Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varumärkesskyddat domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-12, 21:41 #21
duras duras är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 17
duras duras är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 17
www.trademarkia.com kanske hjälper till lite.
duras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 18:27 #22
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa Visa inlägg
Lånar tråden lite här.

Om jag t.ex registrerar playstation4.se innan playstation själva gjort det, kan jag på något sätt bli fälld för något då? Kan dom enligt lag kräva tillbaka domännamnet helt utan ersättning, eller måste dom inleda en förhandling med mig om dom är intresserade av domännamnet?

Tackar på förhand!

EDIT: Hittade detta på verksamt.se. Så jag antar att det är lugnt att äga detta namnet, sålänge jag inte använder det domännamnet till att promota min, eventuellt, egna tvspelskonsol?

"Användning av annans varumärke eller företagsnamn som domännamn kan utgöra varumärkesintrång eller firmaintrång. Det gäller om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet eller om domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet.

Själva registreringen och ett passivt innehav av sådant domännamn utgör troligtvis inte intrång i annans rätt eftersom ingen direkt användning av namnet sker i det fallet."
"playstation" är väl ett registrerat varumärke, följaktligen gör du dig skyldig till brott mot varumärkesskyddet....

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-18 klockan 18:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 18:30 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa Visa inlägg
Det är intressant ämne detta. Jag har läst på lite angående detta, och jag behåller domännamnet tillsvidare iallafall!

Men en sak fick jag inte riktigt svar på när jag läste IIS websida. OM det blir ATFtvist, och man skulle förlora den mot ett företag. Vad blir följderna? Måste jag betala kostnaderna för tvisten, eller är det den som begär ATFtvist som alltid betalar för kalaset, oavsett om dom vinner tvisten eller inte? Och kommer jag som förlorande part behöva betala någon form utav skadestånd?

Tack på förhand,

Tom
Det andra företaget kan stämma dig för brott mot varmärkeslagen och begära skadestånd om de tycker det är värt det. De har ju inte domänen så de är inte bundna av reglerna för ATF enligt avtalet du har med IIS.

Skadestånd för välkända varumärken kan bli riktigt kännbart, så jag har ingen förståelse för varför man över huvud taget ska ta risken....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 20:00 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
"playstation" är väl ett registrerat varumärke, följaktligen gör du dig skyldig till brott mot varumärkesskyddet....
ENBART om man använder varumärket inom en klass som det är skyddat inom. Vill du göra en pizza som heter Playstation (förutsatt att Sony inte skyddat det i just de klasserna) kan de inte hindra dig.

Du begår inte varumärkesintrång genom att starta ett flygbolag som heter PlayStation heller (med samma reservation).

Sen är det fritt fram att stämma någon, det går inte alltid att förutse ett domslut, men grundtolkningen är så. Bara för att det finns ett varumärke gäller det inte för allting i hela världen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-19, 10:39 #25
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Roligt att vi är inne på playstation.se. Jag blev inte stämd när jag registrerat det. Vi kom överens
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017