Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer man igång med OCR?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-03, 15:07 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Är väl snarare vi företagare som är idioter eftersom vi envisas med att skriva fakturor som ser olika ut från företag till företag.

Fö. anser jag det ganska korkat att kalla sina kunder för idioter, gör du något särskilt i din branch för att bara locka idioter till ditt företag? I sådana fall kanske du borde sluta med det.
En faktura ser i grunden ut efter vissa grunder, att Betala & OCR hur svårt ska det vara på en skala.

Är enda jag kollar efter när jag ska betala fakturan. Och är helt rätt att kalla idioter för idioter. Finns dom 2 sakerna på fakturan finns det ingen bortförklaring för att kunna göra fel.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-04, 13:13 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker du gör fel titt som tätt, är du en idiot då enligt din "logik"?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-04, 16:00 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är rörigt att hitta rätt referensnummer på vissa fakturor. Att ha med ett inbetalningskort underlättar. Att det faktiskt finns ett referensnummer underlättar också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-05, 11:14 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att många leverantörer kallar OCR-nummret för refernsnummer, avinummer, fakturanummer, ärendenummer underlättar inte att förstå vad man ska skriva in för nummer i rutan för OCR-nummer när man ska betala på sin internet-bank.

Nummren är ofta utspridda på fakturan så man blir helt förvirrad.

Jag vill att alla viktiga nummer ska vara samlade på ett ställe och stå under varandra så här:

LEVERANTÖRSUPPGIFTER
Leverantör: Gurkans Bokhandel AB
Lev Orgnr: 556677-8899
Lev VAT/momregistreringsnr: SE556677889901

KUNDUPPGIFTER
Kund: Connys Hemfixarfirma AB
Kund Orgnr: 556699-7788
Kund VAT/momregistreringsnr: SE556699778801
Kundnummer: 76587575

FAKTURAUPPGIFTER
Fakturadatum: 2011-03-01
Förfallodag: 2011-04-01
OCR/Fakturanummer: 12345678
Belopp Att betala: 1250 kr
Varav moms: 250 kr

Adressuppgifter har jag medvetet utelämnat i detta fall.

Det finns även fall där man ska skilja på vem kunden är och vem som betalar (exempelvis vid factoringavtal) och det kan finnas avvikande leveransadresser, då tillkommer dessa uppgifter på fakturan. Det förekommer även olika leveransdatum så varje leverans ska specificeras med leveransadress,leveransdatum, leveranssätt m.m. Men det skippar jag i detta exempel.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-05 klockan 11:17
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-05, 15:58 #25
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Nu kanske det redan avhandlats, men OCR-nr skapas väl inte efter någon standard? Hur kan då tex Danska Bank göra autobetalningar med sin nya app genom att bara scanna av själva nummret...matchas den mot något register?
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-05, 19:40 #26
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-05, 20:30 #27
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?
Bättre att lägga in liten text på kreditfakturan som du skriver att dom accepterar avtalet som är du får behålla pengarna kund betalar in.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 10:02 #28
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Bättre att lägga in liten text på kreditfakturan som du skriver att dom accepterar avtalet som är du får behålla pengarna kund betalar in.
Har du några kunder överhuvudtaget?

Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 10:13 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?
Dina kreditfakturor bör bara ha ett fakturanummer och inte ett OCR-nummer, men det kanske är samma? Skickar du fakturor med inbetalningskort på är detlämpligt att det står makulerad stort över hela inbetalningskortet eller så.

När det gäller privatpersoner skickar många aldrig ens ut kreditfakturorna för att mottagaren inte förstår.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-07, 15:21 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Har du några kunder överhuvudtaget?

Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag.
Vi har jävligt bra kundvård, men en idiot är fortfarande en idiot. Och jag anser att kunden ska ta sitt eget ansvar. Vi ska inte belastas för problem kunden själv skapar och är orsaken till. Isåfall hade vi fått ta betalt för det som extra tjänst "Idiot hantering".

Man måste våga att säga att vissa kunder klarar man sig bättre utan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017