Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Certifiering av internetsajter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-22, 22:03 #21
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Värdelöst försök att råna dumma webbplatsägare.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 22:52 #22
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Skulle kanske funkat om EU finansierade det hela och satte upp reglerna. Och självfallet skulle det inte kosta något att få vara med.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-24, 19:44 #23
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Etiska regler och aftonbladet mfl...är inte det en oxymoron? Företags som tjänar stora pengar på andras lidande och sprider lögner kan väl knappast ses som etiska ledstjärnor direkt?

Om någon vill nappa, så kör på det...själv tycker jag det är bortkastade pengar för något som borde vara självklart.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-24, 20:19 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag håller med Mortekai, några av de som styr bitos är ju inga etiska föredömen direkt.

Bitos åker ned i toaletten. Jag måste nog höja en varningens finger för om blaskorna börjar trumma för att om man inte har stämpel så är man en bov så kommer Svensson att tro på det. Oavsett om det är sant eller inte.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-24, 20:26 #25
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det måste vara ett skämt. Både AB och Expressen bryter ju mot två av punkterna regelbundet, de borde med andra ord inte vara certifierade enligt Bitos egna regler men icke.

Som sagt, det duger knappt att torka sig i röven med deras etiska regler och regelverk.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-28, 01:01 #26
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Bitos är bluff. Det är en papperstiger, ett bländverk att flasha med och visa upp, typ "vi gör visst något, titta, vi är med i BiTOS!" när det hettar till. Istället för att agera på riktigt.

BiTOS har skapat mer skada än nytta under den tid det har funnits. Nu försöker dom hitta ett annat argument för att motivera sin existens, men varken denna form eller den föregående har resulterat i *något som helst* reellt resultat utöver fina ord på designade papper.


Stöd inte detta scam!
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-28, 06:41 #27
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by DistansData@Dec 20 2008, 00:20
Är det inte samma strunt som "Trygg e-handel" som är en totalflopp och som bara dom stora bolagen ansåg sig ha råd att betala pengar till ?

Trygg e-handel gick ju ut på att företagare skulle betala en massa pengar för en certifiering som inte har någon som helst funktion.

Var det inte Pricerunner som drog igång det ? Någon hos dom brainstormade på hur dom skulle tjäna mer pengar och kom på den idén. Se bara på datorbutiken.com som jag vill minnas var med i "Trygg e-handel" ?

Hur många kunder förlorade inte pengar hos datorbutiken.com trots den certifieringen som dom hade betalat för. Så trygg var den certifieringen "Trygg e-handel".

Bortkastade pengar skulle jag vilja säga, och ännu mindre något som är värt att gå efter för kunder eller besökare på en site.
Trygg handel hade bara ett par regler som skulle följas, dvs garanterade inte att företagen inte kom obestånd.
Dessutom var en del av trygg handels regler helt sjuka, hade inte så mycket med trygg handel att göra. Bl a svensk språkig bruksanvisning skulle medfölja, detta i ett land där nästa hela befolkningen kan tala engelska från Årskurs 3 i grundskolan,

Skall man ha garantier emot Datorbutiken.com, så är D&B AAA symbolen den bäst, den säger väl allt, företag som har AAA är välskötta och antaligen god kunservice.

Problemet är att få internetföretag klara AAA kraven plus att många plocka inte bort AAA när, dom bli A ratade ..

Bitos cert har väl inte så mycket med E handel att göra, utan mer en cert att siten har x antal besökare per mån och man följer visa riktlinjer. Det är nog inte tänkt för små fsajter, utan för stora sajter som lever på annons intäkter.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-28, 07:02 #28
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by danielos@Dec 20 2008, 00:42
Jag tror samma problem råder för taxi ibland som för internet. Om du står mitt i natten och fryser och letar efter en taxi så tittar du inte efter om det är ett certifierat taxi företag det handlar om, utan du tar första bästa eftersom du fryser och vill hem. På samma sätt fungerar ofta internet, du hakar på första bästa sida som verkar bra och lovande.
Bero på vem du är. Jag tro nog många väljer certad taxi, särskilt tjejer. Risken att få men för livet att välja fel taxi över hägnade, även om målgruppen yngre män gärna ta större risker.

Jag väljer alltid taxi Stockholm , dels för att jag kommer ihåg telefonnumret, sedan vet jag att deras bilar tar kort. Att den som kör sedan knappt hittar i Stockholm och körkortet är ett biblioteks kort från Bagdad som har omvandlas till Svensk körkort av en naiv tjänsteman på vägverket, är en annan sak, den dagen man hade trafik undervisning i hemlandet så var kamelerna utlånade för sex undervisning, därav följer man inte trafik reglerna så noga, men det är en annan femma. :P ( London är ett föredöme för kraven på en taxi chaffis. ) ( Tolka nu detta som ett skämt, taxi chaffisar kör uselt, det är generellt över yrkeskåren. )

Men kan instämma i allas skeptisk att certa webbplatsen, särskilt när det simmar runt så mycket skit i vattnet, det finns så många bluff företag som har detta som affärsidé , redan....

Att göra i ordning en symbol som innehåller ordet trygg och statsvapnet, så har man något som ser ut som ett myndighetsmärket, är inte så där jättesvårt. Sedan är bara hyra ut märket till e butiker.

Sedan kan Kameraexperten & co ha ännu en symbol för att lura kunder med.. Man behöver inte ha nya symboler eller nya cert, det finns färdiga ratening modeller från D&B, Creditsafe, UC osv. Fungera på företag i real life och fungera fint på internet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-29, 06:42 #29
Jesper Jesper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 94
Jesper Jesper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 94
Att de ska ta betalt är förståligt, men jag tackar hellre nej och väntar på ett bättre alternativ.
Det som Bitos skulle ta betalt för i mitt fall (för jesper.nu) skulle vara att en person från deras organisation går in på hemsidan, kollar runt lite så att allting följer deras kriterier, sen får man deras logga som står för att hemsidan är "OK".

Tanken är god!

Men.. Jag personligen tror inte speciella många mindre siter som inte ägs av större bolag kommer nappa på den här dealen. Vilket leder till att det blir en stämpel för väletablerade företag och inte en stämpel för god "webbetik", som jag hoppas tanken med organisationen är. Så för siteägare blir det en fråga om pengar och inte om man har en trevlig webbplats. För mig känns tanken omodern och det känns som deras idé är något som faktiskt behövs..

Det man istället borde göra är att släppa in användarna. Bitos borde istället fungera som en Internetpolis där användarna är poliser och kan anmäla olämpligt innehåll, sätta betyg på hemsidor och efterfråga förändringar etc som styrs automatiskt från användare som bryr sig om vad som visas på Internet. Det är väl deras målgrupp från början. Vad jag förstått är tanken också att annonsörer ska kunna försäkra sig om att visas på "trevliga" ställen.
Istället för att man får deras logga skulle man kunna få en Bitos-ruta på varje unik sida man vistas på med t.ex. en mätare som visar hur många som anmält innehållet, och hur många som godkänt det.

De flesta större siter har någon typ av användargenerat innehåll vilket betyder att det kan stå nästan vad som helst lite här och var på Internet.. Ett optimalt Bitos i mina ögon skulle vara ifall de hjälpte siter att solla ut "tråkigt" innehåll med hjälp av användare. Detta förstås gratis.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017