Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


unika besökare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-03, 23:52 #21
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Så vad kallar man då google analytics "Besök"?

Det är ju inte helt unika besök, men samtidigt inte sidvisningar eller vad man ska säga..
Webalizer har också något liknande som heter "Visits" och det är ju inte heller unika? Eller är man unik i ungefär en timme? En halvtimme?

Folk som säger att dom har låt säga 5000 visits per månad, menar man då helt unika eller tar man månadens genomsnittliga besökantal och multiplicerar med 30/31?
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 00:41 #22
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Det rör sig ju om en terminologisk röra så fort man börjar prata om unika besökare.

Det Google mäter är unika sessioner per använd webbläsare, återställt efter 24 timmar.

Definitionen funkar fint för de allra flesta webbanvändare, även om vi som tillhör målgruppen som besöker WN nog måste sållas ut ifall resultatet ska anses korrekt.

Själv använder jag två datorer. Var och en med åtminstone två webbläsare på. På min Mac använder jag Safari, Camino och Firefox och på den andra Firefox och IE. Dessutom surfar jag mycket från mobilen där jag för att komplicera saker och ting också använder två olika webbläsare för att testa kompatibilitet. För att ytterligare komplicera saker och ting så är Camino och Firefox inställda på att radera cookies varje gång jag avslutar dem. Nu sker det inte så ofta, men efter varje omstart så blir jag ytterligare en ny unik besökare per browser.

Detta gör mig dagligen till åtminstone sju unika besökare och ibland kan jag nog vara uppåt ett 20-tal olika...

Om vi sedan jämför med grannfamiljen som är fyra personer som delar på en dator med en enda webbläsare på så är ingen av dem särskilt unika. Även om alla fyra dagligen besöker Aftonbladet.se så räknas de som en enda unik besökare av de allra flesta statistikprogram.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 12:18 #23
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Då det finns mängder av definitioner av en unik besökare får man använda den siffra som de olika indexena använder. Dvs unika webbläsare per vecka. Alla sidor som är med där mäter ändå på samma sätt.

Även fast vi nu använder ett index-anpassat verktyg så använder vi även ett traditionellt för att mäta skillnaden i unika webbläsare (cookies) och unika ip (loggfiler).

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 23:22 #24
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Citat:
Originally posted by empty@Nov 13 2006, 11:50
Är med intresserad.. själv anser jag att en unik besökare räknas som ny besökare dagen efter.

Någon som vet mer?

Hur räknar google sina unika tex?

/empty
Ja, så har jag också räknat ... gör inte analytics det också ?
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 23:27 #25
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Citat:
Originally posted by Eclipse@Nov 18 2006, 05:17
Olika webbläsare är väl som två olika besökare. Även fast de är från samma dator.
Unik Besökare baseras väl på "Internet Protocol" - IP.
De två mest grundläggande protokollen för internetkommunikation är IP, och TCP (transfer control protocol), vilka gemensamt kallas TCP/IP. TCP är det protokoll som styr hur informationen delas upp i paket och sedan sammanfogas när de har nått sitt mål och IP är det protokoll som styr paketen till sin rätta adressat ...
IP och inte webbläsare bör vara det som genererar en unik besökare...min åsikt...men men...har jag fel så vill man ju alltid veta vad som är rätt...
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 23:31 #26
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 181
Jag tror inte google's är helt unika med unikt IP, men vore kul om någon visste så dom kunde berätta. Eller rättare sagt, det kan inte vara så att det är unika IPn på google's visitors.. Men men, någon som vet?
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-06, 08:20 #27
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
webdoc: Om man sitter bakom en NAT då?

Räkna kakor i webbläsare ger ett bra mått på unika besökare. Extremt få rensar sina kakor på daglig basis.

Bägge mätmetoderna ger "icke fullständigt korrekta resultat" Frågan är bara vilken metod som ger minst dåliga resultat?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 09:33 #28
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Har fått för mig att Google Analytics räknar unik besökare enligt 24-timmar basis och tillämpar därför själv också den tekniken.

Jepp, samma här. Är inte en unik besökare - en besökare som inte har besökt sidan på 24 h?
Nej, unik är den som lämnat sajten i 30 minuter eller mer enligt Analytics

http://www.google.com/support/googleanalyt...164&ctx=sibling
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 00:51 #29
Daniel S Daniel S är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 45
Daniel S Daniel S är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Vikarien
Citat:
Originally posted by -2cool4school@Nov 16 2006, 11:41
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Har fått för mig att Google Analytics räknar unik besökare enligt 24-timmar basis och tillämpar därför själv också den tekniken.

Jepp, samma här. Är inte en unik besökare - en besökare som inte har besökt sidan på 24 h?

Nej, unik är den som lämnat sajten i 30 minuter eller mer enligt Analytics

http://www.google.com/support/google...64&ctx=sibling
Där läste du för fort på google. Unik är man om man är "ny" för tidsperioden (dag, vecka, månad, år etc). Det räknas dock som samma visit om man håller sig inom 30 minuter. Går man in minut 1 och minut 32 är man två besök, men en unik besökar. Det är i princip samma standard som t ex XE/Nielsen etc kör.
Daniel S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 01:16 #30
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Two units of measure were introduced in the mid 1990s to gauge more accurately the amount of human activity on web servers. These were page views and visits (or sessions). A page view was defined as a request made to the web server for a page, as opposed to a graphic, while a visit was defined as a sequence of requests from a uniquely identified client that expired after a certain amount of inactivity, usually 30 minutes. The page views and visits are still commonly displayed metrics, but are now considered rather unsophisticated measurements.
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_analytics
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017