Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rekommendera en prisvärd och hyfsat kraftfull VPS

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-21, 00:18 #21
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Min instans hos Gridlane kör på KVM, har 1024MB ram, 512MB swap och virtio_balloon är inte laddad.

Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-09-21 klockan 19:32
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-21, 08:01 #22
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Jag antar att du snackar om vpsmjukvaror såsom SolusVM
?
Och det är det jag skrev tidigare i tråden, att jag inte tror att 1024 MB kan vara garanterat, möjligtvis är det burstable.
Kan inget om SolusVM men visst kan man garantera en viss minnesmängd rent principiellt.

Kör man HA - vilket jag förutsätter att en vpsleverantör gör - så om minnesanvändningen ökar på en host i förhållande till andra så börjar HA-funktionen flytta maskiner till de minst belastade hostarna. Hur och när det sker beror på hur man har konfigurerat det hela.

Generellt så är vitsen med VPS är ju att man ska "översälja".
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-21, 09:06 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Har man volym så kan man mass sälja VPS, köp billiga servrar med 16GB ram o Quadcore. Kostnad knappt 6k per server.

40 servrar per skåp, 640 kunder per skåp om man erbjuder 1GB och kör halv virtualisering som OpenVZ.

Tar man 90:- per kund blir det 57600:- per månad inkomst, har man automatiska system för beställning och skapade krävs ingen personal alls i grunden.

Runt 9k för ström och rackskåpet i månaden, kanske 5k för trafiken. Driftkostnad 14k per månad så då har man 43586:- kvar.

Lånar man 240k för köpa in dom 40 servrarna så säg 8k i lånekostnader med ränta och amotering.

Då har man 35586:- kvar per månad.

Så visst går det sälja billiga VPS, driftsäkerheten är ju inte den bästa för det priset men man kanske inte ska förvänta sig så mycket för 90 per månad.

Fyller man 40 servrar till så börjar det ändå bli lite pengar, kör man det sedan på ett "kontor" och inte i en datorhall så ökar vinsten ännu mer.

Har man volym och inte säljer hög driftsäkerhet så kan man pressa priset mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-22, 13:01 #24
dreamfactory dreamfactory är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
dreamfactory dreamfactory är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
Standard Bra VPS

Jag kör själv VPS från Proenzy och är helnöjd.
dreamfactory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 09:08 #25
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Till att börja med tycker jag inte man ska kolla enbart på priset eftersom leverantören då oftast kompenserar med sämre driftsäkerhet, dåliga backupsystem eller dålig prestanda. Väljer man en av de större och välkända leverantörerna får man vad man betalar för.

Sedan tycker jag att man i första hand ska välja en VPS leverantör som inte bara erbjuder fasta paket utan där man kan skala upp eller ned servrarna som man vill, när man vill. Kan man dessutom styra det här automatiskt via ett API(som man kan på t.ex. CityCloud) så kan man spara mycket pengar. Det bästa med cloud- och VPS-hosting är ju att man inte behöver betala för överkapacitet som man måste om man köper egen hårdvara eller tvingas anpassa sig till fasta packet som inte alltid kan uppgradera när an vill.

Jag tycker det är skönt att ha en svensk leverantör så jag skulle rekommendera CityNetwork eller GleSYS.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017