt gick smidigt kändes det endå omständigt måste jag säga, och kör idag ett svenskt AB.

Redigering: Nu talar jag imot mig själv lite märkte jag Lite dela tankar nu när jag tänker efter.

Senast redigerad av inpbox den 2011-12-14 klockan 20:33
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017