FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur menar du nu? Om jag skulle registrera wwwmsn.se och skicka besökaren genom den somenen till en liknande sida, är inte det intrång?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nja, varumärken täcker väl endast inom vissa områden så det beror väl på vad man har på sidan?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Samtidigt så om företag A äger domänen bilar.com och du reggar wwwbilar.com och så skulle ju "wwwbilar.com" kunna vara ett namn likväl som det förknippas med www.bilar.com.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
wwwaftonbladet.se är en helt annan sak och en sådan domän är inte tillåten enligt nic-se's regler. Ta en titt på atf-tvisterna så ser du vad det skulle bli för utslag i en sådan situation. Jag tvivlar inte det minsta på att aftonbladet skulle vinna en sådan tvist. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Visst skulle de vinna en sådan tvist men vad gör det ;D
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Skulle du t.ex. skicka vidare besökarna till en verksamhet som bedrivs inom samma varuklass eller tjänsteklass som varumärket ligger är det nära till hands att visa att renommésnyltning föreligger. Däremot gäller i det här fallet inte någon form av e contrario då det även kan handla om renommésnyltning även om varumärket inte är registrerat inom samma klass eller registrerat överhuvudtaget. Handlar det exempelvis om inarbetning, välkänt varumärke eller en varumärkesregistrering inom flera klassificeringar kan ditt tilltag ändå utgöra renommésnyltning om det varumärke du utnyttjar är förvillande lika. Ett domännamn där endast t.ex. en punkt skiljer i domännamnet kan det mycket väl vara så att du gör dig skyldig till renommésnyltning och då är det alltså inte ATF som är aktuellt men snarare ett mål i domstol. Därtill kan det finnas finnas grund för skadeståndskrav med mångt mycket större skiljaktigheter än endast en punkt.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men min egen uppfattning så tycker jag inte man använder någons varumärke om man bara skickar vidare besökaren till en ny sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du försvagar ju uppenbarligen deras varumärke om besökare inbillas att wwwFÖRETAGET.com är samma sak som www.företaget.com.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
VIP
|
klart man kommer förlora ett förfarande där man dirigerar trafiken till en konkurrent. men frågan är hur många som orkar lägga ner tid på att driva det vidare?
antagligen inte så många företag, för det kostar 10k+ tror dock inte man får många type-ins på det och tycker bara det är en dum grej att göra... lägg ner! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|