FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Två små nuggets of gold från er favvo-grazzy:
Googles optimiserings-tips-sida visar lite vart man skall lägga annonselement för bäst effekt, det ger kanske även lite "idéer" om vart uppmärksamheten fokuseras. Google optimization tips Sen ur SEO-synpunkt (även adsense) är det dåligt att lägga menyn "längst upp" i htmlkoden. Google värderar text olika i ett dokument beroende på vart den befinner sig, lägg istället menyn i en div som ni lägger långt ner i sidan och flytta upp den med CSS-positionering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
1. Jag håller med om att de stora företagsjättarna bör hålla sig till de senaste utvecklingsteknikerna ;)
2. Vi är ju för sjutton svenskar. Vi läser från vänster till höger och upp till ner (jag brukar göra det iaf?). Då borde självklart menyn vara till vänster eller högt upp för att besökaren snabbt ska kunna ta sig till den sida han/hon vill besöka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Frågan var ursprungligen Citat:
Jag anser att de kan fungera lika bra som oframade sidor, lite beroende på hur man skapar dem tillsammans med den övriga sajten som helhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Men när jag menar senaste inom webbutveckling så menar jag inte HTML eller XHTML, utan jag menar om man kör med ramar, tabeller eller divs. Och divs verkar ju vara populärt nu för tiden eller hur?
Dessutom kan man enkelt skapa flytande objekt med absoluta positioner i CSS för exempelvis varukorgar, eller huvudmenyn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bakåtkompitablet är väl ett bra ord i dessa sammanhang. Det värsta jag vet när jag surfar är när företaget använder sig av speciallösningar som kräver tilläggsprogram elelr att man har ny version av en specifik browser etc.
En hemsida skall vara anpassad så att även den som har en 8 år gammal hempc med Windows ME och modem skall kunna surfa utan problem. Om man skall köra med en massa häftiga flashanimationer (utan möjlighet att avbryta) etc så diskriminerar man lätt en stor del av svenska folket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Onödiga flash-animationer är det värsta jag vet. Men en hemsida gjord i CSS för funka i de flesta operativsystem och webbläsare, bara dom är uppdaterade förståss!
Ramar är inte så kul tycker jag, speciellt när man inte använder dom på rätt sätt. Jag blir så störd på FontPage-användare som gjort hemsidor med ramar och sedan funkar det helt kasst för att man använder en helt annan upplösning på skärmen än skaparen av sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men det går att göra en hel del bra sidor med ramar och få bättre kontroll än med oframade sidor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror på vad man menar med Kontroll. Ibland kan det vara bra om man har en meny i ena ramen, men har man stöd för PHP eller ASP så kan man lika gärna köra include. Sedan kan man köra Position eller Float i CSS så att ens låtsasramar håller sig på sina platser.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu för tiden är det enda som behövs för att ta sig in på en sökmotor en korrekt text på hemsidan som beskriver innehållet. Man kan också lika gärna göra gömda divs på sidan.
Sökmotorn kan i värsta fall söka upp både huvudfilen och ramarna på en ramsida, och då kan resultatet bli väldigt konstigt. Ibland händer det ju att man hittar sidor på Google som egentligen ska vara i en ram. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|