Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att värdera ett domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-10, 12:36 #21
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Det beror väl på vad behovet är för domänen?

Jag skaffade nyligen en ny domän och då var det viktigt att den kan brandas, lätt att komma ihåg, uttala och stava till.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 01:04 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord?
Men du har ju en "genomföringsplan" . Du räknar med att du ska kunna sälja domänen för mer pengar än du köpte den.

Jag tror inte du skulle betala en krona för ett domännamn som du varken kan sälja eller placera en webbsida på .

Ska vi applicera Connys formel på domännamn (utan tillhörande webbsida), så skulle jag säga att "r" är den avkastning som du får via klick på en parkerad domän. Och "R" är den förtjänst som du hoppas göra då du säljer domänen till ett högre pris än du köpte den för.

----

@Imani: Det finns inga parametrar för att värdera ett domännamn. Allt du kan gå på vid en värdering är vad liknande domäner har sålt för tidigare. Den lista som du själv har påbörjat innehåller bra saker att beakta, men det är inte något direkt verktyg för värdering.

Dock är jag övertygad om att någon professor på något universitet inom en nära framtid kommer att ta fram en riktig formel med riktiga parametrar på hur man värderar ett domännamn. Och som alltid så kommer den formeln att innehålla så många x att den blir i stort sett praktiskt oanvändbar (vilket professorn, som är akademiker, naturligtvis kommer att tycka är irrelevant) .

För att ändå lämna ett bidrag, så skulle jag säga:

- Målgruppen och dess storlek
- Juridisk hållbarhet

Målgrupp är mer än bara tld och språk. Det är en kombination av de båda och köpkraften i den kultursfär som domänen riktar sig till.

Allt som existerar kan bli tvistigt. Med juridisk hållbarhet så avser jag hur sannolikt det är att man kan försvara sin äganderätt till domänen vid en eventuell rättstvist. Varumärkesintrång är väl det man först kommer att tänka på, men det kan även finnas andra faktorer. Domänen kan tex vara pantsatt eller ha oklara ägarförhållanden (som fallet var med tex sex.com under en längre tid).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-09, 21:32 #23
sommaren sommaren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 38
sommaren sommaren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 38
Standard Att värdera en sökords domän

Det verkar inte vara många som är ute i den "verkliga" företags världen. Vet du hur mycket ett vanligt litet företag lägger på annonser och annan föråldrad marknadsföring som oftast ger väldigt lite tillbaka?

Jag kan inte hitta någon mer lönsam marknadsföringsåtgärd än att köpa det bästa domännamnet inom just den nischen man är verksam i. Om jag säljer braskaminer så är det bästa domän namnet braskaminer.se och braskamin.se som jag kan ha. Dessa domäner sätter man upp som marknadsförings domäner, d.v.s. man använder dom för ren marknadsföring och har sin vanliga företagssida för att presentera sitt företag på ett seriöst och riktigt sätt.

Låt oss säga att företaget som tillverkar och säljer braskaminer, betalar 50 000 kr st för dessa domännamn. Dyrt? Nej inte om du jämför med andra marknadsföringsåtgärder. För det första så kommer företaget att ses som företaget att gå till när det gäller braskaminer eftersom det är så vi tänker - "det måste vara det bästa företaget att vända mig till som har domänen som jag söker efter". Vi reagerar så, undermedvetet. För det andra, när ETT RIKTIGT FÖRETAG använder en exakt matchande sökords domän , med riktigt innehåll på sidan så rankas domänen/sidan högre i sökomotorerna än en liknande sida utan exakt matchande domän namn. Det är så. Gör en koll, så får du se.

När vanliga företag får upp ögonen för värdet av att ha det bästa sökordet inom sin nisch som marknadsförings domän, då kommer priserna att stiga väldigt mycket. Och jag har märkt att det verkar att vara lite på gång åt det hållet.

Så här tycker jag att man ska värdera en sökords domän för att få fram ett minsta försäljnings värde:
Antalet sökningar per år x CPC x 10%( antalet procent av klicken man bör få om man hamnar på 3:e plats i Googles sökmotor med ett bra domännamn)= minsta försäljnings pris

Vad tycker du?
sommaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017