Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Python som serverspråk?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-30, 10:59 #21
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Och för att ta ett exempel så används nu ofta ( de i php så bekanta) "otypade" dataseten och variabler, ("var" keyword) i C#. Typningen brukar lyftas fram som en fördel för c# men det finns väl en anledning att MS delvis går ifrån det, speciellt i webbprojekt.
Nja, "var" i C# är inte otypat, det är typat, men exakt vilken datatyp väljs av kompilatorn beroende på vad variabeln är tilldelad med först. Om du försöker sätta dess värde till någonting annat senare så får du kompileringsfel, likaså om du försöker komma åt en egenskap eller metod som inte finns. Kort sagt: en genväg för att t.ex. slippa skriva datatypen två gånger på samma rad när man deklarerar en variabel samt skapar en ny instans av en klass samtidigt.

Däremot har "dynamic" tillkommit, och den är löst typad. Kontroll om t.ex. egenskaper, metod etc. finns sker först runtime. Smidigt t.ex. när man jobbar med anonyma klasser. Dock ingenting man använder mer än när det verkligen finns behov, bland annat just för att det ökar risken för buggar. Är dock bättre än att peta en massa med reflektion.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-08, 16:56 #22
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Jag använder python / django med googl app engine och är mycket nöjd inte pga prestandan men kostnadseffektiviteten när man i datormolnet bara betalar för vad man använder. Givetvis hade jag kunnat göra det med en LAMP men det hade på lång sikt blivit dyrare och inte lika skalbart som GAE jag nu använder. YAML är dessutom ett enligt mig mycket trevligt sidoprojekt till Python vars kod blir mera läslig än t.ex. Java som använder mycket måsvingar eller PHP som brukar råka blanda logik och presentation så att man med PHP ofta har renderingen och affärslogiken i samma fil. appengine.google.com är enligt mig en bra plats att driftsätta webbapplikationer i samtidigt som jag förstår styrkan i produkter som Joomla och Drupal som har hundratals tillägg, plugins och moduler i stora bibliotek när man med GAE får tillverka verktygen själv eller se om någon hunnit det eftersom plattform ännu är relativt ny.
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-08, 17:08 #23
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Det är dock MYCKET jag aldrig någonsin skulle vilja lägga hos appengine, just pga. det är google som står bakom det.

Skulle inte överlåta känslig information till dom, varken eget eller andras.
Har du t.ex. läst Google Chromes EULA?

http://gizmodo.com/#!5044871/google-...osts-to-emails
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-08, 20:46 #24
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Har du t.ex. läst Google Chromes EULA?

http://gizmodo.com/#!5044871/google-...osts-to-emails
Har du läst Google Chromes EULA? De ändrade licensvillkoren snabbt efter att det där kom ut. Det var deras standardavtal som de inte gått igenom riktigt för webbläsarkontext.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-09, 00:18 #25
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
emilv: Hah, det har jag faktiskt inte.
Men anledningen att jag drog det som exempel, var för jag inte läst Google AE's EULA heller.
Lär ju vara smått snarlikt?
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-09, 13:46 #26
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Jag använder python / django med googl app engine och är mycket nöjd inte pga prestandan men kostnadseffektiviteten när man i datormolnet bara betalar för vad man använder. Givetvis hade jag kunnat göra det med en LAMP men det hade på lång sikt blivit dyrare och inte lika skalbart som GAE jag nu använder. YAML är dessutom ett enligt mig mycket trevligt sidoprojekt till Python vars kod blir mera läslig än t.ex. Java som använder mycket måsvingar eller PHP som brukar råka blanda logik och presentation så att man med PHP ofta har renderingen och affärslogiken i samma fil. appengine.google.com är enligt mig en bra plats att driftsätta webbapplikationer i samtidigt som jag förstår styrkan i produkter som Joomla och Drupal som har hundratals tillägg, plugins och moduler i stora bibliotek när man med GAE får tillverka verktygen själv eller se om någon hunnit det eftersom plattform ännu är relativt ny.
Det där med att blanda logik med presentation går ifrån mer och mer även inom PHP. De allra flesta nya system utvecklas idag enligt MVC-modellen. Det går ju att skiva dålig och ostrukturerad kod lika väl som bra och valstrukturerad i vilket språk som helst. Det är sällan man är tvingad till att göra sådana saker som att t.ex. blanda presentation och logik.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017