FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag rekommenderar att du uppgraderar din Debian till Ubuntu. Ubuntu är en polerad Debian, du kommer känna igen allt men det är lite mer arbete nedlagt på drivrutiner och inte minst så sker release av nya utgåvor på bestämda tider vilket gör livet lättare för en systemadministratör.
Dokumentation hittar du även på /usr/share/doc - där manualer för alla installerade program finns som komplement till man-sidorna Här hittar du Ubuntu http://ubuntulinux.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Blir lite irriterad eftersom ditt påstående om att "UNIX" skulle vara säkrare, stabilare får mig att inse att du aldrig ens sett eller vet vad UNIX är. Jag har administrerat Solaris, HP-UX, BSD och en del versioner är så osäkra att det är fan svårare att bryta in i Windows än i dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag är dock personligen en UNIX-favorisör. Tacka vet jag BSD-familjen, då främst FreeBSD och OpenBSD. Darwin är inte så dåligt det heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I 99% av fallen blir en server inte säkrare än nöten som adminar dom, sen får det vara windows, linux, unix eller solaris om det så vill, den resterande precenten beror nog på dåliga patchar eller kunskap om säkerhetshålen.
Mellan windows och linux har det alltid varit fight och kommer vara, windowsanvändare säger inget om linux för dom har inte erfarenheten, men många som ratar windows har knappt kört det, utan kör linux för att vara cool ![]() Kör själv linux/unix så jag är inte nå bättre, men windows pratar jag inte dynga om då det är ett fullvärdigt operativsystem för websidor, annars skulle det inte finnas. Samtidigt vill jag säga att denna tråd inte ska bli en windows/linux/unix sandlåda, håll er till ämnet och vill ni starta debatt om de olika operativsystemen, starta en egen tråd |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ursäkta bumpningen, men jag är nyfiken på dina reflektioner så här ett par år senare. Blev du en "Linux Cave Dweller", eller gick du tillbaka till Windows?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dnsservern fick bli Windows men nu i efterhand har jag satt upp ett telefonsystem som då körs på Linux. Har dock tyvärr inte satt mig in i systemet än :-( |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
jag har fyra datorer och på dem kör jag: Linux Mint, Suse Linux, Linux for Sparc och Root Linux... jag har har flickvän dock inget skägg.. duschar så ofta hinner... men du kan ha rätt i att jag aldrig går ut..... :lol: |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|