Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När blir en server verkligen en server ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-23, 18:55 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Suttit och glott under dagen på olika webbhotell och dedikerade leverantörer och fick mig en lite fråga som jag kan svara på, men tänkte ställa frågan till er också.
Det verkar vara en himla bred uppfattning om vad som är en server, endel kallar vanliga datorkomponenter i mini-atxlåda för server, medan andra kallar HP;servrar för server.

När blir en server en server ?

Är det när...
- Hårdvaran specifikt är utvecklad och framtagen för serverdrift tillsammans med mjukvara för serverdrift ?
- Vilken hårdvara som helst med mjukvara för serverdrift ?
- Nåt annat ?

Detta kan ju såklart variera beroende på betraktaren och vad man har för krav, jag har en "server" här hemma som är på 233mhz och funkar mycket bra till ändamålet.

Vi har ju tidigare sett "sveriges största/bästa/finaste webbhotell" (räknat på antal registrerade domännamn) och liknande flyktiga kriteria.
Anges också bilförsäljarnas "bästa bilverkstaden" på hur många kofångare dom sålt ?
Detta är bara exempel på hur det vanligen diskuteras och motiveras, och meningen med mitt inlägg är att se hur andra uppfattar just befattningen "server", allrahelst då forumet kryllar av personer med stora sajter som kräver lite mer än vanliga datorprylar.

Så kom igen nu, vad anser ni är en server, och när blir en server en server ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017