Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.DK vs .SE?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-22, 17:03 #21
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Kan du säga något bra som Norid har gjort genom åren? Norid går emot sitt eget folk och hittar på massa eget..

Jag kan i alla fall känna mig lugn och dom pengar jag pröjsar privat för att ha igång mina .SE domäner går till något bra.

Alla projekt som .SE medverkar i, t.ex OpenDNSSEC, DNSCheck, Internetfonden osv.

Om vi nu tar ett exempel hur Internetfonden så har vår kära medlem här på WN foks (Jörgen) fick stöd från .SE att starta http://www.ikyon.se som vår abuse-avdelning använder oss av för att övervaka hackade kundsidor för att i sin tur meddela kunden om ev. åtgärder. Väl spenderade pengar om du frågar mig.

Angående att .SE har många bloggare, jo deras egna anställda får ställa upp och skriva ett inlägg var 6:e vecka eller något sådant. Det är ett bra initiativ från cheferna och dom inlägg som skrivs är väldigt intressanta.

Johan H: Hur det såg ut innan hos .SE är inte relevant i dagsläget tycker jag, utan det handlar om nu och framtiden. Men att hoppa på anställda som inte fanns där den tid du pratar tycker jag är lite fel..

Måns har varit väldigt delaktig i arbetet att ta fram ny hemsida åt .SE, vilket är positivt och han är viktig för .SE precis som många andra.

Jag säger inte att Ikyon var dåligt investerade pengar, jag säger att det är fel att IIS ska sponsra med pengar till desssa projekt, foks får göra som alla andra här på WN, finansiera det hela själv. Det är trots allt ett AB och inte en ekonomisk förening eller dylikt. Jag säger inte heller att foks har gjort fel som tagit emot pengar av IIS, felet ligger hos IIS och inte hos foks. Han har bara tagit en del av kakan som erbjuds av IIS.

Ny hemsida åt .SE? Har han gjort hemsidan själv eller HJÄLPT till att skapa den? För vad jag vet så anlitar IIS företag för det mesta. Och det vore väl smartare om IIS upphandla ut alla dessa tjänster? Mer kostnadseffektivt.

Nu vet jag inte exakt, eftersom jag har inte kollat upp det på sistone, men förut fanns det inget skydd för domänägare. Vad händer om jag förlorar min domän pga mitt webbhotell klantar sig eller om IIS klantar sig? Tar ni på binero ansvaret om jag förlorar ett domännamn pga ni haft något strul? Det ska inte bara ställas krav och skyldigheter på domänägare, måste även finnas rättigheter så man kan ställa krav. Det är bra att du just skrev detta, eftersom binero, har varit förjävla kassa detta år, och det vet du. Ersätter ni då? Det är något IIS bör ha i sina avtalsregler.

Jag säger det än en gång, infrastruktur bör staten kontrollera. Jag är för privatisering av allt statlig verksamhet som bedrivs med vinstintresse, förutom allt som har med infrastruktur. Därmed .SE bör staten ta över. Vore nog en vinst för alla. Jag är säker på att det skulle bedrivas bättre.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017