Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


jQuery eller JavaScript

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-23, 23:40 #21
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Overheaden ligger i att läsa filen från nätet och läsa in den från cache + minnesanvändningen. Funktioner som inte används orsakar inte mer overhead än så eftersom ramverket är modulärt. Det innebär förresten att man inte behöver läsa in hela jQuery om man inte vill. De moduler som man inte använder kan man stycka bort så att de inte behöver skickas till webbläsarna öht. Kolla i byggskriptet för mer info.
Alla javascript-filer ska ju parsas och köras också. Det är ju klart att det tar längre tid parsa och köra funktioner i en stor fil än i en liten. Även om du skalar bort det som inte används är det mycket extra kod som inte används. Sedan är det ju som med alla andra ramverk att allt är anpassat efter att vara så flexibelt och mångsidigt som möjligt. Det gör ju tex att varje funktion kollar efter massa olika parametrar och tar hänsyn till de i koden även om de inte används någonstans i en viss applikation.
Men skillnaderna är nog i de allra flesta fall så små att de inte märks utan i vissa specialfall som tex mobiltelefoner.

Ja var själv ingen expert på JS innan jag fick upp ögonen för jQuery. Ja kunde göra grundläggande saker som AJAX, gömma delar av sidan och stoppa in innehåll där man vill och så vidare. Men när jag började med jQuery blev det väldigt roligt när man med bara några få rader kod kunde göra snygga animeringar och andra effekter.

Men den största vinsten med jQuery och ramverk generellt är ju att man blir mycket mer produktiv och därmed sänks utvecklingskostnaderna. När det gäller mikrooptimeringar som dessa är det nog i många fall utvecklingskostnaderna högre än kostnaden för de extra CPU-cyklerna som förbrukas.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 18:28 #22
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Jo, jag glömde den faktorn. Men oavsett: jag vet egentligen inte vad vi argumenterar om längre. Premature optimization försöker jag undvika och hittills ser jag anledningarna till att inte använda ramverk som - just det - premature optimization. Jag har fortsatt svårt att se vilka särskilda förhållanden som motiverar ett sådant beslut och det verkar inte gå att få några exempel. Lika bra att avbryta här, antar jag.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 18:18 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av martine Visa inlägg
Ja, hallå... Jag bor inte på forumet om du nu trodde det. God jul på dig för övrigt.

I stort håller jag med ITisGood så du kan läsa hans inlägg. Jag skulle dessutom tillägga att det finns flera ramverk och det finns ingen anledning att stirra sig blind på just jQuery. Och gör man websidor lite oftare än bara ibland så lönar det sig snabbt att bygga upp egna bibliotek för just det man behöver i sammanhanget.

Om du inte kan göra bättre kod än jQuery så tillhör du nog de många som använder jQuery just för att de inte kan eller orkar göra det utan gratisskjutsen de får av jQuery. Djupstudera xml, dom, css, oop och js så upptäcker du nog ett och annat intressant (JavaScripts objectmodell är väldigt intressant):
http://www.w3.org/DOM/DOMTR
http://www.ecma-international.org/pu...s/Ecma-262.htm
Ta gärna upp några specifika exempel där det innebär några VÄSENTLIGA skillnader mellan js och jQuery (alltså inte där det bara är så att jQuery inte räcker till). Med ditt synsätt kan man lätt säga att PHP och .NET är onödigt i de flesta fall också

Det du också verkar glömma är att i princip alla som arbetar som utvecklare har en prioritering att rätta sig efter (antingen en egen eller uppifrån eller både och) då tiden ALDRIG räcker till. I 99,99% av fallen är det långt viktigare att optimera serversidan än att tjäna några tusendelar på klientsidan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-28 klockan 18:50
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 21:07 #24
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av martine Visa inlägg
Ja, hallå... Jag bor inte på forumet om du nu trodde det. God jul på dig för övrigt.

I stort håller jag med ITisGood så du kan läsa hans inlägg. Jag skulle dessutom tillägga att det finns flera ramverk och det finns ingen anledning att stirra sig blind på just jQuery. Och gör man websidor lite oftare än bara ibland så lönar det sig snabbt att bygga upp egna bibliotek för just det man behöver i sammanhanget.

Om du inte kan göra bättre kod än jQuery så tillhör du nog de många som använder jQuery just för att de inte kan eller orkar göra det utan gratisskjutsen de får av jQuery. Djupstudera xml, dom, css, oop och js så upptäcker du nog ett och annat intressant (JavaScripts objectmodell är väldigt intressant):
http://www.w3.org/DOM/DOMTR
http://www.ecma-international.org/pu...s/Ecma-262.htm
Det finns i bästa fall 2 andra ramverk som både har en hyffsad funktionalitet och en bra prestanda. Men för jquery har du mest litteratur, plugins och community aktivitet i övrigt. Det finns ingen anledning att stirra sig blind på jquery, men det är ingen slump att det under de senaste 5 åren utvecklats till det i särklass mest populära ramverket för allmänna applikationer.

På samma sätt som det inte är någon slump att PHP och ASP.NET tillsammans dominerar serverside-scripten. Det kan finnas anledning att rekommendera Ruby eller JSP, eller göra det i C för prestandans skull. Men då är det väldigt viktigt att veta vilka framtida problem man kan skapa för sig själv. Liksom om du skapar en stor webbapplikation med mycket JS utan att använda något populärt ramverk.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017