FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att göra en site som drar in 1000 usd / månad är betydligt svårare än att göra 10 som drar in 100 / månad. 280 sökningar, det är 280 potentiella besökare på en enda svampsort. Hur många svampar finns det?
5% ctr, 20 cent / klick, 50 svampsporter, 200 besökare per svamp ==> 100 usd / månaden. Med tanke på att det troligen rör sig om engångsarbete att skriva (om) infon om svamparna så snackar vi på tre-fyra år att du potentiellt drar in 4800 usd på jobb du gör på en vecka. Men sure, om du tror att du kan komma på ett koncept ingen annan har gjort där du tjänar 2000 i månaden, så klart du skall satsa på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag älskar att bli igångtriggad och ni lyckas bra med det
![]() Låt oss säga att jag spinner vidare på det där med svamp och som Rasmus säger så ska jag ha viktig och intressant information och att man ska kunna ämnet bra. Detta leder in på frågan hur sjutton man hittar allt material. Enkelt kanske om man är expert på svampar men har man bara enklare kunskap hur sjutton gör man då. Jag kan iof göra som så att jag besöker olika svampsajter och läser några artiklar och skriver ner vad jag kommer ihåg till ett eget innehåll. Jag vet inte hur många som gör så och jag vet att man inte bara kan sno text rakt av, men skriver man ner det man lärt sig med egna ord så måste det väl gå att skapa något eget av det. Hur mycket använder ni av det ni hittar på webben till att skapa något eget. Vet inte hur strikt det är med att hämnta information så där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hittade den här sidan:
www.svampguiden.com Dom har ju hur mycket information som helst. Tveksam till om det går att konkurrera med dom ![]() Fast jag skulle kunna iof skapa ett forum som bara handla om t.ex kantareller men då blir det nog definitivt svårt att hitta besökare. Hur skulle ni göra i en sådan här situation. Sedan som jag undrade högre upp så skulle jag vilja veta vad ni fått för erfarenheter av dom länkkataloger ni gått med i. Har hört att det kan ta lång tid innan man får sin länk accepterad på t.ex dmoz. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I din situation hade jag gjort sökningar på Google, MSN och Yahoo efter de vanligaste svampsorterna, ligger svampguiden 1:a på alla olika sorterna, om den gör det så kan det vara svårt att komma före den. Drömläget skulle vara om det var olika sidor som ligger 1:a på alla de olika sökningarna.
Vad du sen får göra är att göra en lista med de sökorden du tycker är viktigast, plocka t.ex. ut sverigen 50 vanligaste svampsorter, läs, skriv, läs, skriv, läs skiv.. Läg inte upp sidan förrens allt är klart, det är väldigt viktigt! När en besökare kommer ska den se att ALLT den behöver veta finns på din sida och då ska komma ihåg adressen eller eventuellt lägga den i sina favoriter. Jag vet inte vad DMOZ säger om nationella sidor, men det finns andra kataloger som t.ex. katalogen.sunet.se som du ska regga sidan i direkt när du lagt upp den. Om du efter sökningen tycker att svampguiden blir för jobbig att konkurrera med, så kanske du kan engelska och kan göra en internationell site istället? Det där du skrev och funderade på att skriva om andras info o.s.v. var inte för lat, då blir din sida precis som alla andras och det finns ingen anledning för besökarna att välja din istället för de andras. Så gör något unikt.. Du ska inte följa webbtrenden inom ditt område, du ska leda den! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jävligt bra info Rasmus.
![]() Är sugen på att prova på 'battle of the fungus'. Jag kan ju skapa ett enkelt forum i början för att se hur det utvecklas. Fast jag får förstås gå ut på webben och plocka några svampar innan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Validating
|
Vad du satsar på lägger jag mig inte i, det är up till dig.
Vad du än satsar på så: Registrera dig på DMOZ/ODP. Var säker på att du registrerar dig i rätt kategori (regionalt lättast att komma med i). Bry dig inte om antalet besökare därifrin, inte viktigt. Fokus för den registreringen är Google. Samma sak med SUNET. Läs Brett Tabke's "Successful Site in 12 Months with Google Alone". Följ det så kommer du att komma långt med vad du än väljer. Innan så läs vår sökmotorskola och gå igenom vårt forum på seologik för att få lite mer insikt i vad det handlar om. Lycka till |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Jag tror på att erbjuda nåt mer än bert tabkke "jag kan inte koda"'s "innehållssidor", nämligen en tjänst. En funktion för att hitta goda recept med vissa svampar, kanske hur man kan kombinera svamp och vin, mat etc.
Vilken webbutvecklare som helst (IM-are, indier etc) kan producera 1 sida med "content" om dagen, nästan vilken webbutvecklare som helst kan producera en vettig webbtjänst med lite funktionalitet som ger besökaren 10x så mycket tillbaka som en statisk text. Edit: ännu bättre, låt folk med gps-sändare plotta vart de har hittat svamp.. gud vilken kul funktion det vore, tänk er en databas med gps-positioner till bra svampställen över ett par år.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför inte kombinera med google maps? "Skriv ut en karta med svampställen i din kommun" Lysande!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
För att google maps i sverige suger?
![]() |