Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-15, 09:57 #251
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det finns gott om "vanliga" svenskar som är arbetslösa också så det är knappast ett problem specifikt för invandrare. I så fall kanske ungdomar är ett problem i sig också?

Är det några som inte klarar av att lösa problemen som finns så är det SD.
Nej, problemen är inte unika för invandrare, men de drabbar invandrare lättare. Precis som de drabbar ungdomar lättare. Skillnaden är att vi kan inte kan välja vilka ungdomar som växer upp i Sverige på samma sätt som vi kan välja vilka som får invandra, och att partierna faktiskt vågar ta ungdomsarbetslösheten på allvar.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 10:47 #252
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Många oroar sig över att SD skulle få en vågmästerroll, själv skulle jag faktiskt välkomna det. Inte för att SD skulle få något att säga till om utan för att det skulle tvinga de andra partierna att försöka samarbeta. Skillnaden mellan t.ex. M och S är inte alls så stor som man skulle kunna tro om man jämför punkt för punkt. Faktum är att de är närmare varandra än M och MP som Reinfeldt hellre skulle samarbeta med.

Dagens riksdagspartier måste ta tag i de obekväma frågorna som rör den misslyckade hanteringen av invandrare och påföljande generationer de senaste 30 åren annars kommer SD att öka i styrka. Det är ju ett fel någonstans när invandrare och påföljande genrationer är så gravt överrepresenterade i fängelserna och i brottsstatistiken. Så länge det här inte diskuteras öppet och sansat kommer aldrig de olika samhällsgrupperna att kunna enas och gemensamt göra något åt problemet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 11:40 #253
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Jag känner mig kränkt av alla som kallar SD röstarna för rasister!
Jag är INGEN rasist, men det måste hända något i vårt land.
Jag är trött på att läsa om ambulansförare, poliser och brandmän som inte kan utföra sitt jobb utan att bli attackerad, det är SJUKT!

Man ska inte dra alla över en kant, jag känner många med utländska bakgrund och trivs med deras närvaro. Jag känner även många som mycket väl kan slänga ur sig kommentarer som "Fan svenne, du är dum som jobbar...."

Men att kalla mig för rasist för att jag röstar på SD, det är kränkande!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 11:48 #254
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Nej, problemen är inte unika för invandrare, men de drabbar invandrare lättare. Precis som de drabbar ungdomar lättare. Skillnaden är att vi kan inte kan välja vilka ungdomar som växer upp i Sverige på samma sätt som vi kan välja vilka som får invandra, och att partierna faktiskt vågar ta ungdomsarbetslösheten på allvar.
Så ditt förslag är alltså att vi ska strunta i att hjälpa människor från krigsdrabbade områden eftersom det är större risk att de mår psykiskt dåligt och hamnar i bidragsträsket än vanliga skötsamma svenskar? Vakna upp och lukta på verkligheten, pojk.

Med din (bristande) logik så skulle jag rösta på Gudrun eftersom inga andra tar kvinnomisshandeln på allvar då det är väldigt många kvinnor som far illa. Samtliga etablerade partier vill självfallet både minska arbetslöshet, kvinnomisshandel och all annan brottslighet.

För att vända på steken så kan jag säga att jag träffat fler helsvenska ungdomar än invandrare som öppet säger att de hellre lever på bidrag än "tar ett skitjobb".

Jag har inget emot att kalla SD-anhängare både för rasister eller korkade för det är vad majoriteten är (det ena behöver inte medföra det andra). Sedan kan det få övriga att inse vilka de verkligen har att göra med.

SD är farliga för Sverige på åtskilliga plan. Vi har ett av världens mest rättssäkra samhällen vilket välutbildade jurister utvecklat under en lång tid. SD vill exempelvis tillåta brottsprovokation vilket skulle vara ett stort steg tillbaka i denna utveckling. Vidare vill de införa offentliga register över pedofiler vilket definitivt inte heller är en bra idé. Det skapar rädsla, stress och i värsta fall även våld vilket åtskilliga psykologer redan pekat på.

SD är även farliga på det internationella planet. Skulle de få som de vill enligt deras principprogram så skulle åtskilliga länder i världen splittras i flera. Deras utrikespolitik skulle milt sagt vara en katastrof.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 12:35
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 11:58 #255
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
[Långt inlägg]
Sverigedemokraterna är martyrer. Deras representanter får utstå såväl hot som grovt våld, de får sina hem attackerade, de får sparken från sina jobb, de utesluts ur sina fackförbund, deras möten tvingas avbrytas sedan de attackerats av våldsverkande meningsmotståndare och de har all etablerad media emot sig. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan grupp i västvärlden som är så förföljd och utsatt som just Sverigedemokraterna. T.o.m. våra grannländer har reagerat på problemet.

Sverigedemokraterna gör helt rätt som lyfter fram dessa problem. Det får inte under några som helst omständigheter gå till så här i en västerländsk demokrati år 2010, det är totalt oacceptabelt!

Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Man ska helt enkelt inte samarbeta med partier som har som enda syfte att vara egoist och fascist/rasist osv.
Det är redan bevisat åter igen och igen att SD's ledare (inklusive partiledare) inte vill ha in "annorlunda" människor.
De vill stoppa invandring från länder där man inte är vit och fin.
Sverigedemokraterna är varken fascister eller rasister. Och nej, Sverigedemokraterna vill inte stoppa all invandring från icke-vita nationer. Varifrån har du fått det?

Citat:
Man vill ha bort de där sjuka homo, bi och transsexuella människorna för de är sjuka likaså som pedofiler.
Sedan när det bevisas vad de egentligen står för så kommer ursäkterna (nej nej det var inte så jag sa/menade).
Skitsnack. Sverigedemokraterna har ingenting emot s.k. HBT-människor. Återigen - varifrån har du fått det?

Citat:
marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring..
Då kan man få folk att tro vad som helst.. utlänningar är blattar, blattar är våldtäktsmän (ja kvinnorna och barnen också.. eller hur?).
Alla "utlänningar" är inte våldtäktsmän och det har Sverigedemokraterna heller aldrig påstått. Däremot så är "utlänningar" från vissa delar av världen extremt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken enligt oberoende organisationer såsom Brottsförebyggande Rådet och norsk polis.

Varför sprider du lögner?
simals är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 12:16 #256
spock spock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
spock spock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg

Skitsnack. Sverigedemokraterna har ingenting emot s.k. HBT-människor. Återigen - varifrån har du fått det?
Deras partisekreterare Björn Söder är i allra högsta grad emot HBT-människor, han har några galna uttalanden på sitt track record. Det är väl problemet med partiet, många av deras representanter har väldigt tveksamma åsikter. Sen putsas det till i den officiella partilinjen.

Deras politik har väldigt stora brister ekonomiskt också, de beräknade besparingarna på att minska invandringen överdrivs kraftigt. Magnus Betner skriver bra och underhållande om ämnet: http://www.magnusbetner.com/2010/06/...raterna-del-5/
spock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 12:25 #257
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se Visa inlägg
Jag känner mig kränkt av alla som kallar SD röstarna för rasister!
Jag är INGEN rasist, men det måste hända något i vårt land.
Jag är trött på att läsa om ambulansförare, poliser och brandmän som inte kan utföra sitt jobb utan att bli attackerad, det är SJUKT!
Hur många invandrare tror du tycker det är okej att kasta sten mot ambulanser? Rasism eller oförstånd, det är väl bara att välja. De kommer väl ofta hand i hand. I mina ögon är SD-folket precis lika stora problembarn som stenkastarna och man behöver göra någonting åt bägge två.

SD anser att invandrarna ska "ta till sig majoritetskulturen och assimileras i det svenska samhället". Jag vill varken sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, ta på mig folkdräkt, käka julbord, gå i kyrkan eller dricka brännvin till midsommar. På en religiös skala skulle jag nog också betrakta mig mer som buddhist än kristen men jag är inte det minsta religiös. Då är jag uppenbarligen inte svensk och bör lämna landet enligt er skeva logik.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 13:19
Oläst 2010-09-15, 13:26 #258
Westmans avatar

Westmans avatar

tartareandesire: Nu ska jag leka djävulens advokat. Hur många av de som kastar sten på ambulanser har invandrarbakgrund och hur många har inte det tror du?

Det är inte så enkelt som att skrika rasism eller oförstånd. Det här är hårda fakta och det värsta man kan göra är att ignorera problemet och kalla alla som tar upp det för rasister eller korkade (oförstånd).

Vi har ett problem (se tidigare inlägg) och så länge det inte tas på allvar så kommer SD att vinna mark. Jag kan mycket väl förstå varför man röstar på SD, det betyder inte att jag gillar det men som jag ser det så handlar valet i stort om att välja mellan pest eller kolera och då finns det en del som föredrar att välja en annan men likvärdig sjukdom.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 13:33 #259
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
tartareandesire: Nu ska jag leka djävulens advokat. Hur många av de som kastar sten på ambulanser har invandrarbakgrund och hur många har inte det tror du?

Det är inte så enkelt som att skrika rasism eller oförstånd. Det här är hårda fakta och det värsta man kan göra är att ignorera problemet och kalla alla som tar upp det för rasister eller korkade (oförstånd).
Jo, det är faktiskt precis så enkelt. Det är en extremt liten andel av invandrarna som gör detta och man får vara bra korkad om man då inte inser att problemet är individerna och inte invandrarna som en grupp. Eller är män också ett samhällsproblem? Det är svårt att diskutera vettigt med 5-åringar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 13:39
Oläst 2010-09-15, 13:34 #260
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Att försöka hävda att SD i en vågmästarroll är bra för Sverige är väl att ta i? Det skulle ju leda till att vi får en minoritetsregering, en bred koalition eller till och med nyval och i båda de första fallen blir regeringen handlingsförlamad. Vill återigen be folk blicka tillbaka på när Ny Demokrati kom i in riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av simals Visa inlägg
Alla "utlänningar" är inte våldtäktsmän och det har Sverigedemokraterna heller aldrig påstått. Däremot så är "utlänningar" från vissa delar av världen extremt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken enligt oberoende organisationer såsom Brottsförebyggande Rådet och norsk polis.
Fast det finns faktiskt en grupp som är solklar etta för nästan alla brott - Män. Jag säger inte att män ska förbjudas, jag känner många trevliga män som inte våldtar. Det har dock blivit ett problem i samhället som jag inte tror kan lösas på något annat sätt än att vi tvångsaborterar alla manliga foster så att det inte födds fler män och att vi försöker utbilda de vi redan har här i vår kultur.

Ironi går ju fram dåligt på nätet men jag hoppas du i alla fall börjar fundera på hur vettigt det är att bunta ihop folk i grupper beroende på deras kön, härkomst eller religion. Det blir så fel vilket jag tycker skämtet ovan belyser.

Edit: Jag tycker den här sidan har en ganska bra utläggning om brottsstatistik och invandrare:
http://www.zaramis.nu/blog/2008/02/1...och-etnicitet/

Senast redigerad av rhuse den 2010-09-15 klockan 13:38
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017