Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värderat några domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-05, 11:38 #21
KUB KUB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 279
KUB KUB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 279
Jag har då inga planer om att vända mig till TV4, domänen är för bra för att sälja till dom, det var bara en tanke som slog mig när jag kikade min gästbok på sidan.
jag kommer att plocka bort bygglov från försäljning då jag fått en hel del intressanta förslag om samarbete, dessa är värda att gå igenom innan man gör något förhastat.

XTV är nog svårt att hitta köpare till, men den har börjat generera ett några kronor, så hoppas på att den ska täcka registreringsavgiften iaf, kostar ju inte många kr att ha den som den är. Blir det bra snurr så ökar ju självklart värdet på den.

Konjak värderar jag själv högst, men vet inte om jag ska sälja eller kanske fota min konjaksamling och lägga ut (idag 36 sorter)

Som sagt, funderade bara generellt på vad ni tycker om värderingen,

//Kaj
KUB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-05, 11:39 #22
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
När vi ändå pratar tvistlösning så vad tycker ni om beslutet om AGS.se ?

http://www.iis.se/pdf/beslut_ags.pdf

Gillar det inte själv.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-05, 12:55 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
I lag var frågan =) Att det finns i deras regler och villkor vet jag mycket väl men det innebär också att de kan tolka dem på lite olika sätt. För min egen del spelar det ingen större roll dock då jag nästan alltid registrerar generella domännamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Finns ond tro i lag öht? Är det inte bara IT-stiftelsens uppsatta regler som de kan tolka som de vill?
Klart att det finns ond tro. Läs punkt 17c http://iis.se/domaner/allmanna_villkor.shtml :
c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och
-Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och
-domännamnet registrerats eller använts i ond tro.
Ok, sedan står att:
d) En Innehavare får anses ha en rätt eller berättigat intresse till domännamnet särskilt om det visas att
-användning eller förberedandet av användning av domännamnet skett i samband med marknadsföring av varor eller tjänster innan tvistlösningen inleddes,
-domännamnet är allmänt känt för Innehavaren även om denne inte förvärvat någon ensamrätt till den benämning som utgör namnet eller
-domännamnet inte används i kommersiellt syfte för att vilseleda konsumenter eller för att skada ett känneteckens eller en rättighets anseende.
Notera sedan:
Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro särskilt om det visas att
-registreringen eller användningen tillkommit i syfte att sälja eller överlåta domännamnet till den som begärt tvistlösningen eller till en konkurrent till den som begärt tvistlösningen,
-domännamnet registrerats i syfte att förhindra den som begärt tvistlösningen att kunna använda sitt kännetecken eller sin rättighet i ett domännamn eller
-domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent.
Reglerna är mycket tydliga. Alla borde läsa dessa regler ingående.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-05, 13:06 #24
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 113
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 113
Citat:
Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet
Reglerna är kanske tydliga på vissa punkter men att skriva något sådant är ju egentligen bara trams. Vem avgör om jag har ett berättigat intresse i ett projekt eller inte. Jag kanske brinner för en sak och därför vill göra en sida om just detta.
MrBig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-05, 13:19 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by MrBig@May 5 2006, 13:06
Citat:
Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet
Reglerna är kanske tydliga på vissa punkter men att skriva något sådant är ju egentligen bara trams. Vem avgör om jag har ett berättigat intresse i ett projekt eller inte. Jag kanske brinner för en sak och därför vill göra en sida om just detta.
Jo, helt klart instämmer jag inte heller med föregående inlägg att de skulle vara kristallklara utan utrymme för tolkning finns både här och där. Sen så är frågan om man har skyldighet att kolla om det finns ett företag, tv-program eller en förening som har ett liknande namn som det domännamn man vill registrera ifall man inte känner till det sedan tidigare?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-05, 14:50 #26
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by MrBig@May 5 2006, 13:06
Citat:
Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet
Reglerna är kanske tydliga på vissa punkter men att skriva något sådant är ju egentligen bara trams. Vem avgör om jag har ett berättigat intresse i ett projekt eller inte. Jag kanske brinner för en sak och därför vill göra en sida om just detta.
Bevisbördan ligger hos den som drar igång tvisten..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-05, 15:00 #27
KUB KUB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 279
KUB KUB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 5 2006, 13:19
Jo, helt klart instämmer jag inte heller med föregående inlägg att de skulle vara kristallklara utan utrymme för tolkning finns både här och där. Sen så är frågan om man har skyldighet att kolla om det finns ett företag, tv-program eller en förening som har ett liknande namn som det domännamn man vill registrera ifall man inte känner till det sedan tidigare?
Om vi vänder på kakan då, om jag hade startat upp mitt projekt redan när jag reggade domänen 2004-05-04, borde inte dom kollat upp om det redan finns en verksamhet som bedrivs aktivt med det namnet?

Alltid prat om domäner i ond tro, men har nog inte hört om någon motsatt tvist h34r:
KUB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 14:31 #28
Whatever123 Whatever123 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 8
Whatever123 Whatever123 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 8
Begreppet "ond tro" finns på många ställen i författningar. Ofta måste det dock utläsas motsatsvis ur begreppet "godtroende".
Whatever123 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 15:29 #29
Whatever123 Whatever123 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 8
Whatever123 Whatever123 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 8
En kort orientering i immaterialrätt: "Bygglov" är inte ett generellt ord, utan på juridiskt fikonspråk en generisk beteckning.

Skyddade varumärken kan uppkomma på två sätt. Antingen genom registrering eller genom inarbetning. Ett ordmärke kan anses inarbetat om det är känt "inom en betydande del av omsättningskretsten", 2§3st VmL. Enligt praxis är en betydande del ungefär 30%. Registrering kan ske i Sverige genom PRV och i Europa (Sve givetvis inkluderat) genom WIPO.

Varumärkesskyddet är som huvudregel lika omfattande oavsett om det skyddas genom registrering eller inarbetning. Föredelen med registrering är dock att skyddet gäller hela Sverige (genom PRV-registrering), medan inarbetning bara gäller det geografiska område där inarbetning skett. Ett annat skäl att registrera är att den som anser sig ha inarbetat ett varumärke har bevisbördan för påståendet. Sista fördelen med registrering är att företrädesrätt vid förväxlingsbara märken är förmånligare, se 8,9§§ Varumärkeslagen.

Vad är då omsättningskretsen? Den delas in i två delar. Dels utgörs den av de personer som är verksamma inom branschen, dels av den grupp personer som kan tänkas köpa aktuell produkt eller tjänst. Eftersom "bygglov" kan vara aktuellt för i princip hela svenska befolkningen utgörs omsättningskretsen av alla i Sverige. Som någon skrev tidigare är det ett fullständigt orimiligt antagande att 30% av Sveriges befolkning skulle associera ordet "bygglov" till ett TV-program. Således kan inte TV4 kräva att få överta domänen på varumärkesrättslig grund.

30% anses vara en lägsta gräns, och vid 50% finns presumtion för inarbetning.

Dessutom: Generiska ord och beteckningar kan som huvudregel inte inarbetas överhuvudtaget. Ordet "tandkräm" kommer t.ex. uppfattas som det anger en varas art, snarare än dess komersiella ursprung (se Immaterialrätt 9e upplagan, Bernitz s 212). För inarbetning krävs så kallad säskiljningsförmåga. Kombinationer av generiska ord kan dock utgöra varumärken efter inarbetning (Ex Karlssons klister).

Vissa extremfall finns där inarbetning blivit så omfattnande att det varumärkesrättsliga skyddet försvunnit. "Thermos" var inledningsvis ett varumärke, men förknippas idag av en absolut majoritet som någon slags värmeisolerande flaska för drycker. Ingen, eller väldigt få, associerar direkt till företaget "Thermos".

En annan intressant vinkel på varumärkesrätten är att Varumärkeslagen bara skyddar mot intrång från personer eller företag i näringsverksamhet. Det betyder att, enl 4 § VmL, varumärken inte är skyddade för användning av privatpersoner. Således skulle det inte vara varumärkesrättsligt intrång att använda ett domännamn, som är registrerat varumärke, om domännamnsinnehavaren inte bedriver någon form av näringsverksamhet. Enl PRV dras gränsen för NV dock synnerligen "tight" i dessa lägen.

Det om det, som det brukar heta...
Whatever123 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017