Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan sökmotorer kolla fontstorleken?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-10, 19:19 #11
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Här var inte frågan om att bara göra h1 mindre, det var att göra h1 mindre än h3. h2, h3, h4, h5 osv är underrubriker till h1 och bör därmed vara mindre i storlek än h1.
Bör vara mindre ja. Men det var inte det frågan gällde, utan hur sökmotorerna hantera en kodning där H1 har mindre fontstorlek än H3 osv.
Om man vill göra på det sättet beror väl lite på avsikten. Kan tänka mig att det kan vara relevant i vissa SEO-sammanhang.

Citat:
[b]Japp, visst räknas men inte lika mycket som en rubrik,...
Såja det var det jag ville ha bekräftat.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-11, 08:38 #12
Emil Svenssons avatar
Emil Svensson Emil Svensson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Flitig postare
Emil Svenssons avatar

Tack för svaren.. En annan fråga i samma anda, om man har en tom h1-tag <h1></h1> i början av doumentet, kan sökmotorerna vara så dumma att de tolkar det som att dokumentets viktigaste rubrik är "förbrukad"? Eller skulle det inte ha någon betydelse att tala om ifall man först har <h1></h1><h2>hej</h2> Istället för bara <h2>hej</h2> direkt?

Jag kan eventuellt råka ut för det här problemet (om det är ett problem) i ett cms jag kanske ska använda..
Emil Svensson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-11, 09:59 #13
Emil Svenssons avatar
Flitig postare

Flitig postare
Emil Svenssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av hubbert
Citat:
[b][b] istället för [b],
Inte exakt samma betydelse. Men får bli dig svaret skyldig tills jag hittar infon om det igen...
[i] och [b] har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida, det har ju inte som endast är för det visuella (dessutom är den deprecated).
Ska [b] bli deprecated? Suuuuug.. Den är ju så smidig att använda.. Ska man behöva använda nåt med 2 bokstäver istället, så onödigt. På vilka sätt hjälper [i] och [b] till med att strukturera upp sidan?
Emil Svensson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-11, 15:07 #14
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Emil Svensson
Citat:
Originally posted by -Robert@Jun 10 2005, 15:32
[b]
Citat:
Ursprungligen postat av hubbert
Citat:
[b][b] istället för [b],
Inte exakt samma betydelse. Men får bli dig svaret skyldig tills jag hittar infon om det igen...
[i] och [b] har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida, det har ju inte som endast är för det visuella (dessutom är den deprecated).
Ska [b] bli deprecated? Suuuuug.. Den är ju så smidig att använda.. Ska man behöva använda nåt med 2 bokstäver istället, så onödigt. På vilka sätt hjälper [i] och till med att strukturera upp sidan?
Eller tja, [b] kommer ju att leva kvar i gamla standarder... =)

Struktur..ja, [b] är ju bara kosmetika som säger att en text ska vara lite fetare, däremot så berättar den inte varför(!). Skriver du em (emphasis) så betyder det ju "betona". Detta används bla för att få texten betonad vid uppläsning för handikappade personer. Ungefär som att säga att "en rubrik är ju bara en större och fetare text", men rubriken har ju ett syfte. Likaså har em och strong.

Det bästa är att skriva ungefär som man skriver en artikell i en tidning och markera upp datat/strukturen med rubriker, underrubriker, ingresser, stycken och betoningar, fotnoter etc. Det finns html för allt detta.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-14, 23:59 #15
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Emil Svensson@Jun 11 2005, 08:38
Tack för svaren.. En annan fråga i samma anda, om man har en tom h1-tag h1/h1 i början av doumentet, kan sökmotorerna vara så dumma att de tolkar det som att dokumentets viktigaste rubrik är förbrukad?
Det bör inte spela någon större roll. Du bör dock fundera på att sökmotorer tenderar att gilla saker högt upp i koden.
eldsjäl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017