Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför frames (webshop)?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-27, 18:45 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Två små nuggets of gold från er favvo-grazzy:

Googles optimiserings-tips-sida visar lite vart man skall lägga annonselement för bäst effekt, det ger kanske även lite "idéer" om vart uppmärksamheten fokuseras. Google optimization tips

Sen ur SEO-synpunkt (även adsense) är det dåligt att lägga menyn "längst upp" i htmlkoden. Google värderar text olika i ett dokument beroende på vart den befinner sig, lägg istället menyn i en div som ni lägger långt ner i sidan och flytta upp den med CSS-positionering.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 19:02 #12
Arood Arood är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

1. Jag håller med om att de stora företagsjättarna bör hålla sig till de senaste utvecklingsteknikerna ;)

2. Vi är ju för sjutton svenskar. Vi läser från vänster till höger och upp till ner (jag brukar göra det iaf?). Då borde självklart menyn vara till vänster eller högt upp för att besökaren snabbt ska kunna ta sig till den sida han/hon vill besöka.
Arood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 20:27 #13
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
1. Jag håller med om att de stora företagsjättarna bör hålla sig till de senaste utvecklingsteknikerna
Jaha och varför skulle de det om inte teknikerna kan tillföra något mervärde?

Frågan var ursprungligen
Citat:
1. Som stora e-handlare likt NetOnNet, CDON.COM, etc så kör dessa fortfarande med frames. Enligt vissa är detta mycket "gammaldags" sett ur optimering, användarvänlighet mm. Men varför fortsätter dessa större aktörer med sina frames då dom egentligen borde ligga i framkanten vad gäller utveckling med sin erfarenhet?
Frågan är väl om frames är lämpliga att använda eller inte för en hemsida. J
Jag anser att de kan fungera lika bra som oframade sidor, lite beroende på hur man skapar dem tillsammans med den övriga sajten som helhet.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 20:31 #14
Medlem

Medlem

Men när jag menar senaste inom webbutveckling så menar jag inte HTML eller XHTML, utan jag menar om man kör med ramar, tabeller eller divs. Och divs verkar ju vara populärt nu för tiden eller hur?

Dessutom kan man enkelt skapa flytande objekt med absoluta positioner i CSS för exempelvis varukorgar, eller huvudmenyn.
Oläst 2005-05-27, 22:05 #15
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Bakåtkompitablet är väl ett bra ord i dessa sammanhang. Det värsta jag vet när jag surfar är när företaget använder sig av speciallösningar som kräver tilläggsprogram elelr att man har ny version av en specifik browser etc.

En hemsida skall vara anpassad så att även den som har en 8 år gammal hempc med Windows ME och modem skall kunna surfa utan problem.

Om man skall köra med en massa häftiga flashanimationer (utan möjlighet att avbryta) etc så diskriminerar man lätt en stor del av svenska folket.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-27, 22:35 #16
Medlem

Medlem

Onödiga flash-animationer är det värsta jag vet. Men en hemsida gjord i CSS för funka i de flesta operativsystem och webbläsare, bara dom är uppdaterade förståss!

Ramar är inte så kul tycker jag, speciellt när man inte använder dom på rätt sätt. Jag blir så störd på FontPage-användare som gjort hemsidor med ramar och sedan funkar det helt kasst för att man använder en helt annan upplösning på skärmen än skaparen av sidan.
Oläst 2005-05-27, 23:24 #17
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Jag blir så störd på FontPage-användare som gjort hemsidor med ramar och sedan funkar det helt kasst för att man använder en helt annan upplösning på skärmen än skaparen av sidan.
Japp, håller med om man skapar sajten på det sättet.
Men det går att göra en hel del bra sidor med ramar och få bättre kontroll än med oframade sidor.
Oläst 2005-05-28, 07:43 #18
Medlem

Medlem

Det beror på vad man menar med Kontroll. Ibland kan det vara bra om man har en meny i ena ramen, men har man stöd för PHP eller ASP så kan man lika gärna köra include. Sedan kan man köra Position eller Float i CSS så att ens låtsasramar håller sig på sina platser.
Oläst 2005-05-28, 11:10 #19
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Det beror på vad man menar med Kontroll.
Ja det skulle jag kanske förklara. Jag menar det resultat som visas i sökmotorn efter en sökning dvs den beskrivande texten.
Oläst 2005-05-28, 12:04 #20
Medlem

Medlem

Nu för tiden är det enda som behövs för att ta sig in på en sökmotor en korrekt text på hemsidan som beskriver innehållet. Man kan också lika gärna göra gömda divs på sidan.

Sökmotorn kan i värsta fall söka upp både huvudfilen och ramarna på en ramsida, och då kan resultatet bli väldigt konstigt. Ibland händer det ju att man hittar sidor på Google som egentligen ska vara i en ram.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017