FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ja om inte det så äre Editplus som gäller! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det var visst min brandvägg som spökade och hindrade installationen för UltraEdit så nu funkar det. En annan sak jag tänkte på. Ingen av dessa program har ett gränssnit som till exempel dreamweaver eller frontpage har där man bygger hemsida i. Så man slipper koda allt för hand, de tar ju sån tid...
Vet ni något annat bra program som kanske har denna funktion? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har kört Crimson Editor i c:a 2-3 år nu. Den är gratis och har många fina funktioner. Tyvärr en del buggar också, men jag har lärt mig att ha överseende med dem. Syntaxmärkningen(?) kan som standard hantera c:a 20 olika språk, och man kan rätt lätt lägga till egna syntaxfiler för nya språk. Finns även möjlighet att ställa in egna verktyg, och t ex göra så att Ctrl+F5 kompilerar en kodsnutt, varmed output visas i ett särskilt fönster. En annan tuff funktion, som jag inte sett i så många program, är tabellägesredigering, då man kan markera flera rader -- rättare sagt markerar man en rektangel -- och kopiera/skriva på flera rader samtidigt. Detta är väldigt smidigt för att t ex skapa tabeller för LaTeX, eller att hantera en stor grupp variabler som står på flera rader, t ex:
Kod:
$objekt->variabel1 = "hej"; $objekt->variabel2 = "då"; .... $objekt->variabel100 = "hej igen"; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Glöm inte TextPad, har också syntax highlighting (mha templates) och annat godis. Inbyggd hexeditor samt kolumnmarkering är de funktioner jag gillar bäst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lustigt nog finns det folk som kör stenhårt med Anteckningar i Windows och knappt går att övertyga att prova något annat.
Det finns en positiv sak med Anteckningar. Prestigen. En del som använders sig av FrontPage eller MD blir rädda när de frågar vilket program man använder sig av och säger Anteckningar eller Notpad. Då känner man sig som ett riktigt proffs. Men det blir förbaskat jobbit när man får "parse error on line 349 eller 678 och använder sig av Anteckningar. Så när jag hittade UltraEdit blev jag nästan förälskad. Mycket bra progam. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Nykomling
|
PSPad,
vet inte hur den är på C++ men på php, js och html css funkar den extremt smidigt. *top style är integrerat *öppna, spara mot ftp. *nån sorts trädnavigering - bra på välstrukturereade dokument som även funkar på programkod (navigera till funktioner, variabelreferenser mm). väldigt bra funktioner utan att vara tokkomplicerat har tidigare använt jEdit för java. liknar emacs fast är snyggt och enklare att hantera (plug-in installationen hanterar beroenden och versioner mm). sen är jag väldigt nyfiken på Xored som är eclipse- och mozillabaserat. fast det tar emot att behöva lära sig en ny editor.... :P SÅÅÅÅÅÅÅå på frågan skulle jag nog svara jEdit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Respekt är att köra Edlin.... :P
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Administratör
|
Fattat tycke för Kate under Linux. Har den trevliga funktionen att man kan dölja allt inom ett klammer-par. Väldigt smidigt för att dölja saker man inte pillar med i PHP, C(++), CSS och liknande. Under Windows har det mest blivit Ultraedit, vilket känns som en försämrad version av Kate för mina egenheter.
Sen försöker plugget få en att gilla emacs också. Inte riktigt övertygad än men det kanske man blir i längden. Emacs, xemacs finns för övrigt tillgängligt för Windows också. Aldrig testat det men hört att det ska fungera smärtfritt.
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har kört säkert runt 8-10 editorer för webb/java-utveckling.
Allt ifrån specifika editorer för PHP till mer allmängiltiga... det mest irriterande är när man hittar en editor som verkar oerhört bra.. men så buggar något väsentligt. Det är också rätt jobbigt när det kostar pengar. Men idag! Hittade jag en editor som heter jEdit. Programmerad i java och klarar således att köras på det flesta plattformar. Jag kan bara säga det att, den är HELT Underbar ![]() ![]() Den startar som väldigt simpel; mja, förutom ett par väldigt avancerade sökfunktioner och färgsyntaxstöd för ett 30-tal språk; men hela grejen med programmet är att man skall gå in på dess "Plugin Manager", få upp en lista på en massa plugins med fina beskrivningar. T ex kan man välja ett plugin som heter "Buffer Tabs" som ger en tabbar för alla filer som är öppna. Alla plugins integreras otroligt snyggt. Det finns plugins med allt ifrån error-finding och support för XML, XSLT, PHP, Java etc.. filer till en inbyggd irc-klient som är rätt snoffsig ![]() Väldigt coolt, flexibelt och ballt program. Förutom de många pluginens som programmet presenterar för nedladdning finns det tydligen ett helt community med folk som skapar plugins där man manuellt kan ladda ner ett antal. Det roliga är att pluginen, skrivna i java, verkar ha full kontroll över hela programmet samt datorn, och såldes finns det väldigt kraftulla plugins. Adress: w ww.jedit.org Notera att jedit inte alls är ett särskilt "tungt" program som många eftersträvar att undvika. Trots väldigt många funktioner lyckas jedit gömma undan allt kraffs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har kört notepad och Eclipse(java) tidigare och just nu kör jag Zend.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|