FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Administratör
|
Jo, det funkar nu..
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, det förklarar saken. Lokal cachande dns-server här som löser sånt där åt mig
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
http://www.gigaom.com/2005/05/07/google-hacked/
http://www.engadget.com/entry/1234000610042620/ Skulle dock tro att det inte var något hack utan trots allt bara ett "vanligt DNS-problem". Att vissa påstår sig fått upp SOGO's sida beror förmodligen på att www-recordet var borta ur DNS:en och när webbläsaren inte lyckas slå upp domänen www.google.com så går den vidare till nästa toppdomänsprefix, vilket då var .net. Detta resulterade i att webbläsaren försökte komma åt www.google.com.net vilket fungerade betydligt bättre eftersom SOGO har ett wildcard DNS-entry för *.com.net (ja SOGO äger domänen com.net och har därför möjlighet att resolva alla subdomäner till com.net, inkusive subdomänen www.google under .com.net).
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Administratör
|
The world's leading internet search engine shut down from 6:45 to 7 p.m. eastern time. The problem was related to the DNS, or Domain Name System, though Krane did not elaborate. The DNS translates domain names for computers. Google’s global properties were unavailable for a short period of time earlier today. We’ve remedied the problem and access to Google has been restored worldwide. David Krane Tror David Krane avrundar eller behöver ställa sin klocka för 00:52 -> 01:09 ser det ut som enligt vårt system som varnar om google går ner hehe. (markant trafikminskning) Thomas
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
"varnar om google går ner hehe."
varför ha ett sånt system? 1. det är iget ni kan göra nåt åt. 2. det är kompetenta personer som fixar det inom kort. 3. det visar sig i alla fall. känns lite som att ha ett system i bilen som varnar när det är rött ljus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Jag tror nog att systemet är mer generellt än att det bara känner av när google går ner :-)
Det var nog bara en bieffekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Administratör
|
Som jag skrev, det varnar om det sker en markant trafikminskning på nån i vår uppsjö av servrar, jämfört mot samma minut dagen innan. Som igår visade alla mätpunkter röda siffror, så antingen var hela vårt system nere, eller så var det nåt fatalt fel med internet. Och mycket riktigt var det ett "fatalt fel med internet" för google var nere i runt 20 minuter.
Det var mest skrivet som ett ironiskt skämt. Sedan de som läst mina 1495 inlägg här på WN vet att vi är väldigt beroende av att sökmotorerna gör sitt. Ett google system-wide-outage ter ju sig på samma sätt som om man helt plötsligt blev rankad sämre. Klart man i våra skor vill veta om det så man kan börja rätta till det, om nu felet låg hos oss. Som bonus fick ett 10-tal medlemmar möjligheten att veta om och samtidigt vara online när google var nere, nu dröjer väl det 5 år till innan man kan reloada google utan respons ... hehehe tror det var 2000-1 sist har jag för mej ... Skottår är vanligare. Thomas
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
gmail verkar dock fortfarande nere, åtmindstone för mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Förstår inte hur dom lyckades med det, att alla nameservrar som hanterar google går ner. Möjligtvis någon som lyckades ta bort vissa reckord kanske. Även om master/slave servrarna går ner så lär alla ISP och resten av nästan alla cache:ande nameservrar ha kvar record minst i någon vecka. Har dock inte kollat vad dom har satt för TTL på deras zone men låter alla fall skumt.
Självklart är många beroende av google på många vis men 20 min lär inte göra så mycket. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|