Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp oss!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-17, 21:33 #11
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Flitig postare

Riktigt hur "kontrollen" ska ske har jag inte tänkt så mycket på. Jag har än så länge mest sett på det här som en regelfråga; hur reglerna sedan ska genomdrivas är delvis en annan fråga. Men till att börja med får man väl helt enkelt ange vad man jobbar med och godkänna tydligt angivna villkor (om att man måste vara proffs m.m.). Ofta är det nog ganska lätt för den ansvariga att kontrollera om det stämmer...
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-17, 22:02 #12
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Hmm....gillar inte riktigt idén med att man ska behöva vara en proffesionel webbmaster eller liknande för att få tillgång till visa delar av forumet. Utan det skulle istället vara lite skärptare regler angående vad som får och inte får postas, det tycker jag skulle vara bättre men det är ju jag det.
Själv är jag inte en professionel webbmaster eller liknande dock tjännar jag lite pengar på att jobba lite "svart" eller vad man ska kalla det båda här och där, då skulle ju jag vara en proffesionel webbmaster eller något om ni går efter att dom som får in pengar på det dom gör. Så om jag skulle göra tex en banner åt en kompis webbsida och få 200 kr för det skulle jag då vara en proffesionell webbmaster, eller?

Tror faktist inte ni menar så men det kan faktist uppfattas så Själv tror jag ni menar att man ska ha det mer som ett jobb med riktig skatt osv eller?
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-17, 22:24 #13
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by viper@Nov 17 2003, 20:02
Hmm....gillar inte riktigt idén med att man ska behöva vara en proffesionel webbmaster eller liknande för att få tillgång till visa delar av forumet. Utan det skulle istället vara lite skärptare regler angående vad som får och inte får postas, det tycker jag skulle vara bättre men det är ju jag det.
Jag är inte heller säker på att idén med att begränsa tillgången till delar av wn är den bästa, utan jag ser det är mest en arbetshypotes än så länge...

Om man ska skärpa reglerna för vad som får postas: Hur?

Citat:
Själv är jag inte en professionel webbmaster eller liknande dock tjännar jag lite pengar på att jobba lite "svart" eller vad man ska kalla det båda här och där, då skulle ju jag vara en proffesionel webbmaster eller något om ni går efter att dom som får in pengar på det dom gör. Så om jag skulle göra tex en banner åt en kompis webbsida och få 200 kr för det skulle jag då vara en proffesionell webbmaster, eller?

Tror faktist inte ni menar så men det kan faktist uppfattas så Själv tror jag ni menar att man ska ha det mer som ett jobb med riktig skatt osv eller?
Som jag skrev tidigare; "en relevant del av ens inkomster ska komma från webben". Vad som menas med "relevant del" måste förstås definieras tydligare, men det rör sig iallafall inte om 200 kr för en banner.
Oläst 2003-11-17, 23:22 #14
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Att en viss del av ens inkomst ska komma från nätet låter bra i teorin, men hur är det med de som går med förlust men har satsat seriöst och har chans att en dag gå med vinst och bli riktigt stora?

Jag håller fast vid mitt önskemål att man ska kunna visa upp minst 1-2 seriösa kommersiella sajter som man mer eller mindre själv står för. Sen är det skitsamma om man omsätter en hundralapp i månaden, går med brakförlust, eller tjänar stora pengar.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-17, 23:33 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by foks@Nov 17 2003, 21:22
Att en viss del av ens inkomst ska komma från nätet låter bra i teorin, men hur är det med de som går med förlust men har satsat seriöst och har chans att en dag gå med vinst och bli riktigt stora?

Jag håller fast vid mitt önskemål att man ska kunna visa upp minst 1-2 seriösa kommersiella sajter som man mer eller mindre själv står för. Sen är det skitsamma om man omsätter en hundralapp i månaden, går med brakförlust, eller tjänar stora pengar.
Problemet då är väl att definiera "seriös kommersiell sajt". Vad är "seriös"? Vad är "kommersiell"? Vad är "sajt"?

Och varför ska man själv "stå" för sajten? Som jag påpekade tidigare så är majoriteten av de som jobbar med webben faktiskt anställda på en byrå eller på ett företags informationsavdelning... Är man på en byrå behöver man inte stå för någon sajt överhuvudtaget utan kan alltid jobba med flera projekt; och är man på en informationsavdelning så kanske man bara är en av 10 som jobbar med samma sajt...
Oläst 2003-11-17, 23:51 #16
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av efa
Vad är "seriös"?
En sida som har lite mer allmänintressen än "Mina katter" eller "Semesterbilder" tycker jag nog kan anses som seriös.

Citat:
Originally posted by -efa@Nov 17 2003, 21:33
Vad är "kommersiell"?
Det är däremot intressant. Tar som exempel Bredbandsbolaget (B2). Man får enligt avtal inte sätta upp en server hemma för kommersiellt bruk. Men då man pratar med supporten så får man inget bra svar, inget konkret. Jag tycker nog att på denna punkt kan man säga som på den förra; Bara det finns ett allmänintresse i ämnet sidan behandlar.

Citat:
Vad är "sajt"?
Vad menar du med den frågan? Storlek, inriktning? Eller menar du var gränsen går mellan hemsida och sajt?

Citat:
Och varför ska man själv "stå" för sajten? Som jag påpekade tidigare så är majoriteten av de som jobbar med webben faktiskt anställda på en byrå eller på ett företags informationsavdelning... Är man på en byrå behöver man inte stå för någon sajt överhuvudtaget utan kan alltid jobba med flera projekt; och är man på en informationsavdelning så kanske man bara är en av 10 som jobbar med samma sajt...
Man kan väl ta de sajter där man medverkat, dock lite mer än om man bara gjort en banner. Då kommer ju frågan, hur mycket? En betydande del, vad är det? Ska man ha ett sånthär system så måste man se över varje fall/person/medlem/sajt vilket kan ta lite tid.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-18, 00:49 #17
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av lunne82
Citat:
Vad är "seriös"?

En sida som har lite mer allmänintressen än "Mina katter" eller "Semesterbilder" tycker jag nog kan anses som seriös.
Vad som är av allmänintresse är oerhört svårt att avgöra skulle jag tro. Expressen och andra skvallertidningar hävdar ju allt de skriver om är av allmänintresse... De som har en sajt om katter tycker att det är allmänintressant, vilket det väl i vissa fall också kan tänkas vara. Nåja, vad jag menar är bara att "allmänintresse" inte kan ses som någon vidare konkret eller tydlig indikation på vad som godkänns och inte.

Citat:
Citat:
Vad är "kommersiell"?
Det är däremot intressant. Tar som exempel Bredbandsbolaget (B2). Man får enligt avtal inte sätta upp en server hemma för kommersiellt bruk. Men då man pratar med supporten så får man inget bra svar, inget konkret. Jag tycker nog att på denna punkt kan man säga som på den förra; Bara det finns ett allmänintresse i ämnet sidan behandlar.
Intressant exempel. "Kommersiellt bruk" i sådana avtal brukar (tror jag) betyda just att man inte får tjäna pengar på det; det ska användas "privat". Alltså är vi tillbaka till utgångspunkten: Man ska syssla med webben "kommersiellt".

Citat:
Citat:
Vad är "sajt"?
Vad menar du med den frågan? Storlek, inriktning? Eller menar du var gränsen går mellan hemsida och sajt?
Det jag menar är, bland annat, att det finns mängder av människor som jobbar med webben utan att direkt ha ansvar för en sajt eller ens jobba med någon specifik sajt. En konsult inom CMS till exempel.

Citat:
Citat:
Man kan väl ta de sajter där man medverkat, dock lite mer än om man bara gjort en banner. Då kommer ju frågan, hur mycket? En betydande del, vad är det? Ska man ha ett sånthär system så måste man se över varje fall/person/medlem/sajt vilket kan ta lite tid.
Ja, ett sådant system bygger på att man kollar i princip varje medlem. Men med tydliga och utarbetade riktlinjer kan nog det arbetet minimeras. Men visst, jobb blir det.
Oläst 2003-11-18, 11:52 #18
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Det är ganska uppenbart att det är de som har en eller flera seriösa, kommersiellt gångbara, sajter i sin signatur/profil som tillför mest till det här forumet. De andra filurerna, kan inte de fortsätta sitt nybörjarsnack på Webforum eller nåt?
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-24, 18:45 #19
Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling

Nyqvist Nyqvist är inte uppkopplad
Nykomling

Låter väldigt bra att försöka få WN upp ett hack i "näringskedjan".

Om man ser längre fram så kan WN fungera som en bransh organisation och källa.

Ett annat mått på seriös nivå än de som har nämts kanske kan vara så här.

Ponera att du jobbar i ett kosnultföretag, som deb run 600 kr/timmen för dina tjänster.
Om du du nu ängnar ca 30 min totalt för att läsa igenom inlägg och skriva de samma skulle kunden/arbetsgivaren betala ca 300 kr för det, dvs 6000 kr/mån. Kan du med gått samveta
skriva 6000 kr i konsulation (jmf tex kurs, föredrag) på notan?

Har man det som mål, borde forumet för eller senare bli själv sanerande.

/Mattias
Ps. Med ovan resonamang bör även vissa länkar ses över som finns i inläggen, åtminstånde markeras med varningar, porr länkar är därför totalt onödigt. Allt man gör på jobbet reg. På vissa arbetsplatser kan man i princip få sparken om sådan trafik spåras till enns dator!
Nyqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-24, 20:22 #20
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Ett steg i rätt riktning för att hålla forumet någorlunda "rensat" och seriöst, är väl att först ta en titt på
http://www.skrivihop.nu?

-martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017