FAQ |
Kalender |
2008-02-12, 16:15 | #21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
lunarworks har ju 20.000kr för en vecka ;D haha
|
|||
Svara med citat |
2008-02-12, 16:39 | #22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har iaf själv aldrig fått negativ respons vid annonsförfrågan hos någon sida, och har svårt att tro att någon skulle bemöta dej negativt vid en annonsförfrågan. Dessutom är det oftast inga svårigheter att få till en CPC-deal (alltså betalning per klick) - angående räknandet så har de jag annonserat hos själva levererat statistik och självklart har jag även själv tagit egen statistik och jämfört så att siffrorna inte är helt olika, dessutom är det såklart viktigt att försöka följa de inkommande besökarna för att värdera vilken kvalite de inkommande besökarna har... Har du inte tid och ork för att leta sidor själv (men kanske en större budget) kan såklart Affilliatenätverk vara av intresse, eller andra eventuella nätverk (såsom t.ex. Livsstilsnätverket, Febernätverket osv.). Dessutom finns självklart Adwords som ett alternativ, men jag skulle helt klart rekommendera att du surfar runt och letar upp sidor du kan tänka dig skulle fungera bra och kontakta dessa - då kan du jämföra de mot varandra och kanske testköra på respektive sida en viss mängd klick / en viss fast period och därefter ändra om och byta ut de som fungerar dåligt mot nya (som du letat upp under tiden). Kanske t.o.m kombinera med lite Adwords |
||
Svara med citat |
2008-02-13, 21:46 | #23 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite offtopic kanske, men finns det något vis man kan nå ut till en hyffsad mängd människor om man har någon annonsplats som inte har enorm mängd besökare? Det går aldrig riktigt att svara på folk som söker annonsplats där de kräver tusentals besökare per dag. Jag talar om sidor som ligger kring 250-500 unika besökare per dag.
Alternativet adsense är det egentligen inget fel med men om man skulle gå en annan väg, hur gör man lättast då? Intresset för en annonsör kanske inte ens finns för annonsörer att annonsera på småsajter men det vore ändå kul att höra vad ni tycker, tror eller varit med om. Edit: Ni får även PM:a om det är något ni inte vill skriva "offentligt" |
||
Svara med citat |
2008-02-29, 20:29 | #24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skulle med vilja låna tråden lite. Såg att andra gjort de ^^
Om jag har en sida med runt 1000 unika besökare dagligen hur mycket ska man ta för en annons som är placerad högst upp på sidan över headern? Sidan är riktad mot gamers, det vill säga att våra besökare är främst killar i åldern 15-20 år. De flesta är datorintresserade men självklart har dem andra intressen som alla vanliga killar i den åldern har. |
||
Svara med citat |
2008-03-03, 22:43 | #25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ezjiponken snackar vi om betalning per klick eller fast pris?
|
||
Svara med citat |
2008-03-04, 00:03 | #26 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-03-04, 09:31 | #27 | |||
|
||||
Medlem
|
1000 besökare per dag.
10 sidvisningar per besök (uppskattning) 10 * (eget CPM-pris) = summa per dag * 30 = summa per månad. T.ex. 10 * 10 = 100 kronor per dag * 30 = 3000 kronor per månad för en banner på en mindre generell sida. Normalt för mindre sajter är CPM-priser runt 10 medan större bolag brukar hamna runt 150 i CPM. Har man en liten men tydlig målgrupp man kan hamna på runt 300-500 i CPM om man känner sina kunder väl. Har du t.ex. en blogg om fotbollsskor och Nike vill annonsera då är det helt klart CPM 500 (50 öre per besökare). Frågan är bara hur mycket man vet om sin målgrupp och hur benägen köperen är att nå ut till målgruppen. Svårare än så är det inte. Jobba på tydlighet i din försäljning och gå inte på för stora kunder med för små erbjudanden. För många är det jobbigare att ta beslut om 5000 kronor är 100 000 kronor. Man har helt enkelt inte råd att lägga tid på för små reklamkampanjer. |
|||
Svara med citat |
2008-03-04, 11:23 | #28 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lyckas folk verkligen få lönsamhet i att sälja och köpa annonsplatser för under SEK3000kr ... känns som det måste ta väldigt mycket tid.
Vi säljer strax över 40 miljoner impressions per månad mot skandinavien, USA, och Tyskland och har tillämpat en nästan helt automatiserad auktionsmodell. Detta har funkat väldigt bra för oss och jag har svårt att se att aktivt sälj skulle löna sig för oss trots snäv målgrupp (okay inte mest attraktiva målgruppen vi har). Naturligtvis blir CPMen lägre men och andra sidan är nästan alla impressions sålda och man har lagt i stort sett inga pengar på sälj. Känns som man måste kunna nå minst 5-10% av en marknads population som dessutom ska vara kartlagd under en veckas tid för att kunna aktivt sälja på ett riktigt lönsamt sätt. |
|||
Svara med citat |
2008-03-04, 13:59 | #29 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Palmik,
Vet inte riktigt vilken målgrupp du har men min tro är ändå att en aktiv försäljning ger bäst resultat. Den automatisering/auktion du beskriver har jag inte sett, men kan säkert vara en fördel om du har ett stort antal mycket små kunder/annonsörer och det blir för krångligt att hantera dem en och en. Men de stora kontrakten går ofta gneom mediabyråer och det kräver både bra siffror och en aktiv bearbetning för att ta hem dom. |
||
Svara med citat |
2008-03-04, 21:13 | #30 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Vår målgrupp är väldigt specifikt tjejer 11-15, ganska tuff grupp. Resultatet kan säkert bli bättre men risken med att anställa en aktiv säljare är ganska hög i förhållande till det ganska säkra resultat vi redan har. Vi är helt enkelt för små för att våga ta den risken, externt säljbolag tror jag inte på. Dessutom krävs en säljare för varje marknad. Auktion i kombination med folk som helt enkelt ringer oss och plockar våra bästa sidvisningar funkar faktiskt ganska bra, iaf just nu . Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|