Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betallösning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-16, 18:01 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Förhoppningsvis så går det att stänga av 3d-secure emot att man som butik står hela risken. Jag tar gärna hela smällen vid bedrägerier om jag kan få bort ett steg i betalningsprocessen på så vis. Det är ett lätt och självklart val.

Yoghurt – Jo, det är så hemskt som jag får det att låta. Hela syftet med att shoppa på nätet är att det ska vara enkelt. Varje extra steg i kassan får dig att tappa kunder. Man brukar säga att man tappar 5 % av avsluten per steg i kassan, men jag har varit med om att små förändringar kan göra ännu större skillnad (25 % eller mer). Därtill kommer lagen om minsta möjliga motstånd. Människor handlar på nätet därför att det är enkelt. I samma stund som det blir komplicerat så tappar du kunder.

3-secure kommer naturligtvis att vara värst nu i början när folk inte känner till det. I dagsläget riskerar man att faktiskt förlora kunden, när denna upptäcker sådant som han/hon tycker är konstigt i betalprocessen. I framtiden då kunderna har blivit familjära med 3-secure så tror jag inte att man riskerar att tappa dem. De kommer helt enkelt att välja ett enklare sätt att betala istället (faktura eller postförskott).

Att informera hjälper bara till viss del. Själv så ökade jag faktiskt avslutningsfrekvensen för kreditkortbetalningar när jag tog bort alla information om säkerhet från kassan. Jag skulle tro att för mycket prat om säkerhet gör kunderna misstänksamma och förvirrade. Det gäller att informera lagom mycket.

Att länka till bankernas informationssidor är förmodligen en bra idé. Men att lägga in länkar till externa webbsidor i kassan har naturligtvis stora nackdelar det också. Även om bankens sida öppnas i ett nytt fönster så har du skickat iväg kunden till en extern webbsida i ett avgörande skede. Du skapar alltså ett distraktionsmoment i en situation där det absolut inte får förekomma några sådana.

Sist men inte minst så måste du se helheten inom e-handel. Alla faktorer påverkar och även om de är små så gör de i slutändan stor skillnad tillsammans. Låt säga att du tappar 7 % av kunderna om de måste registrera sig, du tappar 10 % om köpet kräver bankdosa, du tappar 5 % för varje extra steg i kassan, du tappar 5 % om du länkar till banken, du tappar 1 % om en knapp råkar vara på engelska och inte svenska, osv, osv. Rätt vad det är så har du tappat 50 % av köpen pga små bagateller som du tror inte är så viktiga.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 18:13 #22
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Såvitt jag vet finns det inget krav på att merchants ska använda 3D-secure. Därmed är det nog bara en förhandlingsfråga som ni kan ta med PSPn, banken osv. De flesta mindre e-butiker är ju inte tillräckligt stora för att vara egna merchants eller ha en stark förhandlingsposition med leverantörer, men det känns som att en PSP som erbjuder icke-3d-säkrade kortköp kan ha en stor marknad på kort tid.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017