Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nu ska här läras Unix

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-17, 16:03 #11
kreawit kreawit är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
kreawit kreawit är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Jag rekommenderar att du uppgraderar din Debian till Ubuntu. Ubuntu är en polerad Debian, du kommer känna igen allt men det är lite mer arbete nedlagt på drivrutiner och inte minst så sker release av nya utgåvor på bestämda tider vilket gör livet lättare för en systemadministratör.

Dokumentation hittar du även på /usr/share/doc - där manualer för alla installerade program finns som komplement till man-sidorna

Här hittar du Ubuntu http://ubuntulinux.se
kreawit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-18, 17:22 #12
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by patrikweb@Aug 25 2005, 13:24
Tar nästan mycket illa upp kalla Debian (Linux) För Unix, är stor skildnad på Unix och Linux.

Även vad som gäller olika licenser, Unix brukar alltid vara stabilare och mycket mer ordnining och reda i systemet även bättre struktur och mycket mindre hål/buggar som kommer till Unix.

Bind fungerar mycket bra, även finns PowerDNS. Båda programen finns det många bra manualer och guider till även på deras sida och även "google".

Sedan är debian mycket lätt installera program under, bara att apt-get install program.

Sedan finns det mycket manualer på nätet, även böcker går att köpa eller tanke hem e-books.
Kan du då svara vad är UNIX?

Blir lite irriterad eftersom ditt påstående om att "UNIX" skulle vara säkrare, stabilare får mig att inse att du aldrig ens sett eller vet vad UNIX är.

Jag har administrerat Solaris, HP-UX, BSD och en del versioner är så osäkra att det är fan svårare att bryta in i Windows än i dem.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-18, 19:42 #13
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by patrikweb@Aug 25 2005, 13:24
Tar nästan mycket illa upp kalla Debian (Linux) För Unix, är stor skildnad på Unix och Linux.

Även vad som gäller olika licenser, Unix brukar alltid vara stabilare och mycket mer ordnining och reda i systemet även bättre struktur och mycket mindre hål/buggar som kommer till Unix.
Visst är det skillnad på UNIX och Linux, men en säkerhetsmässigt sett korrekt konfigurerad Linux-server kan vara både stabil och tillförlitlig. Ta dig en titt på Netcraft om du inte tror mig.

Jag är dock personligen en UNIX-favorisör. Tacka vet jag BSD-familjen, då främst FreeBSD och OpenBSD. Darwin är inte så dåligt det heller.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-18, 20:14 #14
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
I 99% av fallen blir en server inte säkrare än nöten som adminar dom, sen får det vara windows, linux, unix eller solaris om det så vill, den resterande precenten beror nog på dåliga patchar eller kunskap om säkerhetshålen.

Mellan windows och linux har det alltid varit fight och kommer vara, windowsanvändare säger inget om linux för dom har inte erfarenheten, men många som ratar windows har knappt kört det, utan kör linux för att vara cool (ta inte åt er nu).

Kör själv linux/unix så jag är inte nå bättre, men windows pratar jag inte dynga om då det är ett fullvärdigt operativsystem för websidor, annars skulle det inte finnas.

Samtidigt vill jag säga att denna tråd inte ska bli en windows/linux/unix sandlåda, håll er till ämnet och vill ni starta debatt om de olika operativsystemen, starta en egen tråd
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 00:56 #15
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Ursäkta bumpningen, men jag är nyfiken på dina reflektioner så här ett par år senare. Blev du en "Linux Cave Dweller", eller gick du tillbaka till Windows?
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 08:26 #16
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by koala@Aug 29 2007, 00:56
Ursäkta bumpningen, men jag är nyfiken på dina reflektioner så här ett par år senare. Blev du en "Linux Cave Dweller", eller gick du tillbaka till Windows?
Det har nu blivit både Windows och linux :-)

Dnsservern fick bli Windows men nu i efterhand har jag satt upp ett telefonsystem som då körs på Linux.

Har dock tyvärr inte satt mig in i systemet än :-(
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-02, 01:20 #17
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by grazzy@Aug 16 2005, 15:57
Usch, det vore otäckt hundserver, de flesta linuxfreak är tjocka, har ingen flickvän och går aldrig ut. Dessutom har de ofta långt tovigt skägg och duschar inte.
nu blir jag lite småsur.. :angry:
jag har fyra datorer och på dem kör jag: Linux Mint, Suse Linux, Linux for Sparc och Root Linux...
jag har har flickvän dock inget skägg.. duschar så ofta hinner... men du kan ha rätt i att jag aldrig går ut..... :lol:
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017