Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


indiska programmerare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-24, 14:25 #21
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
Jag tror på att man skall handla där det är billigast. Det gynnar utvecklingen och stimulerar oss till att bli bättre. En programmerare kanske kan utföra uppgifter men det är fortfarande affärsutvecklingen, konceptet etc. som är det viktiga.

Min gissning är att Sverige kommer lyckas bättre på en global marknad än många andra länder.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-24, 23:56 #22
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalle
Frågan är hur orolig man ska vara för att i slutändan själv få ett jobb med 1000 dollar som månadslön:/
Ja, om man anlitar någon från långt-bort-i-stan för en spottstyver så kommer en svensk utvecklare att bli arbetslös under samma tid som utvecklaren i långt-bort-i-stan har uppdrag. Det innebär ju att jobben flyttar från sverige.
IT-branchen kommer torligen att möta samma öde som den svenska tekindustrin, dvs den kommer att utplånas. Det tycker jag är tråkigt eftersom jag jobbar just med utveckling.
Jag har fått massor av erbjudanden att anlita påde balter, indier, ryssar m.m. men jag kommer aldrig att förmedla dessa kontakter eftersom de utarmar den svenska arbetsmarknaden för utveckling.
Och ja, hittar jag svenska kläder så köper jag hellre dem än importerat även om de är dyrare, men inte om det är sämre kvalitet givetvis.
Tyvärr var jag för ung på 70-talet så jag kunde inte ensam rädda den svenska teko-industrin. Jag är inte så egotrippad att jag bara väljer det absolut billigaste när jag köper saker utan jag ser även till varifrån saker kommer, vem som producerat det och vilket rykte producenten har. Jag röstar med fötterna för att uttrycka det kort. Jag försöker se saker långsiktigt. Om jag köper oetiska saker eller saker/tjänster sm produceras eller handlas oetiskt (enligt min egen moraliska uppfattaning) så stöder jag ju det oetiska. Finns inga alternativ så tja då har jag inget val, men har jag ett val så försöker jag i möjligaste mån välja det som är etiskt enligt min uppfattning.
Så länge som en hel del programmerare har fantasipriser här hemma så kommer jobb att läggas utomlands. Det kräver visserligen ofta mer projektledning, men det är så mycket man kan spara att det är svårt att INTE köpa från utlandet.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-25, 00:50 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Handlar mycket om att vi har hög skatt med, en anställd i Sverige mot minst 10 st i ett annnat land för samma kostna så inte så svårt val.

Sedan helt andra lagar och regler i indien/kina mot Sverige.

Ingen skulle ha råd köpa en 100% Svensk produkt, vad tror du det skulle kostat köpa en plasma tv där allt är tillverkat i sverige i 100% från råmatrial till komplett produkt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-25, 07:52 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker inte man ska "bojkotta" utlänska prdukter eller tjänster, men jag anser inte heller att man ska välja saker som alltid är billigast, då har man helt tappat fokus på vad man gör.

Som jag skrivit i andra trådar så är priset inte det avgörande för en kund utan kvalitet, tillgänglighet, leveranstid, service/bemötande, trygghet. Priset brukar komma på 5-6 plats i dessa undersökningar.

Mig veterligen finns ingen svensk plasmatv, men med tanke på att folk betalar 40000-100000 för high-end platttv apparater så borde svenska märken kunna hitta en marknad. Mest är det frågan om effektiv autmation (som svenska företag är bra på) men det handlar lika mycket om stora produktinsvolymer så man kan sprida utvecklingskostnaden på många enheter, där är svenska företag sämre än japaner och kineser. Lönekostnaden är givetvis betydligt lägre i kina men i Japan är den jämbördig med Sverige.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-25, 16:58 #25
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Det är oerhört svårt att hitta en BRA programmerare i Indien.

Beror på vad du har för krav helt enkelt.


Jag har anlitat en gång för att testa men tänker nog inte göra det igen. Det låter bra i början men de flesta jobbiga problemen uppstår:

- jag måste upprepa mig 4-5 gånger om smågrejjer
- han säger sig vara klar och är bara 30% genom projektet
- hans första uppdrag var att göra ett kontaktformulär och det tog över 1 månad (haha)
- jag får säga till honom hur allt skall kodas för det klarar de inte tänka ut själva

Det kostar alltså mer än det smakar för mig om personen inte har en egen hjärna. Den låga timkostnaden går på ett ut med att det tar 5 gånger längre tid att slutföra projektet. Och han hade "5 år" på nacken och erfarenhet av OOP i PHP...

Det värsta är att man blir tvungen att kasta bort pengar på att testa folk tills man hittar rätt. Jag tröttnar ganska snabbt på inkompetens, så det fungerar inte med mig.

Jag har iofs anlitat amerikanare som inte varit ett dugg bättre och de hade högre timlön. Så frågan är om det är någon skillnad.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-25, 18:44 #26
Andreeas Andreeas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 80
Andreeas Andreeas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 80
Om någon känner en duktig indisk webbdesigner som är hyfsat billig så PMa gärna
Andreeas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-25, 22:09 #27
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Vi har i och för sig liknande erfarenhet av just indiska programmerare - de behöver detaljstyrning i många delar och det förtar ju liksom hela idéen.

Vad vi däremot använder själva nu är östeuropeiska programmerare. De tänker mer som vi och har en mer självständig förmåga, vilket gör att de, trots att de är lite dyrare, blir billigare i längden och att man faktiskt får saker och ting gjorda.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-26, 11:23 #28
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
ConnyWesth:Jag uppskattar det mesta du skriver. Främst inom ekonomiområdet. Men nu verkar du faktiskt vara dåligt påläst när det kommer till nationalekonomi. En av de enklaste slutsatserna som nästan ses som en axiom utav de flesta nationalekonomer är att båda länderna alltid tjänar på att producera och sälja det de är bäst på. Även om det ena landet råkar vara bäst och billigast på allt så tjänar båda länderna på att producera och handla det de har mest komparativa fördelar inom.

Xamda: Var hittar ni bra östeuropéer?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-26, 15:02 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by rhuse@Dec 26 2008, 12:23
ConnyWesth:Jag uppskattar det mesta du skriver. Främst inom ekonomiområdet. Men nu verkar du faktiskt vara dåligt påläst när det kommer till nationalekonomi. En av de enklaste slutsatserna som nästan ses som en axiom utav de flesta nationalekonomer är att båda länderna alltid tjänar på att producera och sälja det de är bäst på. Även om det ena landet råkar vara bäst och billigast på allt så tjänar båda länderna på att producera och handla det de har mest komparativa fördelar inom.

Xamda: Var hittar ni bra östeuropéer?
Jag är inte alls dåligt påläst om nationalekonomi. Tvärtom är jag mycket väl medveten om det faktum att alla länder tjänar på en fri och öppen handel över gränserna.

Den gamle folkartiledaren Bertil Ohlin var professor i ekonomi och fick Nobelpriset i ekonomi 1977 Bertil Ohlin. Han fick priset för Heckscher-Ohlin-Teoremet. Ska vi vara petiga så var det "Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne".

Konsevensen för programvarubranchen i Sverige blir dock dyster precis som för Tekoindustrin. Konsumenterna och kunderna tjänar givetvis på frihandel nästan undantagslöst.

Problemet som jag försöker lyfta fram är på kort sikt och innebär en dyster omställning för svensk programindustri om mesta jobben hamnar i Indien eller annorstädes.

Jag är ju själv i denna branch och blir således en av de drabbade. Jag tycker jobbet att utveckla system är kul och därför blir mitt liv tråkigare om jag inte kan hitta en utkomst längre inom detta gebit.

Jag får kanske skola om mig och börja med att sälja annonser på Google eller något annat som är mycket tråkigare än att utveckla itsystem.

Ingen kommer dock att få höra eller läsa att jag förespråkar protektionism eller "skyddstullar" för att hindra fri konkurrens, nejdå. Men jag kämpar för min sak inom ramen för den fria konkurensen (under justa villkor). Det innebär att jag inte kmmer att stödja mina konkurenter utan jobba för att vinna över dem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-26, 15:33 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
ConnyWesth:Jag uppskattar det mesta du skriver. Främst inom ekonomiområdet. Men nu verkar du faktiskt vara dåligt påläst när det kommer till nationalekonomi. En av de enklaste slutsatserna som nästan ses som en axiom utav de flesta nationalekonomer är att båda länderna alltid tjänar på att producera och sälja det de är bäst på. Även om det ena landet råkar vara bäst och billigast på allt så tjänar båda länderna på att producera och handla det de har mest komparativa fördelar inom.

Xamda: Var hittar ni bra östeuropéer?
Jag är inte alls dåligt påläst om nationalekonomi. Tvärtom är jag mycket väl medveten om det faktum att alla länder tjänar på en fri och öppen handel över gränserna.

Den gamle folkartiledaren Bertil Ohlin var professor i ekonomi och fick Nobelpriset i ekonomi 1977 Bertil Ohlin. Han fick priset för Heckscher-Ohlin-Teoremet. Ska vi vara petiga så var det "Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne".

Konsevensen för programvarubranchen i Sverige blir dock dyster precis som för Tekoindustrin. Konsumenterna och kunderna tjänar givetvis på frihandel nästan undantagslöst.

Problemet som jag försöker lyfta fram är på kort sikt och innebär en dyster omställning för svensk programindustri om mesta jobben hamnar i Indien eller annorstädes.

Jag är ju själv i denna branch och blir således en av de drabbade. Jag tycker jobbet att utveckla system är kul och därför blir mitt liv tråkigare om jag inte kan hitta en utkomst längre inom detta gebit.

Jag får kanske skola om mig och börja med att sälja annonser på Google eller något annat som är mycket tråkigare än att utveckla itsystem.

Ingen kommer dock att få höra eller läsa att jag förespråkar protektionism eller "skyddstullar" för att hindra fri konkurrens, nejdå. Men jag kämpar för min sak inom ramen för den fria konkurensen (under justa villkor). Det innebär att jag inte kmmer att stödja mina konkurenter utan jobba för att vinna över dem.
Hann inte få med detta:

Eftersom priset inte är det enda man kan konkurrera med så är mitt sätt att konkurera just att hitta andra argument än priset, som närhet till marknaden, servicenivå, språkkunskaper, snabbare leveranser m.m.

Den långsiktiga fördelen är att Sverige slipper ha en massa högavlönade programmerare/systemutvecklare/testare/webbdesigners och projektledare som kostar dyra pengar. Det finns ju ca 100 000 personer som vi slipper avlöna med svenska löner.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017